Hei kaikki. Olen 30-vuotias kotiäiti, työtön, graduton ja juuri aloittamassa prosessin ad(h)d-diagnoosin saamiseksi. Minulla ei ole oikein ketään kenelle puhua tästä, joten tulin purkamaan ajatuksiani tänne.
Aloitin gradunteon vuonna 2011 ja se on edelleen kesken. Mikä häpeä. Muutenkin koko opiskelu-ura meni ihan rimaa hipoen koska ei minulla riittänyt mielenkiinto lukea tentteihin tai istua luennoilla. Viimeisin tutkintoni on humanististen tieteiden kandidaatti, eikä se varsinaisesti ole kovaa valuuttaa työmarkkinoilla.
Jaa niin millä työmarkkinoilla? Alani edellyttäisi suurta huolellisuutta, hyviä sosiaalisia taitoja, keskustelutaitoja, kuuntelemista, neuvottelua. Olen tehnyt alan töitä jonkin verran määräaikaisina pesteinä, ja mikään ei saisi oloani epämukavammaksi kuin palaverit ja neuvottelut. Vaikka todella ponnistelen keskittyäkseni, minusta tuntuu, etten ymmärrä, mitä muut puhuvat. Sitten kun minulta kysytään jotain, olen aivan pihalla. Miten noloa.
Luulin, että tylsistymiseni johtui siitä, etten ollut perillä talon tavoista, koska pestini olivat aina lyhyitä.
Töitä tehdessä surffasin todella paljon netissä, sillä ajatukseni ei vain pysynyt käsillä olevissa työtehtävissä, ei vaikka kuinka yritin.
Vaikka en koskaan suoranaisesti jäänyt kiinni, minua hävetti oma käytökseni armottomasti. En minä halunnut laiskotella!
No, ehkä tehottomuuteni kuitenkin näkyi, koska määräaikaisuuksiani ei sitten jatkettu.
Joka tapauksessa tilanne on nyt se, että haen töitä, mutta toisaalta mietin rivakkaa alan vaihdosta ja opiskelua työttömyyskorvauksella. Minusta ei ole toimistotyöhön.
Olen ollut kotona nyt kaksi vuotta poikani kanssa. Se on enimmäkseen mukavaa, mutta toisaalta tuntuu, että iso osa elämästä kuluu sen todistelemiseen, että en ole huolimaton ja laiska. Mieheni huomauttelee että minun pitäisi keskittyä yhteen asiaan kerrallaan ja että voisin olla tarkempi, ja se on varmasti ihan totta. Minua se silti masentaa, koska oikeasti minä kyllä yritän. Poikaa hoidan hyvin, mutta jotkut kotiasiat välillä repsottaa. Koska en kuitenkaan jaksa kuunnella siitä "repsottamisesta", skarppaan ja tsemppaan joka päivä ja paikkoja järjestellessäni hoen mielessäni että "nyt ei tule tästä sanomista, nyt ei tule tästä sanomista, nyt ei tule tästä sanomista...". Joskus tuntuu että elämä on yhtä huolimattomuuden piilottelua.
Minulla on lukemattomia aloitettuja ja lopetettuja harrastuksia. Olen soittanut kitaraa, ratsastanut, ohjannut liikuntaa, opiskellut kieliä, harrastanut eri kamppailulajeja, tanssinut balettia, joogannut, juossut, nostellut punttia ja niin edelleen, ja aina olen tuntenut morkkista siitä, että harrastukset ovat jääneet. Heti kun uuden harrasteen parissa ohjaaja on alkanut puhua että parin vuoden päästä on luvassa sitä ja tätä tai että viiden vuoden kuluttua voi jo sanoa olevansa ihan hyvä, olen ahdistunut. Pitääkö tässä niin pitkäksi aikaa sitoutua. Minä olen kokeilija! Niin paljon kivaa tekemistä maailmassa, miksi sitoutuisin yhteen?
Ja sitten ulkomaanmatkat. En kestä opastettuja kierroksia. Haluan selvitä itse, ottaa itse selkoa kulkuvälineistä ja aikatauluista, olla oman aikani herra. Opastetuilla kierroksilla nukahdan pystyyn. Harmi vain, että puolisoni pitää niistä.
Luonnollisesti myös jonottaminen saa vereni kiehumaan.
Mikä ankeinta, kaksi vuotta kotona alkaa näköjään olla ihan riittävästi, sillä minun alkaa olla vaikea löytää kipinää innostua lapseni hiekkalaatikkoleikeistä. Huomaan kaivavani puhelinta (eli nettiä) taskusta yhä useammin, kun olemme puistossa. Se on noloa, mutta hiekkakakut eivät vain riitä pitämään mielenkiintoani yllä.
Tässäpä mitä nyt juolahtaa mieleen. Kuulostaako teistä ad(h)d:lta?