Minulla on ollut itsetuhoisia ajatuksia marraskuusta asti. Ilmaantuivat ihan yhtäkkiä, eivät ole mitenkään tahdonalaisesti ajateltavia, vaan se ajatus tulee vain, useamman kerran viikossa. Olen pystynyt puhumaan näistä vain työterv. psykologille, joka kysyi suoraan. Hän kysyi, onko minulla suunitelma ja olenko varannut jotain. Tyhmänä menin kertomaan, että lääkkeetkin löytyvät kotoa. Ehkä jotenkin kaipasin sitä, että voisin kertoa jollekin, koska ketään muuta ei ole ja hän oli ensimmäinen, joka kysyi asiaa.
Hän oli vihainen asiasta ja alkoi kysellä lähipiiristäni ja siitä, kuinka he reagoisivat siihen ja sanoi, että syyllisyys painaisi pieniäkin lapsia (minulla ei ole omia lapsia, vaan suvun). Oli jo aiemmin syyllinen ja häpeällinen olo näistä ajatuksista, mutta sitä suurempi sen jälkeen ja vastaanoton jälkeen ajatukset vain voimistuivat. Tottahan toki tiedän, että läheisiä painaa suuri syyllisyys ja miksi-kysymykset ja siitä on vaikea toipua. Tiedän sen sanomattakin. Mutta kun ei jaksa enää pinnistellä, ei jaksa yrittää, eikä minusta nyt kauheasti ole tällä hetkellä hyötyä tai iloa.
Sen jälkeen en ole kenellekään näistä puhunut. Epätoivon hetkellä tulee mieleen, mutta ehkä suurempi juttu on se, että kun on mahdollisuus siihen (lääkkeet), niin se lohduttaa. Se on vähän niin kuin pelastusrengas, se keino, joka auttaa jos ei ihan oikeasti jaksa. Lohduttava ajatus ja helpottaa jo sen takia. En tiedä, onko muilla samanlaisia ajatuksia?
Minulla on yksi asia elämässä, joka tähän asti on estänyt tekemästä mitään tyhmää. Sen turvin jaksan ja sinnittelen. Pelkään, että tämä ei parane (masennus), että olotila jää pysyväksi. Olen tehnyt testamentin, sekin tuntuu lohduttavalta. Mutta kaikilla, jotka miettivät tätä, pitäisi olla jokin asia, jonka turvin jaksaa, joka estää tekemästä itsemurhaa. Toivottavasti ainakin kaikki keksivät tai löytävät sellaisen.
Perheelle/läheisille en voi kertoa näistä ajatuksista, häpeän enkä halua kuormittaa ja huolestuttaa heitä. Nimenomaan otsikon vainoaminen on hyvä otsikko, niin ne ajatukset tekevät. Vaikka haluaisi eroon, ne pulpahtavat kuitenkin, yleensä illan pitkinä tunteina. Tekisi mieli purkautua terapeutille, mutta en tiedä, uskallanko. Mitä jos hänkin on vihainen ja alkaa syyllistää itsemurhan suunnittelusta?