Komppaan Lämminveristä. Ei kannata jäädä suhteeseen vain lasten takia. Omat vanhempani olivat tästä oiva esimerkki. Jo lapsena tiesin asioiden olevan pielessä heidän välillään, en vain ymmärtänyt mikä se oli. Rakkaudettomuus ainakin paistoi kauas. Ja isän jatkuva pilkanteko äidistä. Ivallisuus ja inhottavat sanat. Jossain vaiheessa vanhempana aloin tajuta, että isällä oli sivusuhteita joista äiti tiesi muttei välittänyt. Erosivat vasta kun minä ja veljeni olimme täysi-ikäisiä ja kumpikin muuttaneet pois kotoa. Eronkin aiheutti lopulta toinen nainen. Muistan kuinka äiti sanoi, että nyt saa ukko lähteä kun ei enää tarvitse lasten takia yrittää. Totesin hänelle, että tiedätkö montako kertaa veljen kanssa lapsena olimme toivoneet sitä eroa! Että kaikille olisi ollut parempi jos olisimme saaneet elää ilman sitä alkoholi-väkivaltahelvettiä! Olen siitä katkera äidille vieläkin ettei tehnyt ratkaisuaan aiemmin. Olisi meidänkin lapsuus ja lähtökohdat maailmaan voineet olla hyvin toisenlaiset.
Siinäpä varmaan syy miksi itse olen epäonnistunut kaikissa parisuhteissani. Olen ollut epävakaa persoona koko aikuisikäni (olen vasta nyt oivaltanut sen) ja hakeutunut joko isäni kaltaisten miesten tai muuten vaan narsististen miesten kanssa parisuhteeseen. Kenenkään "normaalin" kanssa mistään ei mitään kehittynyt, koska pitivät minua outona tai sitten itsellä ei vaan sytyttänyt. Nuorempana isäni kaltaiset ihmiset viehättivät. Ensimmäinen puolisoni oli isäni kopio ammattia myöten. Tietyn vaiheen jälkeen jatkuva alkoholin käyttö, bilettäminen, riehuminen kännissä ja piittaamattomuus perheestä alkoivat kuitenkin ahdistaa ja ajoivat eroon vuonna 2004. Mainittakoon vielä, että itse en juo alkoholia juuri lainkaan, joten voinette ymmärtää absolutistin ja alkoholin runsaan käyttäjän päätyvän ennemmin tai myöhemmin isolle törmäyskurssille.
Sitten tapasin nykyisen mieheni, joka edusti omia arvojani. Ajatteli samoin, piti samoista asioista, ei käyttänyt alkoholia. Jaoimme yhteisen musiikkimaun, huumorintajun, ruokakulttuurin, ihan kaiken. Yhdessäolo tuntui helpolta ja mutkattomalta. NIIN KAUAN kuin en ollut eri mieltä, en korottanut ääntäni mistään, en sanonut vastaan, en katsonut väärällä tavalla ikkunasta, en kohottanut väärällä tavalla kulmakarvojani, minulla ei ollut pahoja päiviä, olin aina iloinen, en ollut surullinen mistään, töissä oli kivaa jne. Ongelmat alkoivat kun stressi ja ahdistuneisuus kasvoivat epävakaassa mielessä liian sietämättömäksi ja kaikkien isojen elämänmuutosten myötä masennuin menetettyäni nuoremman lapseni huoltajuuden 3,5 vuotta sitten.
Masennustani mies kompensoi pettämällä. Iloa haettiin suhteeseen sitten sen ulkopuolelta, koska oma eukko oli aina vaan surullinen ja apaattinen. Pettämisten tultua ilmi masennuin vielä enemmän. En ole osannut päästä pois siitä tilasta. Eläminen kanssani on kuulemma ollut sietämätöntä. Ja nyt kun koko parisuhde on rikkirevitty, mies mennä poukkoilee edestakaisin haluten palata, haluten jättää, haluten olla kuin ennenkin ja haluten jatkaa elämäänsä ilman minua.
Niinä päivinä kun olen yksin kotona ja elän tunti kerrallaan yksin omaa elämääni, olen hetkittäin jopa siinä uskossa, että tästä vielä selviän ja elämä jatkuu. Sitten niinä päivinä jolloin viestejä satelee, tai mies tulee tänne puhumaan olen hysterian partaalla. Itken pääni turvoksiin ja olen aivan varma, että kuolen tähän tuskaan ihan juuri. Mies huutaa minulle siitä kuinka olen täynnä vihaa ja masennusta ja kuinka hän ei enää jaksa katsella sitä. Ja minä itken vielä enemmän. Hänelle itkeminen on yhtä kuin viha.
Ehkä tämäkin vaihe on vain koettava ja käytävä läpi, vaikka sisintä raastaa ja fyysinen kipu sattuu rintaan. Mikä ei tapa, se vahvistaa. Juuri nyt en kyllä jaksa uskoa siihen. Haluaisin vain kuolla, että pääsisin tästä tuskasta.