Paljon on tapahtunut kevään jälkeen ja myös elokuun jälkeen.
Jossain kohtaa vaimolla oli tosi kova katumus päällä ja tahto muuttaa takaisin kotiin, tai meillä oli tarkoitus aloittaa uudelta pohjalta. Keskustelut oli sen verran lupaavia, että olin tosi iloinen ja toiveikas siinä kohtaa. Asuntokuviot meni pieleen, joten kävi niin, että nyt asutaankin koko porukka tässä vanhassa liian pienessä kodissa. Reilu kuukausi ollaan asuttu nyt näin. Ei ole ollut helppoa.
Alku lähti tosi huonosti, vaimo näki jotain mun kirjottamia viestejä kavereille ja suuttui pahasti ja muutenkaan alkuun ei sanonut huomenta eikä mitään. Sanoinkin sitten, että kun kehtu monista hienoista periaatteistas, niin kohtele minua kuitnekin ihmisenä, kun tommoin käytös on törkeää ja lapsetkin sen huomaa. Tämä suoraan sanominen on uusi piirre minussa ja se toimii tosi hyvin monissa asioissa. On itselläkin helpompi olla kun sanoo juuri niin kuin haluaisi sanoa, eikä jää niin paljoa tulkinnanvaraa.
Mitään romanttista välillämme ei ole. Nyt sentään vähän puhutaan jo arkisista asioista tai opettelen kyselemään, niin, että saan hänet puhumaan. En ole tässä ollut taitava, itseasiassa tosi surkea. Puhuminen oli kuitenkin yksi niistä tärkeistä seikoista, jolla suhde toiseen mieheen syveni ja meni rajan yli ja sitten...
Tässä asiassa on hienoista kehitystä tapahtunut, joten suunta tuntuisi olevan parempaan päin. Mutta tämä on iso haaste minulle, kun vaimon mielestä en osaa kommunikoida. On siinä paljon totuutta kyllä, ettei ihan pelkkää haukkumista. Riitatilanteissa olen havainnut, että kommunikointi taidot on pahasti hukassa vaimoltakin. Tai ne on kuin suoraan oppikirjasta, että miten Ei pidä asioita ilmaista. Aika kova haaste yrittää tulkita mistä oikeasti on kyse. Se yleensä selviää jossain vaiheessa,mutta on tosi vaikeaa pitää pää kylmänä jos mennään henkilökohtaisuuksiin tai muuten vaan ylireagoidaan.
Toivoin, että paluu yhteen olisi käynnistänyt jonkin nopeamman prosessin vaimon mielessä, koska puheet ennen sitä oli sellaisia, että ajattelin, että hänessä on vielä olemassa ne piirteet, joiden takia kannattaa yrittää ihan tosissaan. Juuri nyt tuntuu vaikeammalta, mutta uskon, että hyväkin puoli on vielä olemassa. Mutta pettäminen, ihastuminen yms. on niin vaikeita asioita päästä yli, että toipuminen vaimolta vie pitkään. Tuli ero tai ei. Eropapereita ei ole kuitenkaan vielä näkynyt. Hänellä on iso ristiriita tästä asiasta ja se hajottaa häntä koko ajan.
Olenkin arvellut, että vaimolla on aviokriisin lisäksi päällä, ikäkriisi, identiteettikriisi, hengellinen kriisi (ollaan uskovaisia), aikuistumiskriisi (murrosikä kunnollla siis vasta nyt?). Jokin muukin oli vielä, mutta ei ihme, että on niin vaikeaa. Mutta apua ei kuulemma tarvitse. Tai ei varmaan pysty hakemaan, kun on itseinho välillä niin kova. Se tulee läpi pienistä kommenteista ja asioista joita en aiemmin huomannut.
Itse jaksan muuten varmaan paremmin kuin koskaan. Elämässä on tapahtunu monta isoa muutosta ja koenkin olevani ihan uudella tavalla elossa. Olen valmis jakamaan vielä elämäni vaimon kanssa, mutta aika näyttää riittääkö hänellä kiinnostus. Valmiudet kuitenkin elää omaa elämää kunnolla on nyt omalla kohdalla kunnossa, joten tulevaisuus ei pelota enää, niin kuin ennen oli.
Nykyinen tilanne on tietenkin monella tapaa tosi surullinen, mutta ei voi muuta kuin rakastaa toista ja elää itse koko ajan. Pahinta kestää on salailu, valehtelu ja se, että lupauksiin ei voi kunnolla luottaa. Tätä luottamuspulaa vaimo ei tunnu tajuavanollenkaan, joten en jaksa siitä tässä kohtaa puhua ollenkaan.
Mielialanvaihtelut ja räjähdykset pienistä asioista on myös hankalia, koska niissä reagoin vaistomaisesti vanhoilla "huonoilla" toimintatavoilla, enkä ole vielä keksinyt miten osaisin omaa käytöstäni muuttaa. Joissain tilanteissa on tullut kyllä onnistumisia, mutta yleensä tilanteet tulee niin puun takaa, että niihin reagoi vaistomaisesti, eikä ehdi ajatella, kun on jo mokannut. Ei siis haittaa, että teen virheitä, mutta kun tiedän, että moni näistä on niitä asioita, joilla on mahdollisuus muuttaa avioliiton perusongelmia ihan uudenlaisiksi tilanteiksi.
Tiedän monen reitin kautta, että vaimo on erittäin hajalla nytkin. Vaimo on myös vähän masentunut. Pitää silti jaksaa hillua yömyöhään kavereitten kanssa baarissa viikonloppuja ja muulloinkin, vaikka oikeasti ei jaksa kunnolla valvoa. Ja kerran sanoikin ettei edes haluaisi lähteä, mutta kotona kanssani olisi vielä kamalampaa, joten pakko mennä. Ja sitten maataan puoli päivää krapulassa ja vietetään "laatuaikaa" lasten kanssa. Tämä oli muuten ainut kerta, kun tuli keskellä yötä kainaloon ja lähelleni. Se antaa toivoa, että vielä jossain syvällä on rakkaus minuakin kohtaan, vaikka sen päin naamaa kieltääkin.
Mutta toista ei voi pakottaa mihinkään, edes tahtomaan tai hakemaan itselleen apua, joten nyt on vain elettävä päivä kerrallaan eteenpäin. Itsehän voin tehdä asioita koko ajan, mistä tulee hyvää oloa ja hyvää mieltä.
Luulen, että tämä vaihe ei kestä enää pitkään. Tilanteen on pakko lähteä muuttumaan johonkin suuntaan. Olen avoin kaikelle, mutta tosiaan pidän itsestäni huolta joka päivä ja kun on ekaa kertaa elämässä tukiverkosto, missä avautua ongelmista ja puhua ihan suoraan kaikesta selviän hankallista tunteista aika nopeasti. Niin ja käyn terapiassa, mistä on kyllä ollut hyötyä ja saan sieltä kannustusta mitä tarvitsen.
Vaikka kriisi on pahinta mitä minulle on koskaan käynyt, se on samalla paras asia, koska sain haettua apua ja tehtyä isoja muutoksia omaan elämään, mm. lisää avoimuutta, häpeän voiman heikkenemistä, iloa, liikuntaa, itsekuria, henkistä pääomaa ja paljon aikasempaa syvempiä kaverisuhteita. Mustaa huumoria tähän, eli jos haluat oman elämäsi kuntoon, järkkää paha aviokriisi niin saat järkättyä asiasi kuntoon.
Ei mulla ainakaan hätää ole nyt. Lasten puolesta toivon, että pystyn rikkomaan kovan kuoren vaimon sydämen ympäriltä ja näyttämään mitä tosi rakkaus on. Jotain paljon enemmän kuin pelkkää intohimoa. Sitäkin saisi tietenkin olla ja toivo siitäkin auttaa jaksamaan.
Niille jotka painii samojen ongelmen kanssa kuin minä, eli että puoliso jättänyt ja pettänyt toivoin vain ihan älyttömästi voimia. Tunteet on niin rankkoja siinä, ettei niitä osaa sanoiksi muotoilla. Tämän hirveän tilanteen voi kuitenkin kääntää mahdollisuudeksi tehdä omasta elämästä sellaisen, jonka siitä on aina halunnut tehdä. Ainakin suuntaamaan sitä kohti.
Yritän itse keskittyä tämän kriisin tuomiin hyviin puoliin, koska en jaksa enää sitä negatiivisuutta,joka ennen leimasi ajateluani ja joka nyt kummittelee kovasti vaimon kommenteissa ja mielipiteissä. Mä saan ja pystyn valitsemaan toisenlaisen tavan elää.