Pettäjän tunteet ja avioliiton jatkaminen
Hei,
lueskelin hieman kirjoituksia täällä, mutta en juurikaan löytänyt vastaavia tarinoita etenkään pettäjän näkökulmasta.
Kerron oman tarinani ja toivoisin kuulevani että toivoa voisi vielä olla.
Olen pian 33-vuotias naimisissa oleva kahden lapsen äiti. Olemme olleet mieheni kanssa yhdessä yli 14-vuotta ja naimisissa 9-vuotta. Rakastuin palavasti mieheeni jo 16-vuotiaana ja pari vuotta häntä jahdattuani aloimme viimein seurustella. Mieheni on minua 5-vuotta vanhempi ja tämä suhde on elämäni ainoa ja ensimmäinen parisuhde.
Olemme kokeneet paljon asioita yhdessä, niin hyviä kuin huonojakin eikä suhteessamme ole koskaan ollut minkäänlaista kriisiä. Olen aina ajatellut että olemme loppuelämämme yhdessä ja suhtautumiseni pettämiseen ja ”hurahduksiin” on ollut todella jyrkkä.
Elämämme on monella tapaa ollut hetkistä ja muutoksen alla jo useampia vuosia, tänä keväänä viimein alkoi tuntua siltä että elämä tasaantuu. Itse olen kokenut eläväni jonkinlaista kolmenkympin kriisiä viimeiset 3-vuotta, laihdutin rajusti ja työelämässä tein täydellisen muutoksen n. vuosi sitten. Miehelläni on myös vaativa työ jossa hän on edennyt aika nopeasti.
Keväällä huomasin olevani tyytymätön parisuhteeseen. Nyt ajateltuna olemme unohtaneet täysin parisuhteemme tässä vuosia kestäneessä pyörityksessä. Emme myöskään olosuhteista johtuen ole saaneet ollenkaan kahdenkeskistä parisuhdeaikaa, lapset ovat aina kulkeneet mukana. Huomasin itsessäni kaipuuta niihin rakkaudentunteisiin ja osoituksiin ja yritin korjata tilannetta yltiöpäisellä seksillä… se toimikin jonkun aikaa. Lopulta saimme mieheni kanssa kahdenkeskeisen viikonlopun vietettyä ja odotukset olivat molemmilla ihan erilaiset ja tuo viikonloppu päättyi riitaan. Silloin huomasin mitä kaipaan ja haluan ja kävimme tästä mieheni kanssa keskustelua ja kirjoitin hänelle ihan viestejäkin siitä mitä suhteessamme kaipaan ja haluan. Mieheni ei oikein ottanut näitä keskusteluja ja viestejä tosissaan ja elämä jatkui niihin palaamatta. Tunnistin sen pahan olon itsessäni mutta ajattelin että koska arki on kuitenkin ihan hyvää ja se toimii niin antaa ajan kulua ja katsotaan mitä tapahtuu.
Olin myös ollut muutamilla tyttöjen reissulla ja huomannut saavani paljonkin miehiltä huomiota ja huomasin miten hyvältä se tuntuikaan. Halusin entistä enemmän lähteä ”radalle” hakemaan sitä huomiota jota niin kipeästi kotona kaipasin. Aina olen ollut kova flirttailemaan ja tutustunut helposti ihmisiin ja pitänyt hauskaa. Kaikki on kuitenkin ollut aina hyvin viatonta ja kontrolli on ollut todella tiukka.
Kesällä sitten lähdin ystäväni kanssa festareille. Siellä tutustuimme ihan sattumalta miesporukkaan ja jäimme heidän kanssaan juttelemaan. Ihan sattumalta istahdin erään porukassa olevan miehen viereen ja aloimme jutella. Heti ensimmäisenä selvisi perhestatukset (tämä mies oli myös pitkässä suhteessa ja pienen lapsen isä) yms. se oli todellakin aivan täysin viatonta. Päädyimme sitten viettämään illan porukalla tanssien ja hauskaa pitäen. Jonkinlainen kipinä siinä välillämme oli vaikka mitään ei tapahtunutkaan. Seuraavana päivänä törmäsimme uudelleen ja vietimme taas illan yhdessä, päädyimme suutelemaan ja vaihtamaan numeroita (mies pyysi numeroni). Ilta päättyi tosin äkisti ja lyhyeen kun tajusin mitä olen tekemässä ja lähdimme ystäväni kanssa pois. Numerot oli kuitenkin vaihdettu ja lähetin kuitenkin miehelle perään vietin jossa pahoittelin tapaa jolla lähdimme pois. Hän vastasikin seuraavana päivänä ja aluksi viestittely oli hyvinkin neutraalia… mutta pian me molemmat tunnustimme ihastuneemme toisiimme.
Tästä alkoi viestittely jota mies yritti muutamaankin otteeseen lopettaa mutta jotenkin se aina vain sitten kuitenkin jatkui. Kyseinen mies asuu toisella puolella suomea mutta lopulta saimme kuitenkin kuukauden päähän tapaamisen sovittua. Itse ehkä vähän lapsellisesti ajattelin että tapaamisella huomattaisiin että ihastusta ei olisikaan, mutta siinähän kävi sitten täysin päinvastoin… Suhteemme jatkui 3kk, pääasiassa puhelimella ja viesteillä, mutta kyllä me onnistuimme välimatkasta huolimatta tapaamaan useita kertoja ja joka tapaamisella tunteet vaan vahvistuivat.
Itselläni oli todella ristiriitaiset tunteet, toisaalta olisin halunnut tämän miehen kanssa jotakin enemmän, toisaalta pelotti irtautua vanhasta. Oma mies on kuitenkin hyvä mies eikä mitään suuria ongelmia suhteessa ole ollut. Koko tämän suhteen ajan kuitenkin yritin myös omalle miehelleni edelleen kertoa niitä samoja asioita, etten ollut meidän suhteeseen tyytyväinen. Lopulta tuntui että vain luovutin, koska mieheni ei tuntunut noteeraavan viestejäni millään lailla. Oma pahaolo vaan kasvoi ja kasvoi ja lopulta provosoin miestäni sen verran että jotenkin hän älysi kysyä olenko mennyt ihastumaan toiseen ja tiesin jo pidemmän aikaa että jos hän sitä kysyisi en voisi enää valehdella. Ja niin tämä suhteeni sitten paljastui.
Mieheni oli järkytyksestä suunniltaan enkä kuitenkaan pystynyt aluksi hänelle kertomaan koko totuutta suhteestani. Kerroin että minulla on vahvoja tunteita tätä toista ihmistä kohtaan… mieheni päätti antaa minulle tilaa ja aikaa selvittää tunteitani ja päästi minut jopa tapaamaan tämän toisen miehen ihan luvan kanssa. Ja huomasin että eivät ne tunteet kadonneet mihinkään vaikka mieheni oli saanutkin tietää. Tämä toinen mies jopa kertoi rakastuneensa minuun lopullisesti tämän tapaamisen jälkeen.
Lopulta kuitenkin tämä ihastukseni yllättäen halusikin päättää suhteen. Hän kertoi ettei pysty perhettään jättämään. Se tietysti sattui vaikken itsekään ollut ollenkaan varma mitä haluan tai aion tehdä. Kaikkein eniten sattui ajatus, että oma avioliitto saattaa olla mennyttä ja tämä mies vain jatkaisi elämäänsä ilman että hänen puolisonsa saisi koskaan tietää asiasta mitään. Lopulta sitten mieheni uhkasi kertoa tämän toisen miehen puolisolle jos hän ei itse kerro ja niin hän sitten kertoi suhteestamme puolisolleen. Päädyimme molemmat yrittämään korjata nykyiset suhteet, tapasimme vielä viimeisen kerran ja sanoimme hyvästit. Vaikka sydämessäni tiedän että tämä oli oikea ratkaisu, oli/on tunteet edelleen vahvat tätä toista ihmistä kohtaan… Ja se pelottaakin niin kovasti, että miten voimme mieheni kanssa päästä tästä yli? Miten pääsen yli näistä tunteista toista kohtaan? Miten saan palautettua ne rakkauden tunteet miestäni kohtaan, koska tällä hetkellä en tunne romanttisia tunteita miestäni kohtaan… Onnistuuko se koskaan? Mieheni on tajunnut että on pitänyt minua itsestään selvyytenä ja haluaa tehdä kaikkensa että päästään asian yli mutta itselläni mieli ailahtelee jatkuvasti ja välillä ikävöin niin älyttömästi tätä toista miestä.
Onko kenelläkään vastaavia kokemuksia? Vaikka olenkin pettänyt niin olen tavallaan samalla vihainen miehelleni että hän on pitänyt minua itsestään selvyytenä joka on johtanut tähän tilanteeseen… Voiko tästä selvitä ja löytää ne vanhat tunteet uudelleen?