Mies37, on hyvä, että kirjoitat tänne. Tänne voi purkaa tuntojaan ja saada vertaistukea. Mutta ei tämä riitä yksistään. Jos sulta tuntuu tuolta, täytyy sun ehdottomasti saada apua! Vaikka se tuntuisi alkuun vaikealta, niin hae apua. Ehdottoman tärkeää. Vaikka nyt tuntuisi synkältä, niin täälläkin on paljon ihmisiä, joilla on sitten kuitenkin elämä alkanut voittaa. Aikaa siihen voi mennä, mutta pikkuhiljaa.
Mä olen paljon miettinyt mun itsetuhoajatuksia nyt viime aikoina. Mä häpeän niitä, vaikka olen itse sitä mieltä, etten mä mitään niille voinut. En tiedä, miksi tuntuu, että niitä pitää hävetä. Nehän kuuluu tähän masennukseen, ei ne ole harvinaisia. Onkohan muilla sama? Ehkä eniten hävettää se, että mä valmistelinkin sitä, useammallakin tavalla, tein mm. testamentinkin. Näistä mun suunnitelmista ja valmisteluista tietää työterveyspsykologi ja mun terapeutti ja siinäkin on jo liikaa ihmisiä. Mua haittaa hirveästi se, etten mä saanut puhuttua mun työpsykologin kanssa siitä, miksi se oli mulle niin ankara ja vihainenkin mun itsemurhasuunnitelmista. Tai ainakin siitä sai sellaisen käsityksen. Siitä jäi niin paha mieli, hävetti entistä enemmän. Mutta en saanut kysyttyä siitä, koska en sen kerran jälkeen halunnut puhua enää koko aiheesta.
Mä olen edelleen järkyttynytkin siitä, että mulle tuli niitä itsemurha-ajatuksia. Musta on tosi omituista, että itsemurha-ajatukset voi olla lohduttavia, niin kuin ne mulla oli. En sitten tiedä, onko se joku mielen puolustustapa selvitä tästä tuskasta ja sairaudesta. Mua lohdutti, että jos menee vielä pahemmaksi, niin mulla on joku keino, mitä voin itse säädellä, itse vaikuttaa elämääni, kun mitään muuta ei enää ollut jäljellä. Elämä oli synkkää enkä mä pystynyt mitenkään vaikuttamaan siihen, kun en jaksanut. Itsemurhasuunnitelma oli hirveän lohduttava ja on aivan paradoksaalista, että sen voimalla mä jaksoin ne pahimmat hetket.
En mä sano, että ne ajatukset olisivat pelastaneet ne, koska olin välillä aika pitkälläkin suunnitelmissa, että jos olisin vaikka ottanut alkoholia, niin en tiedä, miten olisi käynyt. Mutta se tuntui musertavalta, kun vein lääkkeet apteekkiin, niin sitten mulla ei ollut enää mitään vaihtoehtoa. Se tuntui kauhealta, koska sitten piti vain jaksaa. Ja niinpä mä olen jaksanut nyt tähän asti. Kaikkea se mieli tekee, oonko mä ihan järjetön vai onko muillakin samanlaisia kokemuksia? Musta tuntuu, etten mä ymmärtänyt yhtään mitään, mitä olin tekemässä silloin. Ihan kuin en olisi ollut tässä maailmassa.
Nyt siis menee paremmin itsetuhoajatusten kannalta, mutta mua pelottaa koko ajan, että se toistuu. En enää jaksaisi sitä uudelleen.