Elämääni armon vuonna 2023

Elämääni armon vuonna 2023

Käyttäjä Friendly aloittanut aikaan 07.01.2023 klo 15:28 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä Friendly kirjoittanut 07.01.2023 klo 15:28

Aloitan uuden ketjun omille kuulumisilleni, joita aion kirjoittaa säännöllisen epäsäännöllisesti päiväkirjamaiseen tapaan. Omiin tunnelmiin on sitten mielenkiintoista palata retrospektiivisesti aika ajoin. Plussaa tietysti, jos muutkin tähän ketjuun jotain kommentoivat. 

Tänään tein muutaman kilometrin lenkin raikkaassa pakkassäässä. Illalla saunotaan talvipäivän päätteeksi. Meillä on vielä joulukuusikin, kun se ei yhtään tiputtelee neulasiaan. Ensi viikolla olisi ryhmätapaaminen psykopolilla, mutta en viitsi lähteä sen takia kaupunkiin. Parempi mielenterveydelleni, kun möhkin vain lumessa ihaillen talvista luontoa täällä maaseudun rauhassa. Lomakauden jälkeen olen päässyt työmoodiin vasta osittain.

Luin loppuun Juliana Norwichlaisen kirjan. Se sisältää runollisen kaunista mystistä maailmanselitystä ja tarkkanäköisiä psykologisia havaintoja ihmisluonteesta. Tulee olemaan minulle tärkeä kirja loppuelämäni ajan. En kuitenkaan tuputa uskoa kenellekään, jokainen valitsee itse oman polkunsa tässä maailmassa. Armon käsitteeseen viittaaminen otsakkeessa kuitenkin sallittaneen, on itselleni tärkeä rakennuspalikka kaikkien koettujen kolhujen jälkeen. 

Käyttäjä Friendly kirjoittanut 23.05.2023 klo 13:15

Enää muutama päivä reissuun, viikonloppuna lennän Irlantiin. Huomenna pitää vielä pestä pyykkiä, sen jälkeen ei muuta kuin matkalaukun pakkaaminen.

Aion nauttia kaupunkiarkkitehtuurista, kirkoista, ruoasta, museoista ja historiasta sekä puutarhakulttuurista. Hyvä, ettei ole mikään helteinen matkakohde tiedossa. Jaksaa paremmin kulkea paikasta toiseen, kun sää on keväisen raikas.

Käyttäjä Nótt kirjoittanut 23.05.2023 klo 13:40

Kuulostaa aivan ihanalta reissulta! 😍 Nautinnollista matkaa!

Käyttäjä soroppi kirjoittanut 24.05.2023 klo 12:00

Hyvää matkaa!

Käyttäjä Friendly kirjoittanut 05.06.2023 klo 09:29

Reissu on tehty. Tuli nähtyä ja koettua viisi hienoa kaupunkia kahdeksassa päivässä, eli matkaohjelma oli melko hengästyttävä. Hyvin kuitenkin pärjäsin. Irlannissa oli melkein helteinen sää, tykästyin siellä etenkin Wicklow'n kreivikunnan maisemiin. Kotiin lennettiin Lontoosta.

Arkeen laskeutuminen taitaa viedä hetken aikaa. Otan vielä tämän viikon mahdollisimman rennosti.

Käyttäjä Friendly kirjoittanut 07.06.2023 klo 11:40

Iäkäs sukulaiseni kuoli viime yönä hoivakodissa. Lähtö ei ollut tietenkään yllätys, kun ikä oli korkea. Edessä on siis hautajaiset, pitää jaksaa kohdata kaukaisempiakin sukulaisia. Vainajasta jää hyvät muistot.

Käyttäjä kirjoittanut 13.06.2023 klo 08:09

Otan osaa suruusi.

Käyttäjä Friendly kirjoittanut 15.06.2023 klo 11:59

Kiitos, Pikemiten.

Työtilanteeni on mennyt huonoksi, kun vanha asiakas on ainakin tilapäisesti vähentänyt tilauksia radikaalisti. Yritän nyt tuli hännän alla etsiä uusia asiakkaita, vaikka kesä ei siihen olekaan paras ajankohta. Jos tilauksia ei ala tulla, joudun ehkä syksyllä lopettamaan toiminimen ja vaihtamaan alaa. Ja ihmettelemään sitten, että kukahan palkkaisi 55-vuotiaan skitsofreenikon. No, ehkä joku senkin tempun tekee - en ole suinkaan aikeissa luovuttaa.

Olen käynyt ahkerasti messussa. Minua miellyttää etenkin lyhyt iltamessu, jossa on kuitenkin kaikki oleellinen ehtoollista myöten. Messu rauhoittaa mieltäni, ja on miellyttävää vain istua samassa tilassa muiden kanssa ilman mitään pakottamista sen kummempaan sosiaalisuuteen.

Käyttäjä soroppi kirjoittanut 15.06.2023 klo 18:29

Toivottavasti tilausten kanssa onnistaa. Jos alanvaihto tulee ajankohtaiseksi, ainakin täällä antamasi vaikutelma on niin fiksu ja pystyvä etten näkisi esteitä työllistymisellesi skitsofreniasta huolimatta.

Voin kyllä hyvin ymmärtää iltamessun viehätyksen, olen kokenut samantyyppisen hiljaisen yhdessäolon meditaatiokursseilla tosi miellyttäväksi. Viime aikoina on tuntunut että voisi siellä kirkossakin olla taas kiva käydä hiljentymässä. Jonkinlaista henkisyyden kaipuuta, kaiketi.

Millaista seutua se Wicklowin kreivikunta oli? Olen oleillut nuorena muutaman viikon Dublinissa ja samalla reissulla kävimme päivän verran jossain länsirannikolla, mutta silloin kielikurssilla kaikki huomio taisi mennä sosiaalisiin tilanteisiin ja niistä selviämiseen, niin etten ehtinyt hirveästi tunnustelemaan paikkoja.

Käyttäjä Eieiei kirjoittanut 16.06.2023 klo 00:17

Rauhaa vainajalle❤️. Hän on nyt turvassa.❤️

Käyttäjä Friendly kirjoittanut 23.06.2023 klo 20:33

Juhannusterveiset emeritapiispa Irja Askolan sanoin:

Kesävilkutus teille, joiden kesä jo hyrisee ilona,
odotuksena ja energiana.
Kesävilkutus teille, joilla pelko siitä, miten
ristiriitaisten vaatimusten keskellä jaksaa ja
kestää.
Kesävilkutus teille, joilta kaipuu ja tuska on
riistänyt ilon.
Arkinen armo on läsnä; kaikessa ja
kaikenlaisessa kesässä. Onnellisessa ja
onnettomassa.

 

Käyttäjä Friendly kirjoittanut 09.07.2023 klo 17:26

Vietän laiskaa elämää luonnonrauhassa. Juuri saunoin ja vihdankin tein. Tekisi vähän mieli lähteä kotimaata kiertämään, mutta järki kehottaa säästämään rahat. Työtilanne on kuitenkin edelleen selkiytymätön, vaikka teinkin pari uutta kumppanuussopimusta. Syksyllä olisi haaveissa viettää ainakin pari viikkoa Espanjassa.

Käyttäjä Friendly kirjoittanut 18.07.2023 klo 16:40

Mielialani ailahtelee. Toisinaan ahdistavat työt ja muut hoidettavat asiat, välillä olen olooni tyytyväinen ja nautin kesästä.

Levottomuus vaivaa. Sanalla sanoen hirveä matkakuume. Hassua, luulin, että kiertely Briteissä olisi jo vienyt matkustusinnon. Mitä vielä, nyt haaveilen peräti kolmen viikon reissusta Espanjaan myöhäissyksyllä. Aika kalliiksi se tulisi, harkitsen vielä.

Harmi, että täällä maalla on kirkko niin kaukana ja siellä on harvoin messuja tai muita tilaisuuksia. Iltamessuun pääsen vasta palattuani kaupunkiin.

 

 

Käyttäjä soroppi kirjoittanut 20.07.2023 klo 21:52

Aaltoilevaa olotilaa myös täällä! Vasta eilen illalla kirjoitin ystävien kuulumiskyselyyn että saatan ehkä olla onnellinen, mutta tänään mieliala on ollut apea. Huolehdin puolen työpäivää työn laadusta ja vaikka huoli ajan myötä väistyi, ilmeisesti se kuitenkin kulutti voimia.

En muista asumisjärjestelyäsi, oletko maalla vain kesän ja palaat talveksi kaupunkiin?

Käyttäjä Friendly kirjoittanut 22.07.2023 klo 18:19

Soropille tiedoksi, että olen maalla lapsuudenkodissani, jossa äitini edelleen asuu vakituisesti. Äiti on melko hyväkuntoinen ja hyvinkin omatoiminen, mutta ikää on jo niin paljon, että pieni peräänkatsominen ei ole pahitteeksi. Koronapandemian puhjettua olen viettänyt täällä pitkiäkin rupeamia kerrallaan, myös talvella. Työt hoituvat nettiyhteyksin.

Enpä tiedä, onko minusta suurtakaan apua. No, ainakin äiti syö monipuolisesti, kun minäkin olen kokkaamassa. Joskus väsyn ruoanlaittoon ja muihin tehtäviin, mutta yleensä kaikki sujuu melko hyvin. Ensi viikolla pitää ajaa talven varalle kymmenen mottia polttopuuta liiteriin. Tämä on iso ja vanha talo, mahtuisi isompikin seurue kuin kaksi henkeä.

Käyttäjä soroppi kirjoittanut 23.07.2023 klo 13:05

Friendly kirjoitti:
Enpä tiedä, onko minusta suurtakaan apua.

Varmasti - monipuolisemman ruokavalion lisäksi äitisi saa sinusta seuraa, joka sekin on yksinasuvalle tärkeää. Toki hyvä että voit palata omaan tilaasi aina välillä, ja elää myös omaa elämääsi etkä pelkästään toisia varten.