Klassinen musiikki hengenpelastajana.

Klassinen musiikki hengenpelastajana.

Käyttäjä minäitse89 aloittanut aikaan 20.08.2018 klo 20:33 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä minäitse89 kirjoittanut 20.08.2018 klo 20:33

Haluaisin avata keskustelun klassisesta musiikista. Nimittäin uskon että se voi pelastaa monia henkiä, enkä nyt vitsaile. Se saa aivoihin sellaisen selittämättömän tilan tai en tiedä onko se aivoissa vaan jopa sielussa. Se on pelastanut mun hengen monta kertaa. Kun on ollut erittäin synkät ajatukset, niin olen pistänyt klassista stereoista ja olen saanut edes vähän balsamia haavoille. Voin sanoa että se voi oikeasti olla teille jokaiselle eduksi jos vain ryhdytte sitä kuuntelemaan. Mielessänne saattaa välähtää taivas. Enkä nyt laske leikkiä. Olen iloinen jos saan jonkun täällä kiinnostumaan klassisesta musiikista, se on oikeasti tärkeää…

Hyviä kuuntelu hetkiä!🙂

Käyttäjä kirjoittanut 28.04.2020 klo 10:19

En tiennyt tuota Bach-juttua minäkään...

Jos oisit kuorossa, mikä oisit? sopraano ehket? altto? tenori? basso?

Käyttäjä minäitse89 kirjoittanut 28.04.2020 klo 16:35

Tenori varmaankin.

Käyttäjä kirjoittanut 01.05.2020 klo 09:30

...vai mezzosopraano?

Käyttäjä petteri85 kirjoittanut 23.05.2020 klo 22:18

Nimetön kirjoitti:
Itselle tämä kuulostaa pelastukselta:

https://www.youtube.com/watch?v=9UBWgeSJlWw&

Samaa samaa, vähän nousua. Vähän klassistakin olen kuunnellut, lähinnä muutamaa kuoroteosta, mutta en pääasiassa kuuntele klassista.

Kiitos!

Tämäkään ei teknisesti klassista musiikkia, mutta koen mieleni rauhoittuvan tämän kuuntelusta:

https://www.youtube.com/watch?v=11JITPeYAWs

 

 

 

 

 

Käyttäjä HerKaramazov kirjoittanut 24.05.2020 klo 17:04

Moi!
Minulle Brian Eno on jo lähellä Klassista.

https://youtu.be/SrZYP8SzlN8

Käyttäjä minäitse89 kirjoittanut 08.07.2020 klo 21:45

Oletteko huomanneet kuinka esim. joku klassinen musiikki kuvailee elämää? Siis että voi instrumentaali musiikistakin saada sellaisen vaikutelman että tässä kerrottiin nyt tarina elämästä.

Joskus jopa tuntuu että jotkin klassisen musiikin kappaleet kertoo elämästä enemmän kuin moni kirja. En oikein tiedä mistä se sellainen tunne loppujen lopuksi edes tulee. Kunhan vain tulee...

Schumannia taas olen kuunnellut.

Käyttäjä kirjoittanut 09.07.2020 klo 19:56

Noin en ole koskaan huomannut ajatella. Koen sävelet jotenkin kuin 'tuulina' tai tuulahduksina. Joskus näen mielessä jotain kuunnellessa, kuin tunteissa kulkemista? 🤔saamatta kuin hetkellisesti kiinni jostain.

Kun koin vahvasti rakastumisen kaltaista oloa, teki mieli antaa tunteen johtaa koskettimilla. Varsinaisesti se ei ollut mitään 'soittoa', enemmänki 'kokemista'.

Käyttäjä kirjoittanut 18.07.2020 klo 21:09

minäitse89 kirjoitti:
Oletteko huomanneet kuinka esim. joku klassinen musiikki kuvailee elämää? Siis että voi instrumentaali musiikistakin saada sellaisen vaikutelman että tässä kerrottiin nyt tarina elämästä.

Joskus jopa tuntuu että jotkin klassisen musiikin kappaleet kertoo elämästä enemmän kuin moni kirja. En oikein tiedä mistä se sellainen tunne loppujen lopuksi edes tulee. Kunhan vain tulee...

Schumannia taas olen kuunnellut.

Kuulostaa lahjakkuudelta

Käyttäjä Partaalla kirjoittanut 19.07.2020 klo 12:05

Klassinen musiikki liikuttaa sielua, menee syvälle.

Itse usein itken kun kuuntelen, tai itse asiassa en kuuntele vaan jotenkin lu´un sen sisään, elän siellä musiikin keskellä. Kyynelet valuu kun se on niin kestämättömän kaunista.

Minulla vaatii musiikin kuuntelu sitä että olen yksin hiljaisuudessa, kiireetön. Että pystyn menemään sen sisään kenenkään tai minkään häiritsemättä. Taustamusiikkina en sitä käytä. Itse en osaa soittaa mitään instrumenttia vaikka haluaisin osata.

 

 

Käyttäjä minäitse89 kirjoittanut 19.07.2020 klo 13:14

Tuo on totta mitä sanoit. Aivan kuin pääsisi välillä johonkin maailmaan, joka koostuu sävelistä.

Itse käytän aika paljon tausta musiikkina. Klassinen musiikki kertoo todella aina jonkun tarinan. Se voi olla melankolinen tai riemukas. Aivan kuin säveltäjä olisi halunnut kertoa jotain mikä on niin syvällistä, että sen voi kertoa vain sävelin. Klassinen kyllä rikastuttaa elämää ja auttaa pahaan oloon useinkin.

Käyttäjä kirjoittanut 27.07.2020 klo 11:30

Millä tunnelmilla siellä tätä viikkoa aloittelet?

 

 

https://www.youtube.com/watch?v=9WRIBgYAXDQ

Martha Argerich: Chopin - Piano Concerto No. 1 in E minor, Op. 11 (Sinfonia Varsovia Orchestra)

Chapters:
0:00 Frédéric Chopin - Piano Concerto No.1, Op. 11 in E minor, Op. 11
0:40 I. Allegro maestoso
21:07 II. Romanze - Larghetto (E major)
30:56 III. Rondo - Vivace in E major

 

The Argentine pianist Martha Argerich has been dazzling audiences for decades with what the New York Times has referred to as ‘prodigious technique with uncanny musicality.’ She is the last remaining pianist of legend, one of the most secretive and endearing artists of our time.

Käyttäjä kirjoittanut 27.07.2020 klo 12:13

https://www.youtube.com/watch?v=OOlc2PAiWUU

Brahms - Piano Concerto No. 1 | Hélène Grimaud, Piano [HD]</h1>
Johannes Brahms - Piano Concerto No. 1 in D minor, Op. 15
00:00  I. Maestoso
24:06  II. Adagio
38:45  III. Rondo

Hélène Grimaud, piano, Southwest German Radio Symphony Orchestra | SWR Sinfonieorchester Baden-Baden und Freiburg, Michael Gielen, 17.IV.2005.

Käyttäjä minäitse89 kirjoittanut 27.07.2020 klo 15:33

Ei nyt paras tunnelma. Mutta siedettävä. Ollut noita somaattisia vaivoja.

Musiikki toki auttaa.

Olen kuunnellut vähän rockiakin välillä, mutta pääosin klassista...

Schumannia ja Sibeliusta.

Käyttäjä minäitse89 kirjoittanut 27.07.2020 klo 17:07

Oletko kuullut kuorolaulun: Siell' on kauan jo kukkineet omenapuut

Hieno laulu. Toivo Kuulan säveltämä. Kannattaa kuunnella se. 👍

Käyttäjä minäitse89 kirjoittanut 28.07.2020 klo 18:03

Lähi aikoina olen kuunnellut paljon jousikvartetto musiikkia. Beethovenia ja Sibeliusta esimerkiksi.

  • Muokattu kirjoittajan toimesta 3 vuotta, 8 kuukautta sitten. Syy: Päätin kirjoittaa toisin