Seurustelukumppanin kuolema

Seurustelukumppanin kuolema

Käyttäjä Nyuu aloittanut aikaan 17.01.2016 klo 17:31 kohteessa Parisuhde, koti ja perhe
Käyttäjä Nyuu kirjoittanut 17.01.2016 klo 17:31

Hei. En tiedä onko täällä kohtalotovereita, mutta ajattelin jakaa kokemukseni kuitenkin. Rakastamani mies kuoli äkillisesti 29.12.15. Hän oli 30-vuotias.

Olin olohuoneessa ja mies makuuhuoneessa, ja mies rupesi pitämään ihmeellistä röhkivää ääntä. Menin katsomaan, että mitä se nyt tekee ja siellä hän makasi poikittain tajuttomana, röhisten ja kieltään purren. Kutsuin, tönin ja lopulta läpsin häntä, luulin, että hän pilailee. Tajusin kuitenkin pian, että minun täytyy soittaa hänelle ambulanssi. Pistin miehen kylkiasentoon ja soitin hätäkeskukseen. Minuutit kuluivat ja säntäsin pihalle, olihan ambulanssin oltava jo lähellä. Ja parkkipaikalta löysinkin ensihoitajat palloilemasta ja opastin heidät asunnolle. He heti raahasivat miehen sängystä olohuoneeseen ja aloittivat elvytyksen. Kului 15 minuuttia, eikä mitään. Yksi ensihoitajista tuli tuekseni, asunto oli porukkaa pullollaan, kun ensimmäinen ryhmä hälytti lisäapua. Ensihoitaja sanoi, että tilanne näytti todella huonolta. Silti vielä toivoin. Olin ambulanssia soittaessani ihan varma, että mies selviää. 30 minuuttia elvytettyään ensihoitajat lopettivat. Elämäni tärkein ihminen oli kuollut.

Selviytyminen on ollut rankkaa. Mikään ei lohduta. Kenenkään muun ongelmat eivät tunnu miltään. Miten jotain tällaista voi tapahtua? Aamulla sängyssä kuuntelimme Lemmy Kilmisterin muistoksi Ace of Spades -biisin. Kahdeksan tuntia myöhemmin rakkaani oli poissa. Aivot eivät hyväksy asiaa, vaikka olin paikalla ja näin tapahtuneen.

Tapahtuneen jälkeen en ole nukkunut kotona. Me ei miehen kanssa asuttu vielä yhdessä, piti odottaa, että valmistun keväällä. En halunnut, että hän joutuisi kustantamaan minunkin elämäni. Välillä olen käynyt pyörähtämässä kotona hakemassa tavaroita ja jatkanut matkaa. En ole halunnut olla yksin. Ensimmäisellä viikolla olin kriisiapujaksolla psykiatrisella osastolla, olen nukkunut ystävien luona ja nyt kirjoitan tätä äitini luona. Olimme hädin tuskin puheväleissä äitini kanssa ennen kuin tämä tapahtui. Miehen kanssa tuimme toisiamme. Kummallakin meistä oli taakkaa kannettavana. Kummallakin meistä oli ollut raskaat kotiolot, jotka edelleen vaikuttivat vahvasti.

Suru ja menetyksen tunne ovat massiivisia. Tätä ei voi kuvailla, vaan se täytyy kokea. Enkä tätä tunnetta toivo kenellekään. Lisäksi olen kokenut todella paljon syyllisyyttä. Minun olisi pitänyt olla hänen vierellään tai huomata jotain. Minun olisi pitänyt olla tehokkaampi kun soitin hätäkeskukseen. Minulla oli flunssa ennen kuin hän sairastui siihen. Tapoinko mieheni flunssalla? Ja sitten iski karma-kysymys: olenko ollut niin huono ihminen, että mieheni täytyi kuolla? Olisiko hän elossa, jos emme olisi koskaan tavanneet? Kyllä minulle on jankutettu, ettei hänen kuolemansa ole minun kontollani, mutta aivoni eivät usko. Olin hänelle se läheisin, rakkain ihminen. Tuntuu, että petin hänet jollain sairaalla tavalla.

On täysin epäreilua, että hän kuoli. En vaan voi hyväksyä sitä. Haluan rakkaani takaisin. vieläkin toivon, että vain kuolisin pois. Ei ole reilua, että minä pääsen jatkamaan elämääni vielä jokin päivä, mutta hän ei voi.

Too long; didn’t read: Pitäkää huolta, että rakkaanne tietävät kuinka paljon heistä välitätte. Koskaan ei voi tietää, milloin on liian myöhäistä.

Käyttäjä Nyuu kirjoittanut 28.03.2016 klo 10:12

Eipä taas tullut pitkään aikaan kirjoitettua ja kenties jo kohta loppuu kokonaan. Ei tää vuodatus minnuu auta. Ylihuomenna olisi miehen syntymäpäivä. Pitää jostain etsiä jokin kiva kukkatsydeemi. Uurna piti alkuperäisen suunnitelman mukaan laskea tuona syntymäpäivänä, mutta miehen omaiset olivat sitä mieltä, että ulkona on liian kylmä... En voi käsittää. Tosin mä olen ainoa, joka siellä tulevalla hautapaikalla käy jo nyt. Kun ei mulla muuta paikkaa ole. Niillä perheen jäsenillä on toisensa, mutta mä olen ihan yksin. Saa siinäkin itseään pihalle ja liikkumaan, kun viikoittain haudalla käy.

Surutyö kulkee entistä rataansa, välillä se tuntuu hitusen helpommalta, välillä vaikeammalta. Edelleenkään en voi käsittää mitä tapahtui. Selvitys tuli lääkärin toimista, keuhkot oli kuunneltu. Eli ei tietoa miten se keuhkopöhö kehittyi niin ninjamaisesti edelleenkään. Ja edelleen koen, että olen jollain tapaa syyllinen, kun ei nuoren ihmisen pitäisi noin vain kuolla. Mutta en olisi miehen keuhkoista sitä nestettä saanut pois vaikka kuinka olisin hänen rintakehänsä päällä pomppinut. Se on todella vaikeaa hyväksyä, ettei siinä tilanteessa ollut mitään, mitä olisin voinut tehdä.