Hei,
en millään jaksa alkaa lukea koko pitkää viestiketjua, vaikka sieltä varmaan voisi löytyä vastauksia omiin mietteisiini.
olen reilu kuukausi sitten saanut diagnoosiksi adhd:n, ja sitä ennen ehdin noin puoli vuotta totutella ajatukseen, että minulla saattaisi olla adhd. sitä ennen en koskaan edes kuvitellut moista. vaikka elämässäni oli aika suuria ongelmia. ja olisikin nyt mukava kuulla, olenko näiden ongelmien ja ajatusten kanssa kuinka yksin.
suurimpia ongelmia elämässäni on ollut tunne, etten viitsi enkä jaksa. tai kun sitä on tarkemmin ajatellut, niin olen tajunnut, etten jaksa koska en oikein voi keskittyä. tuosta on seurannut paljon pahaa mieltä niin koulussa kuin muuallakin. selvisin ala-asteelta kunnialla, olin opettajien lemmikki ja opin kuuntelemalla. keskiarvo taisi olla yli yhdeksän, kun menin yläasteelle. siellä numerot kyllä laski, mutta vielä pärjäsin aika mukavasti. kielissä tosin tipahdin junasta heti alkuunsa. muistan ikuisesti ne tuskaiset läksyntekoillat, kun yritin päntätä sanoja. se oli jotain aivan kamalan epätoivosta! kokeisiin luin aina viimeisenä iltana/ yönä hirveällä hädällä ja pakottamalla sain varmaan noin puolikkaan koealueen luettua.
yläasteen jälkeen päätin mennä lukioon. olin matikassa ja reaaliaineissa menestynyt hyvin. niinpä valitsin pitkän matikan ja aloitin lukion. tunnit alkoi olla piinaa, sillä en olisi millään jaksanut istua paikoillani. ainoastaan psykologian ja filosofian tunneilla viihdyin. vaihdoin iltalukioon ensimmäisen vuoden jälkeen, ja siellä touhu lähti alamäkeen. kuitenkin kuin ihmeen kaupalla kirjoitin itseni ylioppilaaksi 4,5 vuoden päästä ja sain kuin sainkin tehdyksi lukion kurssit loppuun opettajien sopivalla painostuksella. kesken lukio-opintojen olin aloittanut innokkaana tekemään avoimessa yliopistossa perusopintoja yhdestä humanististen tieteiden alasta, ja niinpä hain lakin saannin jäljkeen sisälle yliopistoon.
ilman että päivääkään sain luettua pääsykokeisiin, pääsin sisälle sattuman ja aiemmilla kursseilla kuuntelemalla opittujen tietojen kantamana. ja sitten alkoi todella valjeta, miten hataralla pohjalla oppimistaitoni ovat. rimaa hipoen ja välillä riman alittaen etenin muutaman vuoden ajan omaa tahtiani opinnoissani. moni kurssi jäi kesken, kun en millään vaan jaksanut tehdä loppuun. seikkailin pitkin käytäviä pitkin päiviä, en koskaan ollut kärryillä kursseille ilmoittautumisista tai muustakaan. onneksi oli kavereita, jotka joskus huolehtivat minusta. parin vuoden päästä olin kuitenkin jo auttamatta jäljessä kaikessa ja aloin jäädä aamuisin usein nukkumaan...
siinä vaiheessa minulla oli sitten jo perhe. se vei toki oman osansa, ja niin selitin itselleni jatkuvaa opintojen jumittumista. vaikka meillä oli kotona hoitaja lapsille, en silt edennyt mihinkään. vuosia hakkasin päätä seinään. mieheni alkoi hermostua kokonaan. meillä riideltiin ja huudettiin ja itkettiin, sillä en kestänyt kritiikkiä. ja oma syyllisyys ja paha olo lusmuilusta, lauskottelusta ja ajelehtimisesta oli sietämätöntä.
menin sitten terapiaan. ja sain paljon apua itsehillintään, itsetuntemukseen ja myös tunteiden käsittelyyn. raivokohtaukset alkoivat vähetä, ja aloin tajuta, miten kamala olin ollut. edelleen mielialavaihtelut olivat kovia, itsetunto silti matalalla ja keskittymiskykyä ei ollut yhtään enempää. en silti nähnyt elämäni todellisia ongelmia. selitin itselleni kaikenlaista, löysin kaikkeen psyykkisiä syitä ja monia ongelmia en edes nähnyt.
tunsin aina itseni tyhmäksi, kömpelöksi, saamattomaksi ja laiskaksi, vaikka toisinaan sain virtapiikkejä. kun sain jonkun idean päähäni, höyrysin sen parissa sitten jonkun aikaa täysillä. siivosin kotia katosta lattiaan tai leivoin pakastimet täyteen herkkuja, kun intouduin. samaan vauhtiin etsin uusia koulutuksia itselleni, vaikka vanha tutkinto oli kesken. vanhan tutkinnonkin kanssa aloitin gradua viisi kertaa, kolmesta eri aiheesta. kaikesta ajoittaisesta höyryämisestä huolimatta aloin tuntea itseni kuukausi kuukaudelta, vuosi vuodelta flegmaattisemmaksi ja innottomammaksi. mieltä kaiveli koko ajan se tunne, että pää on jatkuvassa kaaoksessa ja välillä vilinässä, ja silti lähes kaikki projektit, joita aloitan innolla, kaatuvat viitsimättömyyteen.
aloin tulla tosi araksi sosiaalisesti. yliopisto oli yksi pahimmista paikoista. paniikkihäiirö saatiin heti alkuunsa kuriin, mutta itsetunto laski kuin lehmän häntä. ihmissuhteet olivat aika pinnallisia ja lyhkäisiä, tai sitten takerruin joihinkin ihan henkeni edestä. aloin pelätä yksin menemistä, puhelinta ja porukassa kahvittelua/ ruokailua. autolla ajaminen alkoi olla mahdotonta, vaikka olinkin aina ollut siinä tosi arka. tunsin kauhua pelkästä ajatuksesta, että olisin autolla kaupungissa keskellä vilkasta liikennettä. elämään tuli paljon elementtejä, jotka rajoittivat minua kokemasta itseäni "normaaliksi".
noin puoli vuotta sitten törmäsin netissä artikkeliin, joka kertoi adhd-aikuisesta. sitä lukiessa aloin itkeä. sehän oli suoraa elämästäni! kaikkine raivokohtauksineen, mieliala-ailahteluineen, laiskuuksineen, saamattomuuksineen jne. aloin hakea tietoa adhd:sta, ja alkoi tuntua, että ongelmilleni löytyy yksi yhteinen nimittäjä - ADHD! se oli hämmentävää! aloin ajatella, etten ehkä ole siis aivan niin tyhmä ja laiska, vaan että minulla on siihen kaikkeen sähläämiseen jokin syy.
siitä alkoi melkoinen uusi tutkimusmatka omaan elämään. aloin huomata, miten ainainen hermojen kiristely johtui tosi usein siitä, että kaikki äänet ottivat korviini normaalia kovempaa. samoin hajuaistini oli (ja on) kuin vainukoiralla ja sen vuoksi usein tulee paha olo erilaisissa tilanteissa, joissa tuoksuu tai haisee voimakkaasti. huomasin myös ruuanlaiton, leipomisen, kirjoittamisen yms. olevan siksi niin haastavaa, että se vie koko energiani ja keskittymiseni. ymmärsin päivittäistä uupumustani eri lailla ja samoin valvomisiani. tajusin, että minulta puuttuvat unirytmin säätelyn työkalut kuten myös ajanhallinnan taito.
paljon, paljon on tullut uutta. paljon vastauksia.. paljon kysymyksiä.
nyt mietin, että olenko ainoa, joska kukaan ei koskaan uskoisi päällepäin, että olen adhd? onko muista, jotka ovat edenneet tietyssä määrin elämässään aika hyvinkin, mutta sitten kuitenkin jumiutuneet pääsemättä opintojaan loppuun? onko muilla sitä ongelmaa, että asioiden aloittaminen on yhtä tuskaa ja enimmäkseen asiat jäävätkin tekemättä? entä ovatko muut menettäneet itsearvostuksensa? ovatko muut masentuneet?
millaisia kokemuksia muilla on? liittyykö vaikeat pms-oireet adhd:hen, vai onko ne joku irrallinen ongelma, johon apua pitää hakea erikseen?
tässä päälimmäiset mietteet. 😀 yritin muka olla lyhytsanainen, mutta tästä taisi tulla aika pitkä... kiitos, jos joku kommentoi! lääkitykseni (concerta 18 mg) ei ollenkaan vielä tuo keskittymiskykyä, joten en jaksanut alkaa tosiaan lukea muiden kirjoituksia. se vaatii jotenkin liikaa voimia. lääkitys pitänee vaihtaa, sillä suurempi määrä concertaa tekee minusta vihanneksen, jonka puhekin hidastuu ja mieli masentuu... :/
onko kukaan saanut apua luontaistuotteista, terapiasta tai muista vaihtoehtohoidoista?
hirmuisesti tsemppiä tammikuun tuiskuihin
toivottelee
samanainen