Noin 30 viikkoa sitten maailmani romahti kun lähes 7 vuoden parisuhde kaatui kertaheitolla. Taustalla oli 3 vuotta kestänyt pettäminen, siitä johtuvat henkiset vaikeuteni selvitä tilanteen kanssa, isäni äkillinen kuolema juuri joulun alla ja lopulta kaikkien asioiden romahtaminen, joka päättyi siihen, että mieheni otti koiransa ja lähti muuttaen vanhempiensa hoiviin. Jäin totaalisen yksin, sillä mieheni halusta olimme eläneet erittäin kahdenkeskistä elämää eikä ystäviä juuri ollut. En tuntenut edes naapureitani.
Siitä on kuljettu pitkä matka. Itketty saavikaupalla itkemätöntä itkua vuosien varrelta, vihattu, kaivattu, toivottu yhteen paluuta, petytty toisen epäluotettavuuteen ja dominointiin kerta toisensa jälkeen. Lopulta ymmärretty ettei tällä suhteella ollut eikä tule olemaan enää mitään tulevaisuutta.
Muistan kuinka huhtikuussa kirjoitin katselevani ikkunasta auringonpaistetta ja naapureiden työstä paluuta kuin ulkopuolisena kaikkeen. Että tunnen kuin elämässäni olisi se ikkunalasi, joka erottaa minut kaikesta muusta maailmasta ja seison sen lasin takana näkien mutta kykenemättä osallistumaan mihinkään. Nyt olen päässyt sen lasin toiselle puolelle. Tunnen jo auringon ja sen miten se paistaa risukasaankin. Ainakin hyvinä päivinä, joita on jo viikossa enemmän kuin niitä huonoja.
Mikä on muuttunut? Minä ja ihan kaikki sen myötä. Ero on järkyttävä asia. Se on kuin kuolema, johon ei pysty valmistautumaan mitenkään. En olisi kuitenkaan tässä ellen olisi vahingossa löytänyt näille sivuille kirjoittamaan tuntemuksiani tähän ketjuuni. On ollut helpottavaa lukea, että asia (ero, pettäminen, masennus ym) on akuutti niin monelle muullekin. Omien ajatusten kirjoittaminen helpotti ja auttoi jäsentelemään päänsisäistä kaaosta. Siihen toki tarvittiin myös pitkä sairausloma ja lääketieteen onnellisuuspillerit, jotka toivat unen ja auttoivat aivoja lepäämään edes hetken.
Tämän ketjun otsikon mukaisesti elän nyt "uutta päivää". Elämä kantaa ja se on tuonut eteeni uusia, aivan mahtavia ihmisiä, joihin en olisi kuvitellutkaan tutustuvani. Olen saanut apua odottamattomilta tahoilta ja ymmärrys tilanteeseeni on ollut loputon. Olen luopunut vanhasta itkien jokaista menetystä, mutta olen saanut paljon uutta tilalle. Isääni ei mikään tuo takaisin, mutta parisuhteiden osalta olen vielä toiveikas. Ehkä minulle on sittenkin vielä joku oikea jossain.
Olen utelias katsomaan mitä elämällä on vielä minulle tarjota.
Olen onnekas. Ja aijon uskaltaa elää.