En sitten saanut aikaiseksi laittaa sitä saunaa. Keksin kaikkea muuta tekemistä läpi illan, että jossakin vaiheessa totesin, ettei enää kannata kun kello on jo niin paljon. Mitä väliä sillä kellonajalla toisaalta oli kun tässä vielä sairaslomalla ollaan, mutta ehkä se oli taas jotain omien korvien välistä juttua. En ole halunnut saunoa ilman miestä, koska se on ollut "meidän juttumme".
Ilta meni kuitenkin nopeasti, sillä kotona olevia kavereita näytti olevan muitakin ja lähes puoleen yöhön tuli juteltua useammankin kaverin kanssa. Samalla etsin netistä yhtä tiettyä tapettimallia uuden kotini eteiseen. Haluaisin jo muuttaa ja tämä odottelu kiristää hermojani, mutta yllättävän helposti olen silti pystynyt pitämään kaikki suunnitelmani omana tietonani enkä ole niistä ex-miehelleni kertonut halaistua sanaa. Se ärsyttää häntä suuresti.
Olen huomannut, että suhteemme roolit on olleet melko kieroutuneet. Tiedostan, että se tietynlainen käytös, jollainen hän oli suhteemme alkuaikoina, oli silloin minulle tarpeen. (Hän oli ylivastuullinen ja minä alivastuullinen, koska mies oli niin vahva) Tai tarvitsin siinä elämäntilanteessa juuri sellaista ja ehkä siksi juuri tämä mies tuntui minulle "siltä oikealta". Olen kuitenkin kasvanut ihmisenä tässä kuluneena 7 vuoden aikana ja viimeisen kolmen vuoden aikana jokainen pettäminen on muuttanut minua myös. Olen masentunut, mutta myös alkanut kapinoida. En halua, enkä ole halunnut olla näkymätön kynnysmatto, jonka yli on voinut kävellä mennen tullen. Mies on myös itse muuttanut omaa käytöstään. Hän ei ole ollut enää ylivastuullinen vaan onkin ruvennut alivastuulliseksi, ja minusta on tuntunut jo vuosia, että pyöritän yksin tätä huushollia.
Vilpittömästi toivon, että ex-mieheni tämän eron myötä havahtuisi tekemään jonkinlaista itsetutkiskelua ja huomaisi oman käytöksensä johtaneen väistämättä tähän tilanteeseen. Jotenkin vaan tuntuu ettei hän sitä tee. Hän valitsi koiran tämän parisuhteen sijaan ja muut naiset. Oma psykiatrini sekä työterveyslääkärini ovat sitä mieltä, että hänellä on narsistinen persoonallisuushäiriö. Olen tullut samaan tulokseen.
Säälittävintä ehkä tässä omassa itsetutkiskelussani on ollut se, että olen jollakin tapaa aina tiennyt, että tässä tulee näin käymään. Että jos mies joutuu valitsemaan, minä jään kakkoseksi. Että muut asiat tulevat ensin. Ja silti vaan hyväksyin sen ja yritin pitää suhdetta pystyssä OMIEN tarpeitteni takia. Itse tarvitsin tätä suhdetta niin paljon, että olin valmis antamaan oman itsetuntoni pois. Miksi, se ei ole ihan vielä valjennut. Ehkä keksin siihen syyn kun pääsen Fisherissä eteenpäin.
Mieli on kuitenkin hyvä ja seesteinen. Odotan työhönpaluuta. Se antaa uutta sisältöä päiviin ja tuo rutiinia. Samalla korjaan syömis- ja nukkumisrytmit takaisin järkevämmälle linjalle.
Vielä en ole päättänyt mitä teen yhteiselle harrastuksellemme. Jokin ääni sisälläni sanoo, että meidän tiemme erovat myös siinä. Ehkä niin on tarkoitus.