En tiedä, olenko edes olemassa

En tiedä, olenko edes olemassa

Käyttäjä Jaksaako? aloittanut aikaan 14.01.2012 klo 18:16 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä Jaksaako? kirjoittanut 14.01.2012 klo 18:16

Välillä uskon, ihan oikeasti, ettei minua ole.

Huomataan vain kun joku tarvitsee jotain. Ollaan ”ystävällisiä” kun seuraava lause sisältää vaatimuksen.

Kelpaan vain, jos suoriudun kaikesta täydellisesti. Silloin ei kommentoida.

Kun epäonnistun, minua ei ole.

Jos silti haluan tulla kuulluksi, olen vaikea ja hankala.

Jos silti pidän kiinni oikeuksista, olen tyhmä ja itsekäs.

Aina pitäisi alistua, aina pitäisi hiljaa totella.

Ei jaksa enää.

Käyttäjä Jaksaako? kirjoittanut 21.06.2012 klo 19:43

Jos ketään kiinnostaa, niin saikku jatkuu. Onneksi. On tässä niin heikoilla hapoilla menty.

Se vaan kiinnostaisi, että miksi mitään parempaa ei näy vaikka apua on tarjottu (ja otettu vastaan).

Juu, sinne sairaalaan en jostain syystä suostu... tuonkin syyn kun tietäisi.

Käyttäjä arka kirjoittanut 24.06.2012 klo 14:04

Hei,

hyvä kun saikkusi jatkuu. Viestisi ovat olleet sen verran masennuksen alhosta tulleita, että loma on varmaan paikallaan.

Sairaalaa ei voi suositella. Tietysti äärimmäisessä hädässä sinne pitää hakeutua. Itse en edes hyötynyt päiväsairaalasta kun tuntui että hoitajat on siellä vain itseään varten, ei meitä raukka potilaita. Muistelen toisaalta että olet kokenut itsesi yksinäiseksi. Silloin päiväsairaala voisi olla oikea paikka, saahan siellä vertaistukea. Sitäpaitsi hoito kustansi vain 7.50 e päivä ja siihen sai herkullisen lounaan. Onko sinulle ehdotettu tätä?

Voimia Sinulle paljon!

Käyttäjä Jaksaako? kirjoittanut 27.06.2012 klo 09:35

Nyt pitäisi keskittyä terapiaan.

Mietin, onko parempi ottaa diapam ennen sessiota, jolloin pahin ahdistus on lieventynyt vai mennä tapaamiseen "sellaisena kun on".

Jotenkin tuntuu, että vähemmän ahdistuneena voisi keskittyä paremmin ja ottaa esille asioita paremmin.

Jos siellä istuu ahdistuksesta hengästyneenä niin jutut voivat jäädä pinnallisiksi, kun voimat ja ajatukset keskittyvät epäoleelliseen.

Onko muilla millaisia ajatuksia tästä?

Käyttäjä Desper kirjoittanut 27.06.2012 klo 10:42

Jaksaako? kirjoitti 27.6.2012 9:35

Nyt pitäisi keskittyä terapiaan.
Mietin, onko parempi ottaa diapam ennen sessiota, jolloin pahin ahdistus on lieventynyt vai mennä tapaamiseen "sellaisena kun on".
Jotenkin tuntuu, että vähemmän ahdistuneena voisi keskittyä paremmin ja ottaa esille asioita paremmin.
Jos siellä istuu ahdistuksesta hengästyneenä niin jutut voivat jäädä pinnallisiksi, kun voimat ja ajatukset keskittyvät epäoleelliseen.
Onko muilla millaisia ajatuksia tästä?

Itsee olen aina mennyt "selvänä". Eikös juuri ahdistus ole sitä oleellista, mitä pitäisi selvitellä? Toisaalta haitanneeko sekään, jos joskus menee aineissa - ehkä silloin tulee esille tietoa, joka muuten jäisi pimentoon? Kysy, mitä terapeutti ajattelee!

Käyttäjä Jaksaako? kirjoittanut 02.07.2012 klo 09:08

Juuri nyt menee paremmin. Ehkä syynä on se, että saikku jatkuu, sittenkin.

Ja varmaan uusi lääkityskin alkaa vasta nyt purra. Olen ihan tyytyväisenä "lääkehiiri" lopun elämääni, jos oloni siten on parempi.

Sitä vain on niin kauan ollut maassa, että ei osaa irrottaa otettaan pelosta, että koska seuraava paha jakso alkaa. Täytyy tästä(kin) puhua terapeutille.

Ja sellainen ongelma hyvästä jaksosta on, etten osaa ilmaista asioita. Tunnen yhtä, mutta käytän vääriä sanoja sen kertomiseen.

Vähättelen pahaa oloa, kiellän ongelmien olemassaolon. Täytyy opetella tästä(kin) irti. Muutenhan terapia valuu hukkaan.

Käyttäjä Jaksaako? kirjoittanut 03.07.2012 klo 10:10

Näki viime yönä (taasi) kamalia painajaisia. Syke on vieläkin korkea. Millä niistä pääsisi eroon? Ei niissä ole hirviöitä tai muuta, ne ovat unia ihan tavallisista asioista, silti niissä on se painajaistunne: ei ehdi, ei osaa, pelkää, ahdistaa...

Käyttäjä Vaeltaja-ihmettelijä kirjoittanut 03.07.2012 klo 10:32

Hei "Jaksaako"!

Tulen ihan kesken kaiken tähän ketjuun mukaan omalla pienellä kommentillani: Älä tee itsaria, sillä sen jälkeen sinä et voi kokea niitä hyviä hetkiä ja päiviä, jotka odottavat sinua tässä elämässä. En halua antaa heppoisia ohjeita, mutta sehän on totta: jos poistuu näyttämöltä, ei voi tietää mitä kaikkea hauskaa ja hyvää vielä tapahtuukaan.

Itse olen kamppaillut monenlaisten vaikeuksien kanssa ja olen minäkin joskus halunut kuolla, mutta tässä minä nyt kirjoittelen sinulle ja iloitsen elämästä.

Auringonpaistetta elämääsi🙂

Käyttäjä Vaeltaja-ihmettelijä kirjoittanut 03.07.2012 klo 10:50

Hei "Jaksaako"!

Mä töppäsin vastaamalla tammikuun viestiisi🙂 No, joskus voi käydä näinkin, mutta ei sen sisältö sinänsä vanhentunut ole.

Kerroit viimeisimmässä viestissäsi painajaisistasi. Muistan itsekin nähneeni joskus painajaisia ja kaikenlaisia ihmeellisiä unia. Unimaailmassa me käsittelemme niitä asioita, joita emme uskalla/pysty jostain syystä valveilla ollessamme kohdata. Ja tunteet ovat unissa tärkeitä, niitä kannattaa miettiä.

Käyttäjä Jaksaako? kirjoittanut 03.07.2012 klo 17:36

Tuskin ajatus itsarista enää mihinkään pois kokonaan katoaa. Sen verran kauan ja vakavasti sitä on tullut mietittyä.

Mutta toteuttaminen? Se onkin eri juttu. Nyt on positiiviset fiilikset ja terapia varmaan auttaa eteenpäin. Onneksi se on nyt varmistunut ainakin vuodeksi.

Yritän ottaa siitä kaiken irti, koska, kuten sanoit, jossain niitä hyviä juttujakin on tiedossa - tulevaisuudessa.

Käyttäjä Desper kirjoittanut 06.07.2012 klo 09:06

Jaksaako? kirjoitti 3.7.2012 17:36
---
Nyt on positiiviset fiilikset ja terapia varmaan auttaa eteenpäin. Onneksi se on nyt varmistunut ainakin vuodeksi.

Tarkoitatko, että terapian rahoitus on järjesrynyt? Siinä tapauksessa ei nyt ole syytä valittaa, että muut saavat aina kaiken, mutta sinä et mitään. Toiset maksavat itse...

Käyttäjä Vaeltaja-ihmettelijä kirjoittanut 06.07.2012 klo 12:27

Terve taas, "Jaksaako?"

Olen todella iloinen, että olet saanut terapiapäätöksen; se on hieno juttu. Toivon, että pääsisit askeleen tai pari eteenpäin terapian avulla. Psykoterapia on niin hyvä juttu, että jos minulla olisi ylimääräisiä seteleitä taskussani, niin minä kustantaisin ihmisille psykoterapiaa muutamaksi vuodeksi. Mutta kun minulla ei ole niitä ylimääräisiä...

Lämmintä kesää sinulle "Jaksaako?"

P.S. Ai niin, pitää kai tuohon nimimerkki-kysymykseesikin vastata: Jaksa ihmeessä🙂

Käyttäjä Jaksaako? kirjoittanut 06.07.2012 klo 19:39

Ymmärrän, että välillä on pakko "tuulettaa tunteita". Mutta silti, onko ihan pakko esittää just se negatiivinen kommentti? Onko se vahinko? Onko se ärsyttämistä? Mistä siinä on kyse?

Kohta 50 vee olen parhaani mukaan yrittänyt pärjätä "rumana ja tyhmänä", kuten lapsena sain kuulla olevani. En ole ikinä, siis IKINÄ, tuntenut olevani tarpeellinen, hyvä, haluttu, tai mitään positiivista.

Kaikesta on pitänyt taistella.

Lapsena mua rangaistiin pikkuveljen jutuista, vaikka veli tunnusti tekemisensä. Lapsena kaikki sanomani oli "väärää, valhetta, itsekästä".

En usko, että minulla on oikeus mihinkään hyvään. En usko, että kukaan voi pitää minusta.

Joo, aina on joku, jolla menee huonommin. Syyllistän siitä itseäni jo ihan tarpeeksi.

Kuka tulee ottamaan henkeni? Itse en siihen ihan just nyt ole valmis.

Käyttäjä Vaeltaja-ihmettelijä kirjoittanut 06.07.2012 klo 21:28

Hyvä "Jaksaako"!

Älä anna ilkeiden kommenttien pilata sitä iloa, jota terapiapäätös sinulle on tuonut. Iloitsen todellakin saamastasi päätöksestä. Se on hieno juttu!

On totta, että kaikki eivät saa myönteistä päätöstä, mutta se tosiasia ei saa estää sinua olemasta iloinen ja kiitollinen. Ja aina löytyy niitä, jotka syystä tai toisesta haluavat lyödä ja olla ilonpilaajia, MUTTA MINÄ ILOITSEN TÄSTÄ TERAPIA-ASIASTA KANSSASI. SINÄ OLET ANSAINNUT SEN, SILLÄ EI NIITÄ HEPPOSIN PERUSTEIN MYÖNNETÄ!

En ole vielä ehtinyt lukea koko ketjua, joten en tiedä mitä kaikkea oletkaan kokenut tai mistä kaikesta olet kertonut näillä sivuilla. Mutta vaikka en tiedäkään historiaasi, voin silti iloita kanssasi jostain myönteisestä asiasta elämässäsi.

Aurinkoista kesän jatkoa!

Käyttäjä Desper kirjoittanut 07.07.2012 klo 09:25

Sori... Olemme muutaman kerran keskustelleet siitä, onko onnen määrä vakio ja jaetaanko sitä epätasapuolisesti niin, että jotkut jäävät ilman. Olet useasti ilmaissut kokevasi, että Sinä jäät kaikesta kohtalonomaisesti paitsi. Nyt (itse kateellisena) vinkkasin, että Sinua potkaisi tällä kertaa onni. Olen pahoillani aiheuttamastani mielipahasta. Onnea ei tosiaankaan ole määäräseltään niin, etä se mitä toisella on, olisi toiselta pois.

Käyttäjä Desper kirjoittanut 07.07.2012 klo 11:34

Olemmekohan kateudessa ikäänkuin alempien aivotoimintojen vallassa? Ruokaa, elintilaa ym. aineellisia resurssejahan on rajoitettu määrä, ja niistä on aiheellista olla "kateellisia" ja tapella. Olemmeko jotenkin eläimen tasolla, kun rinnastamme abstraktit asiat konkreettisiin emmekä tajua, että niitä, kuten rakkautta ja onnea, ei ole määrättyä määrää, jota jaettaisiin ihmisten kesken? Esim. sisaruskateus on ymmärrettävää - jos toista suositaan, toinen on kateellinen, mutta siinäkään rakkaus ja huomioonottaminen ei ole kuin materiaa, jota jaetaan tasan tai epätasapuolisesti. Vanhempi voi yhtä hyvin antaa runsaasti rakkautta kaikille lapsilleen kuin jättää jonkun paitsi. Ehkä suosiminen perustuu juuri samaan alkeelliseen ajatteluun - jonka uhri vanhempi on - ja hänen vanhempansa jne.