Taas kotona, taas alkoholia...
Olen nyt lukenut tätä ketjua jonkin verran läpi... NEMK, en varsinaisesti tarkoittanut että tarkoituksesi olisi ollut syyllistää, minun syyllisyyteni on sen verran monimutkainen juttu, että se tuppaa räjähtämään käsiin pienimmästäkin vihjauksesta, tai usein pelkästä väärintulkinnasta. Minut syyllistettiin pikkulapsena yhden ainoan kokemuksen kautta niin syvästi, että tunnen nykyisin syyllisyyttä siitäkin, mitä tutut tai jopa tuntemattomat tekevät, mikä ei millään tavoin kosketa minua. Syyllisyys on suurin syy siihen että juon, se on nivoutunut ahdistuksen alakategorioiden sarjaan päälimmäiseksi, ja koska tunnen syyllisyyttä siitä että juon, minun on juotava lisää selvitäkseni siitä. En kestä edes varhaislapsuuteni virheitä, yhtäkään väärinlausuttua sanaa, jolle toiset ovat nauraneet, vaan hukutan noita lukemattomia virheitä joka päivä alkoholiin, teen uusia, ja kieltämisprosessi kiertyy sellaiselle punokselle sisälläni, että se puristaa keuhkoni kasaan enkä voi hengittää. Juon höllentääkseni tuota mieletöntä puristusta.
Salainen55, hienoa että olet löytänyt apua noista ryhmistä! Kun itse raitistuu, mutta kumppani ei siihen pysty, sen täytyy olla moninkertaisesti rankka kokemus. Minullakin on pitkä menneisyys useamman vähintäänkin hieman alkoholiongelmaisen miehen kanssa, mutta onneksi nykyinen mieheni ei juo. Tunnen kuitenkin hirvittävän huonoa omatuntoa siitä etten pysty samaan. Mutta hänellä ei toisaalta ole milloinkaan ollut alkoholiongelmaa - sen sijaan hän on polttanut about 18 vuotta, ja olen yrittänyt rinnastaa näitä kahta riippuvuutta, mutta hän vetoaa aina siihen että tupakointi ei muuta persoonallisuutta. Kuitenkin minä juon suurimman osan aikaa niin hitaaseen tahtiin, ettei siinäkään juuri persoonallisuuden muutoksesta voi puhua.
Jaksaako, hyvin sanottu että ihminen ei valitse alkoholia vaan alkoholi valitsee hänet. Kukapa tätä tekisi, jos pystyisi johonkin muuhun?
Vori, kirjoitit että humalassa et pysty tarttumaan hetkeen, vaan päivät vilistävät ohi. Ymmärrän tuonkin, silloin kun join enemmän, elämä tuntui juuri siltä mitä kuvailit. Nyt se on hieman erilaista, enemmän juuri niitä hetkiä, vähemmän ohi valumista. Tällä hetkellä voin riemuita soivasta musiikista toisin kuin koskaan ahdistuneena.
Eveny, kirjoitit riippuvuudesta verrattuna tavallisuuteen. Suurin osa ihmisistä tosiaan haluaa olla tavallisia ja hyväksyttyjä. Kerroin kuitenkin jo aiemmin omasta poikkeavasta suhtautumisestani, joten en toista sitä tässä.
Reklamation, hienoa että sinulla on oikea suunta ja olet jo päässyt elämässäsi eteenpäin!
Tyvi, surullista että olet joutunut kokemaan tuollaisen lapsuuden. Syvimpiä arpia ei voi mikään lopulta korjata, ei mikään määrä ymmärrystä tai edes rakkautta. On asioita joiden kanssa joutuu elämään koko loppuelämänsä, kuten olen itsekin kokenut. Minä en voi omia vanhempiani syyttää paljosta, lähinnä on vain monia pikkujuttuja jotka minun kokemuksenani ovat saaneet suunnattomat mittasuhteet. Ja paljon sellaista mitä ovat ulkopuoliset tehneet, muutkin kuin koulu, monet muut. Tiedän olevani korjaamattomasti rikki enkä voi koskaan tehdä ketään onnelliseksi yhtään sen enempää kuin olla onnellinen itse. Nämä jutut ovat sydäntäsärkevän surullisia mutta niitä on vain jaksettava vaikka tietää etteivät ne koskaan mene pois. Onko sinulla jotakin mikä lohduttaa, muuta kuin alkoholi? Koirat mainitsitkin jo. Minä selviän hyvin pitkälti musiikin avulla. Sitä pystyy melkein unohtamaan kuunnellessaan, miten paljon inhoaa itseään. Melkein. Ainakin pystyy hymyilemään. Siis jos alkoholia on veressä. Sen ja musiikin cocktail on ehkä parasta mitä tiedän.
Olipa taas ahdistavaa olla 2,5vrk juomatta. Yhden ykkösoluen join koko aikana. Heti kun pääsi kotiin niin oli kiskottava toppapuku päälle ja lähdettävä kauppaan. Huomenna saa viiniäkin. Rahat näyttävät riittävän sittenkin, sillä tiistaina tulee jo eläke. Ja huolet ovat sitten hetkeksi ohi.
Suuri kiitos kaikille tähän ketjuun kirjoittaneille jälleen! 🌻🙂🌻