Pikemiten kirjoitti:
Olen kuullut paljon Uutisien vaikutuksesta, jonka takia en katso Uutisia. Ja yritän olla välittämättä Uutisista. Moni tuttuni on koukussa Uutisiin Ukrainasta, ja nämä puhuvat Ukrainan tilanteesta, kuin se tapahtuisi heidän takapihallansa. Itse en tunne ketään muuta yhtä välinpitämätöntä asian suhteen.
Mä en oikeastaan halua olla asian suhteen välinpitämätön tai sulkea silmiäni inhimilliseltä kärsimykseltä, mutta jotain rajaa tai muuria sitä joutuu suojakseen rakentamaan (esim. tietoisesti välttelemällä kuvamateriaalia tai tarkkoja tietoja sotatoimista), ettei myötätuntoinen suhtautuminen saa imuroimaan itselleen enempää murhetta kuin jaksaa kantaa. Ymmärrän kyllä hyvin senkin että ihmisillä on tarve puhua ja käsitellä asiaa, varsinkin jos oma turvallisuus tuntuu olevan uhattuna.
Koronan aikaan mietin, että kuinkakohan suuri osuus siitä impulssista tai vimmasta, jolla saatan alkaa seuraamaan katastrofiuutisia johtuu jonkinlaisesta sairaalloisesta kiinnostuksesta. Sen jälkeen kun kuolinlukuihin turtuu, numeroissa tapahtuvia trendejä saattaa alkaa seuraamaan kuin tietokonepeliä tai tv-sarjaa, ihan kuin ne eivät tapahtuisi todellisille ihmisille.
Se, että pyrkii keräämään tietoa pelottavista asioista, on mulle tyypillinen keino käsitellä pelkoa. Tieto saattaa lisätä tuskaa (välillä kyllä tuntuu kuin olisin mieluummin tietämättä - varsinkin säteilykarttoja vilkuilen kyllä nyt turhankin tarkkaan), mutta toisin toiminen ei yksinkertaisesti tunnu mahdolliselta.