Hienoa, että selvisit laivaristeilystä kaikesta huolimatta! Etenkin huonovointisena on valtava urakka selviytyä sellaisesta lasten kanssa. Ainakin siitä voit olla tyytyväinen itseesi.
Kuolemanhalu on minullekin tuttu olotila. Voin kyllä hyvin ymmärtää, miten se voi liittyä mainitsemiisi grillijuhliin, jotka miehesi piti omien kaveriensa kanssa. Vaikka tapahtuma olisi kuinka normaalia ja ansaittua ja hyvä asia, silti siinä on mukana sekin, että jäät ulkopuoliseksi jostain. Jossain on ihmisiä, jotka juhlivat keskenään ja vielä sinun kodissasi. Sellainen asetelma tuottaisi ainakin minulle kuolemanhalun tuntemuksia, juuri tuollaisia, että sitä vaan lamaantuu ja makaa peiton alla pimeässä eikä jaksa mitään. Sitä voi kestää päiväkausia ja se voi välillä hetkittäin helpottaa pieneksi ajaksi.
En tiedä meneekö se sinulla samalla tavalla. Itse tapahtumassa ei tarvitse olla mitään pahaa tai väärää. Silti siinä voi olla sellaisia piirteitä, jotka saavat helposti aikaan asetelman, jossa jään ulkopuolelle. Välillä huomaan selvästi, mihin tapahtumaan kuolemanhalu tai masennus liittyy. Välillä en tajua yhtään, mistä se tuli. Minusta näyttää siltä, että tosi hyvin osasit liittää sen grillijuhliin jo paljon aiemmin (ei oikein jaksa tätä kesää kun on liikaa kaikkea tms.) ja lähempänä ajankohtaa vielä konkreettisemmin.
En vaan tiedä, miten tuollaisessa tilanteessa pitäisi edetä, kun on selvää, mihin kuolemanhaluinen olo liittyy. Sille ololle kun ei voi oikein tehdä mitään. Itsetuhoinen toiminta ei auta, se on selvää. Sille kuitenkin pitäisi löytää vaihtoehtoja, jotka auttavat. Luulen, että itsetuhoinen toiminta (esim. alkoholi tai lääkkeiden väärinkäyttö tai itsensä vahingoittaminen) jatkuu siksi, ettei vaihtoehtoista toimintaa ole. Se pitäisi keksiä ennen kuin tulee seuraava vastaava tilanne. Pelkkä tilanteen tunnistaminen ei auta. Eikä niitä tilanteita voi eliminoidakaan elämästä kokonaan. Niin kuin mainitsit, tarvitseehan mieskin jotakin omaa välillä. Eikä kaikkien tietynlaisia tunteita herättävien tilanteiden poistaminen auta yhtään siinä itse ongelmassa.
En tiedä mitä kuolemanhaluisessa ja masentuneessa tilassa voisi tehdä terveemmin mutta jotain pitäisi keksiä. Syyn tiedostaminen selvästi auttaa alkuun mutta se ei riitä. Jos kuolemanhaluista oloa jatkuu tarpeeksi pitkään, alan mennä kohti itsemurhaa. Jos se taas heilahtelee kovasti, en ehdi koskaan ajatuksia pidemmälle. Olen ihan sen tunteen armoilla.
Tässä mielessä kontrollointiyritykset vaikuttavat järkeviltä. Ehkä niihin tulisi suhtautua myötätuntoisesti, koska ne pyrkivät pelastamaan kammottavalta kuolemanhaluiselta ololta ja itsemurhaan ajautumiselta. Liian syvä ja pitkäkestoinen kuolemanhalutunnehan vie vääjäämättä kohti itsemurhaa. Kontrollointi pyrkii kirjaimellisesti pelastamaan hengen? Se on raskas ja huono keino monessa mielessä, mutta on se terveempää kuin itsensä vahingoittaminen minusta.