Puolison huono itsetunto
Hei kaikille. Rekisteröidyin tänne sivustolle, sillä kaipaan tukea tilanteeseeni ja toisaalta myös koen tarvetta päästä ns.avautumaan. Olemme mieheni kanssa tuore pariskunta, olemme olleet n.vuoden parisuhteessa. Muutimme kaksi kuukautta sitten yhteen asumaan ja kaiken piti olla kunnossa. Nyt yhdessä asuessamme mieheni huono itsetunto on tuonut ongelmia suhteeseemme. Ymmärrän, että hänellä vaikuttavat entisten suhteiden ongelmat ja ne kumpuilevat nyt meille. Hän esimerkiksi on myöntänyt suoraan pelkäävänsä ja epäilevänsä sitä, että pettäisin häntä. Jota en tietenkään tekisi, ikipäivänä. Suuria ongelmia on myös tuottanut se, että hän vaatii minulta vakuutteluja rakkaudestani ja siitä, että kaikki on hyvin. Monesti kun hän tulee töistä kotiin, ensimmäinen lause on mitä kuulen ”Ootko vihainen?”. Elikkä hän epäilee heti, jos en vaikka tajua tarpeeksi nopeasti hymyillä, että nyt oon jostain vihainen ja hänen pitää olla varpaillaan. Olemme keskustelleet tästä ja minä yritän parhaani mukaan ymmärtää.
Minulla on myöskin taustalla ikäviä parisuhteita ja parisuhdeväkivaltaa. Mutta niistä oppineena olen saanut tosi vahvan itsetunnon ja olen hyvinkin sinut itseni kanssa. Niin nyt tuntuu tosi hankalalta, kun toinen ei arvosta itseään. Olemme puhuneet siitä, että miten toinen ihminen ei voi auttaa itsetuntoon tai masennukseen, vaan sen pitää lähteä itsestään. Tottakai toinen on tukena ja apuna, mutta ei voi olla pelkkä kantava voima. Mieheni on myös yrittänyt alkaa muuttamaan minua ja on pistänyt kampoihin parin harrastukseni suhteen, sillä tapaanhan niissä miehiä. Olemme käyneet tästä tappeluita, sillä minä en halua lopettaa minulle tärkeitä harrastuksia tuommoisen epäilyn takia ☹️ Olen jopa pyytänyt puolisoani mukaan, mutta ei hän halua. Sitten joka kerta kun tulen kotiin, on mykkäkoulua. Olin myös viikko sitten harrastuspoppooni järjestämissä pikkujouluissa ja puolisoni otti heti marttyyri-vaiheen päälle ”noh, mene sitten. En haluaisi olla yksin täällä, toivottavasti tulet pian kotiin.” Päätin kuitenkin, että kerrankin kun pääsen tyttöporukalla ulos, aion nauttia enkä mieti kotiongelmia. Tulin sitten yöllä kotiin, pikkujoulujuomia juoneena ja kaaduin vaan suorilta tein sänkyyn. Aamu alkoikin sitten hirveällä taistelulla, että olin varmasti tehnyt jotain siellä kekkereissä, koska en antanut pusua nukkumaan tullessani.
Tämä ei välttämättä muista kuulosta edes mitenkään ongelmalliselta, mutta minulle tämä on sitä. Olemme kuitenkin molemmat aikuisia ihmisiä ja haluaisin vaan, että kaikki olisi suhteellisen seesteistä. Ja varsinkin, että myös mieheni arvostaisi itseään.