Aikuisen elämää
Ryhmässä keskustellaan aikuisen arkea koskettavista kysymyksistä mm. työelämän paineista, yksinäisyydestä, syrjäytymisen uhasta ja taloudellisista ongelmista.
Sopii Aikuiset, Seniorit
Aikuisen elämää
Aikuisen elämää aiheet
Kaikki aihealueet
Hei! Olen saanut masennusdiagnoosin vuonna 2005. Olin silloin vielä työelämässä, tein maatalouslomittajan töitä. Diagnoosiksi tuli silloin keskivaikea masennus ja kuukausi sairaslomaa. Jaksoin lomittajan hommissa vuoteen 2009 jolloin mut irtisanottiin työstäni. En kuulema pärjänny fyysisesti enkä henkiseseti ja olin epäsiisti ja ylimielinen. Nämä sanat todella satuttivat vaikka parhaani tiloilla koitin tehdä…
Sain joku aika sitten tietää olevani raskaana ja päädyimme kumppanini kanssa keskeytykseen. Pystyn keskustelemaan asiasta hänen kanssaan ja hän lohduttaa, jos itken. Ongelmana on (siksi en laittanut tuonne parisuhde puolelle) se, etten pysty kertomaan tästä kellekään muulle läheiselleni. Emme asu kumppanini kanssa yhdessä, vaan olen erään hyvän ystäväni kanssa kämppiksinä…
Heippa kaikille, Olen pian 24 vuotiaan perus terveen pojan isä. Olen todella huolissani. Nyt on muutaman kerran käynyt niin että pojallani on ollut nyt muutama tosi paha tilanne hänen ottaessaan alkoholia. Ottaminen on ”lähtenyt lapasesta” niin että määrä on ollut suuri ja tämän myötä pojan persoonallisuus on muuttunut rajusti. Kiltistä,…
Peli
1Moi! Onko kenellekään tuttua ”Peli” – ihmisprojekti? Siinä joukkio ihmisiä kiusaa muita ihmisiä, mm. kontrolloimalla ja juoruamalla sekä yrittämällä säännöstellä itsemääräämisoikeutta. Sille ei löydy loppua. ”Peli” ei ole kaikille (lääkäreille, tutkijoille, opettajille) tuttu ilmiö. Kaikki ”Peliin” osallistuvat eivät ole yhtä pahoja, kuin ylläpitäjät. Lisäksi Peliin pakotetaan ulkopuolisia yksilöitä ja niitä…
Kesällä kaikki oli niin hyvin! Sitä edelsi vaikea syksy milloin teki mieli vain jäädä sängyn pohjalle. Nyt taas joka aamu herään sydämen tykytykseen. Ei jaksaisi nousta… Kohta pitäisi mennä kouluun. Ahdistaa niin hitosti taas. Miksi miksi miksi ☹️ Voimavarat on niin lopussa. Pienikin este tuntuu ylitsepääsemättömältä. Kaverin kanssa tuli riitaa.…
Miten ootte selvinny vaikeasta unettomuuden ajasta, onko määrätty lääkkeitä jotka ovat auttaneet? Mulle määrättiin Olanzapinia unettomuuteen ja ei ainakaan vielä auta kunnolla. Kertokaa kokemuksia mitä kaikkea ootte kokeillu unettomuuden hoitoon ja mikä on lopulta auttanut. 🙂👍
MTV.doc: Yksinäisyyden yllättämät Itkin kun katsoin tämän dokumentin. Osuu niin lähelle. http://www.katsomo.fi/#!/jakso/465750?toista ”Mikään ihmistä ei pahemmin nakerra kuin yksinäisyys” – Jonne Aaron Jos ei ole omaa perhettä, niin sitä on kyllä hyvin yksin. Tuntee itsensä helposti ulkopuoliseksi ja tunkeilijaksi, jos joku perheellinen joskus pyytää kylään. Ja kenellekään ei saisi näyttää…
Onko kellään kokemusta lähinnä masennuksen hoidossa? Lihottaako pienelläkin annoksella?
Hei, olen 30-vuotias nainen, sairastanut masennusta 13-vuotiaasta ja aloitin toukokuussa yksityisen psykoterapian Kelan tukemana. Olen sosiaalitoimen pitkäaikainen asiakas (tuloina sv-päiväraha ja asumistuki yhteensä n. 805/kk) ja sieltä luvattiin maksaa terapian kuukausittainen omavastuuosuus. Ja tähän asti ovat maksaneet. Nyt tuli kielteinen päätös tälle kuukaudelle, koska masennuksen pahenemisen takia jouduin keskeyttämään kuntouttavan…
Moro kaikki! Mielenterveyden häiriöt ja -sairaudet on kyllä kinkkisiä! Kun niiden diagnosointi ei ole siitä helpoimmasta päästä ja oireidenkuvat voivat heilahdella rankastikin… Esimerkiksi itse luulin monta vuotta kärsiväni ihan vain klassisesta masennuksesta ”maustettuna” satunnaisilla ahdistuskohtauksilla. Nyt kuitenkin oireiden voimistuessa kyse saattaakin olla yleistyneestä ahdistuneisuushäiriöstä, add:sta, oppimisen häiriöistä, maanisdepressiivisyydestä tai sitten…