Kovin tutulta kuulostavat pohdintanne ja kertomuksenne.
Olen 25-vuotias yliopisto-opiskelija, masennuksesta toipuva nuori nainen ja tunnistin itsessäni ADD:n oireita ja piirteitä jo n. vuosi sitten. Terapeuttini kuitenkaan ei ottanut sitä vakavissaan vaan oli sitä mieltä, että olisi epätodennäköistä, että minulla olisi ADD.
Minua on perheessäni aina varhaislapsuudestani lähtien nimitetty hajamieliseksi professoriksi hajamielisyyteni ja haavemaailmassa (muissa maailmoissa) elämisen takia. Unohtelen asioita kesken tekemisenkin, en muista katsoa kalentereita, hukkaan puhelimia ja avaimia, unohdan tapaamisia ja se hävettää hirveästi. Olen kuitenkin ihminen, joka haluaa AINA olla ajoissa tapaamisissa ja pitää myöhästelyä tai ohareiden tekemistä tosi epäkohteliaana muita ihmisiä kohtaan. Kuitenkin tuntuu, että oma ajantajuni ei toimi ihan normaali-ihmisen tavalla. Saatan vaikkapa lääkekuurin aikana muistaa ottaa lääkkeen vain parina päivänä viikossa, jos sitäkään. Tai ajattelen ennen tenttiä, että onpa minulla paljon aikaa, ja sitten yhtäkkiä 2 kk on mennyt enkä ole lukenut sivuakaan. Kukkia ajattelen kastella kerran viikossa, huomaan kolmen kuukauden päästä, että tuokin kukka sitten kuoli.
Ja asioihin tarttuminen on kauhean vaikeaa, en saa aikaiseksi. Tästä johtuen en ole vielä edes kandintutkintoani saanut kasaan monen vuoden opiskelunkaan jälkeen ja tällä hetkellä näyttää siltä, että vaihdan alaa ja lopetan koko yliopisto-opiskelun, koska se on ihan liian vapaata ja itsenäistä minulle. En kykene itsenäiseen opiskeluun. Lykkään tehtävien suorittamista. Osallistun kursseille todella ahkerasti koko kurssin ajan, olen erittäin aktiivinen kurssilla, suoritan reippaasti ja aikataulussa kurssin tehtävät, ja sitten kurssin lopussa tehtävä essee on minulle ylivoimainen. Tämän takia tosi monta suoritusta, jotka olen n. 80% suorittanut, puuttuu, enkä saa opintopisteitä sitä tahtia kuin oikeastaan opiskelen (tai aiemmin opiskelin). Siten myös asioiden ja isompien tehtäväkokonaisuuksien loppuun saattaminen on minulle ÄÄRIMMÄISEN vaikeaa. Jo lapsuudesta muistan, miten reippaasti tein viikkosiivousta kotona, ja saatuani tehtävän 90% valmiiksi se viimeinen pieni roskakasa oli mahdoton suoritus, jota venytin ja vanutin tuntikausia epätoivoisena sen rankkuudesta...
Kiinnostun myös parin kuukauden välein aina uudesta asiasta, jota lähden toteuttamaan hurjalla draivilla, olipa se sitten muoti, sisustaminen, työnhaku tai uuden alan opiskelu. Jossain vaiheessa huomio kuitenkin kiinnittyy muihin asioihin ja saatan kokonaan unohtaa aiemman kiinnostuksenkohteeni.
Elämäni on tähän asti sujunut tosi hyvin, sillä pystyn keskittymään lukemiseen ja olenkin nopea lukija. Olen myös aina ollut hyvä koulussa ja kirjoittamisessa, ja olen yhdellä osa-alueella todella lahjakas, mutta esim. matemaattiset aineet olivat painajaista. Unohdinhan kesken laskun, minkä kohdan olin jo laskenut ja laskin ne kahteen kertaan, jne.
Moni asia siis täsmää ADD:hen, ja haluaisin saada elämäni kuntoon ja suosiolla luovuttaa yliopisto-opintojen suhteen ennen kuin kaikki romahtaa. Uskon, että vähemmän itsenäisestä oppituntityyppisestä opiskelusta selviän todella hienosti, ja kunhan opinnot eivät kestä kuin muutaman vuoden eivätkä sisällä paljon kirjallisia töitä, niin ehkä minäkin voin valmistua joskus ammattiin.