En ole juonut yhtään päätökseni jälkeen, vaikka viime päivinä on kieltämättä tehnyt mieli. Se pelkkä maku kielellä saa rauhoittumaan. Eihän tässä tietysti ole montaa päivää mennyt, mutta kuitenkin, saavutus sekin. Välillä yritän keksiä tekosyitä, miksi voisin juoda yhden tai kaksi.
Pahimmillaan join yksin kotona sammumispisteeseen asti. Tätä tapahtui muutamia kertoja. Tavallisesti join 2-5 juomaa jopa viitenä iltana viikossa. Keksin kaikenlaisia tapoja piilotella juomista, koska häpesin niin paljon. Sitten oli parit kerrat, jolloin palkitsin itseni kaiken kestämisestä lähtemällä kaverin kanssa ulos. En pystynyt lopettamaan juomista, jonka seurauksena tapahtui asioita, joista en ole ylpeä ja jotka vain pahensivat masennusta.
En ole koskaan aikaisemmin juuri juonut kotona, enkä varsinkaan lasten edessä. Tähän masennusjaksoon on liittynyt vahvasti ahdistus, sen tähden kai aloin juomaan ja huomasin, että se auttoi rentoutumaan. Sitten siitä tuli tapa.
Alkoholinkäyttöni on aina ollut ongelmallista. Se on alusta asti ollut humalahakuista ja itsetuhoista. Se on vienyt minut putkaan, vatsahuuhteluun, ensiapuun yöksi ja yrittämään itsemurhaa. Ensikohtaamiset poliisin ja ensihoitajien kanssa tapahtuivat 18-vuotiaana.
Olen varma, että pystyn tähän. Vaikeinta tulee varmaan olemaan kieltäytyminen viinilasillisesta ystävän kanssa. Pitää osata perustella itsellensä, miksi ei voi sitä yhtä ottaa. En nyt sano, että minulla olisi missään vaiheessa näiden viikkojen aikana ollut ongelma, mutta itseni tuntien, minulla on ollut ongelmallinen suhde alkoholiin.
Ennen tätä olin miltei vuoden juomatta, joten sekin onnistuu kyllä. Palkitsen itseni viinilasillisella sitten, kuin vointini on tasapainoisempi ja pystyn kantamaan huonojen valintojeni seuraukset. Siihen asti minulla on toinen pahe - lääkkeiden väärinkäyttö. Se on kuitenkin pienempi paha, koska se on hallinnassa. Päivisin en juuri lääkkeitä syö ellen sitten tarpeeseen, ahdistus- tai paniikkikohtaukseen. Lähinnä käytän unen turvaamiseen ja unen tuomiseen. Rakastan sitä lääkkeiden tuomaa väsymystä, sitä kun murheet haihtuvat ja nukahtamista ilman alkoholin tuomaa pahaa oloa.
Oma lääkärini ei ole suostunut määräämään tarvittavia viime kesän yliannostusten jälkeen, mutta uusin vanhat reseptit terveyskeskuksessa hänen tietämättään. Ajattelin, että on hyvä olla vaihtoehtoja.