Menetykseen päättyi tämäkin raskaus. Tällä kertaa vielä astetta raskaammin, kun ultrissa näkyi elävä ja raajojaan heilutteleva pikkukaveri, jolla oli kuitenkin selvät indikaattorit vakavista kehitysvammoista. Vammat vaikuttivat niin vakavilta että todennäköisimmin ne olisivat johtaneet lapsen menehtymiseen muutaman päivän sisällä synnytyksen jälkeen. Joten minulle tehtiin raskaudenkeskeytys lääketieteellisistä syistä, ja nyt yritän jollakin tapaa jatkaa elämää surua ja syyllisyyttä prosessoidessani. Hullua miten vahvana syyllisyyden tunne on arjessa läsnä vaikka olenkin varma että tekemämme ratkaisu oli kamalassa tilanteessa se vähiten huono vaihtoehto.
Työrintamalla olen lähetellyt paljon hakemuksia ja tutkimussuunnitelmia mutta vielä ei ole tärpännyt. Minua haastateltiin eilen vakituiseen työpaikkaan. Sisältöjen puolesta ei ihan 100% unelmahomma ainakaan alkuun, mutta omalla alalla kuitenkin, ja toistaiseksi voimassa oleva työsuhde antaisi kauan kaivattua varmuutta hakea tasapainoa työn ja muun elämän välille kun ei koko aikaa tarvitsisi sprintata CV:n vahvistamisen perässä. Haastattelun yhteydessä oloa sähköisti kyllä, kun kuulin että valintaa ollaan nyt tekemässä kahden kandidaatin välillä eli mulla voi jopa olla ihan realistiset mahdollisuudet saadakin kyseinen homma.
Toisaalta olo että sairasloma (työn- ja apurahojen hausta) surun ja menetyksen käsittelemiseksi voisi olla tarpeen. Paikalleenjääminen kuitenkin pelottaa, koska synkät ajatukset tahtoo ottaa vallan silloin kun on jouten/ei jaksa tehdä mitään. Enkä tiedä miten sairaslomaa edes työttömänä pitäisi hakea - Suomessa se olis varmaan kela jonka kanssa asiaa pitäisi selvittää (ettei ansiosidonnainen päiväraha lopahda/karahda siihen jos hakemuksia ei pystykään lähettämään tasaiseen tahtiin), mutta tiedä sitten täällä ulkomailla. Tapaan ensi viikolla yhden järjestön edustajaa jotka tukee abortin tehneitä - ehkä häneltä voi kysyä yksityiskohtia. Tai neuvolasta, jos saisin käydä siellä kuitenkin juttelemassa menetyksistä ja peloista vaikka raskauden seurantaa ei nyt tarvitakaan.
-
Muokattu kirjoittajan toimesta 1 kuukausi, 3 viikkoa sitten. Syy: Toiston poistaminen
-
Muokattu kirjoittajan toimesta 1 kuukausi, 3 viikkoa sitten. Syy: Kirjoitusvirhe