Klassinen musiikki hengenpelastajana.

Klassinen musiikki hengenpelastajana.

Käyttäjä minäitse89 aloittanut aikaan 20.08.2018 klo 20:33 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä minäitse89 kirjoittanut 20.08.2018 klo 20:33

Haluaisin avata keskustelun klassisesta musiikista. Nimittäin uskon että se voi pelastaa monia henkiä, enkä nyt vitsaile. Se saa aivoihin sellaisen selittämättömän tilan tai en tiedä onko se aivoissa vaan jopa sielussa. Se on pelastanut mun hengen monta kertaa. Kun on ollut erittäin synkät ajatukset, niin olen pistänyt klassista stereoista ja olen saanut edes vähän balsamia haavoille. Voin sanoa että se voi oikeasti olla teille jokaiselle eduksi jos vain ryhdytte sitä kuuntelemaan. Mielessänne saattaa välähtää taivas. Enkä nyt laske leikkiä. Olen iloinen jos saan jonkun täällä kiinnostumaan klassisesta musiikista, se on oikeasti tärkeää…

Hyviä kuuntelu hetkiä!🙂

Käyttäjä soroppi kirjoittanut 18.12.2019 klo 13:35

Todellakin musiikki voi vaikuttaa tunteisiin, melkein huomaamatta!

Mä kuuntelin viime yönä Suden aikaa (kansanmusiikkia, jossa sanoituksiin otettu vaikutteita kansanrunoista). Tuli parempi olo, ja lopulta kun kömmin nukkumaan, se säilyi hyvänä vaikka en ehtinytkään nukahtamaan ennen herätyskellon soittoa.

Teille enemmän klassista kuunteleville kysymys: jääkö se teillä soimaan päähän, niin että ikään kuin kuulette sen silloinkin kun musiikkia ei oikeasti kuulu? Klassisen kanssa en ole tuota huomannut mut kaikenlaisessa muussa musiikissa kylläkin, enkä oikein tiedä onko kyse siitä että yksinkertaisesti kuuntelen muuta enemmän, vai onko se jotenkin kiinni laulusta tai ihmisäänestä?

Käyttäjä minäitse89 kirjoittanut 18.12.2019 klo 14:42

Minulle jää kyllä myös laulu paremmin päähän.

Käytän klassista nykyään usein taustamusiikkina.

Olen viime aikoina kuunnellut Dire straitsia. Se tuo valtavasti muistoja mieleen. Tunne of love varsinkin...

Käyttäjä minäitse89 kirjoittanut 18.12.2019 klo 16:32

Jotkut biisit vetää välillä ihan toiseen maailmaan. Luojan kiitos musiikkia on olemassa. Välillä sitä vaan kuuntelee ja miettii että ehkä tässä asiat ei vielä ole ihan paskasti. Ehkä tämän musiikin takia minä elän...

Käyttäjä kirjoittanut 19.12.2019 klo 10:38

soroppi kirjoitti:
Todellakin musiikki voi vaikuttaa tunteisiin, melkein huomaamatta!

Mä kuuntelin viime yönä Suden aikaa (kansanmusiikkia, jossa sanoituksiin otettu vaikutteita kansanrunoista). Tuli parempi olo, ja lopulta kun kömmin nukkumaan, se säilyi hyvänä vaikka en ehtinytkään nukahtamaan ennen herätyskellon soittoa.

Teille enemmän klassista kuunteleville kysymys: jääkö se teillä soimaan päähän, niin että ikään kuin kuulette sen silloinkin kun musiikkia ei oikeasti kuulu? Klassisen kanssa en ole tuota huomannut mut kaikenlaisessa muussa musiikissa kylläkin, enkä oikein tiedä onko kyse siitä että yksinkertaisesti kuuntelen muuta enemmän, vai onko se jotenkin kiinni laulusta tai ihmisäänestä?

Tuo parempi olo, myös huomannut että musiikki helpottaa. Harvoin olen käynyt livekonsertissa, klassisen, mutta ne harvat kerrat lumoutunut niistä sävelistä. Autossa on yks klassinen cd, jossa mm.aamutunnelmia, on kooste erilaisista. Ehkä tuo toistonmäärä; mitä enemmän tykkää jostain, sitä useammin kuuntelen ja se sitten enemmän mukana seuraa korvamatona pitkin päivää. Jos ei saa sanoista selvää, ei oikein laulustakaan, paitsi instrumentaaliset, niissä tulee jotenkin enemmän mukana tunnelmaa?(tääkin kaiketi aika suhteellista)

Minkälaisista ihmisäänistä te tykkäätte? Jos sanoisin jonku kappaleen, joka vaikuttaa minuun aina...

https://www.youtube.com/watch?v=gU8Zft9BRCg

Sydämestä laulaa hän.

Käyttäjä kirjoittanut 31.12.2019 klo 22:02

Chopinia

Fantasia - Impromptu cis-molli, Op.66

https://youtu.be/Gus4dnQuiGk

Vielä parempi tämä seuraava;

https://youtu.be/l15PDRSTn7s

Käyttäjä minäitse89 kirjoittanut 05.01.2020 klo 20:50

Kaikki mitä Robert Schumann on säveltänyt on silkkaa kultaa. Hän eli kyllä traagisen elämän, mutta säveltäjänä täysin omaa luokkaansa. Minun mielestäni ennen häntä oli vain Beethoven joka pystyi samaan. Ja hänen jälkeen ehkä Sibelius.

Käyttäjä kirjoittanut 06.01.2020 klo 13:20

https://www.youtube.com/watch?v=pa3EiHQk16k

Galina Ustvolskaya ~ Piano Concerto

Mietin, miksen tiedä ketään naissäveltäjää... Googlesta löytyi 1946 vlta tämä,

1980-luvulla aikamoisia pläjäyksiä tehnyt koskettimille kuten näissä...

https://www.youtube.com/watch?v=aDtRgWtx7eY   

ja   https://www.youtube.com/watch?v=C7n90yv6fto

Käyttäjä minäitse89 kirjoittanut 06.01.2020 klo 17:27

Onhan noita hyviä nais-säveltäjiä esim. Clara Schumann ja Kaija Saariaho...

Käyttäjä minäitse89 kirjoittanut 06.01.2020 klo 17:31

Suomesta on kyllä historian aikana tullut hyviä säveltäjiä. En tiedä onko sitten tämä suomalainen luonteen laatu sellainen että tulee.

Ainakin: EinoJuhani Rautavaara, Erkki Melartin, Leevi Madetoja, Jean Sibelius, Toivo Kuula, Selim Palmgren, Kaija Saariaho, Aulis Sallinen ja paljon muitakin.

Käyttäjä Nótt kirjoittanut 06.01.2020 klo 17:46

Olen loppuvuodesta alkaen käynyt läpi Inside the Score -aihekanavan videoita Youtubessa, jonka aiheina on klassisen musiikin lisäksi myös elokuvamusiikki. Suosittelen lämpimästi! 👍

Valitettavasti kanava vain sivuaa oopperaa, joten jos joku tietää vastaavan tyylistä ooppera-aiheesta kanavaa, niin arvostaisin vinkkiä. Muitakin musiikkia analysoivia ja pohtivia kanavia saa ehdottaa. 🙂

Käyttäjä minäitse89 kirjoittanut 04.02.2020 klo 19:01

Ootteko kuunnelleet Edu Kettusta? Hienoja, koskettavia lyriikoita. Edun kappaleet ovat olleet mun elämässäni tärkeitä. Ne on auttanut jaksamaan kaikesta kurasta huolimatta...

Käyttäjä minäitse89 kirjoittanut 08.02.2020 klo 18:19

Robert Schumannin 4. Sinfonia, Manfred alkusoitto ja Genoveva. Ovat mielestäni hienoja. Varsinkin 4. Sinfonia.

Schumannin teoksissa on syvyyttä ja sellaista maailman tuskaa että paradoksaalisesti saan niistä voimaa ja ne auttavat raivaamaan reittiä eteenpäin elämässä. Ja sehän musiikin tarkoitus on: että se auttaa eteenpäin.

Käyttäjä kirjoittanut 10.02.2020 klo 09:28

Edu... "minä olen muistanut" on koskettavaa musiikkia ...kiitos muistutuksesta

Käyttäjä minäitse89 kirjoittanut 22.02.2020 klo 16:38

Jos totta puhun, niin klassinen musiikki on yksi niistä harvoista asioista joka pitää mut elämässä kiinni...

Käyttäjä kirjoittanut 29.02.2020 klo 09:37

Niitä lisää....