Maanvaiva, ihmettelit pitkäaikaisen masennuksen hoitoa. Minä olen ollut masentunut todennäköisesti kolmivuotiaasta saakka. Kävin tutkimuksissakin moneen otteeseen, mutta teeskentelin tervettä ja onnellista ja piirsin kukkia ja hymynaamoja, koska olin jo silloin oppinut sen, että paha olo pitää kätkeä. 16-vuotiaasta saakka olen ollut hoidossa.
Pitkään on tuntunut siltä, ettei tunnelin päässä ole valoa näkyvissä, ja silloinkin kun niin on ollut, olen uskotellut itselleni, että vastaantulevan junan etulamppuhan se siellä. Vasta nyt uskallan myöntää, että saatan toipuakin tästä vielä joskus - tai että olen parhaillanikin toipumassa hyvää vauhtia. Nykyisten tehokkuutta korostavien kriteerien mukaan hoitoni ei varmaankaan ole ollut kovinkaan kannattava investointi yhteiskunnan kannalta, koska olen sairastanut niin kauan ja toipumiseni on ollut epävarmaa ja hidasta. Itse kuitenkin pyrin pois siitä ajattelusta ja olen iloinen niistä tuloksista, joita olen saavuttanut. Voihan olla, ettei terapialla aina saada ihmistä täysin terveeksi, mutta silloinkin se saattaa esimerkiksi auttaa tulemaan toimeen sairauden kanssa ja laittamaan asioita uuteen tärkeysjärjestykseen - mahdollistaa elämän jatkumisen.
Ulkoilusta ja muusta itsehoidosta: Vaikean masennuksen aikana kehotukset "lähteä reippailemaan ulkoilmaan" tai "hankkia kiva harrastus" tuntuvat hirveiltä herjoilta, suorastaan kunnialoukkauksilta. Silloin ei kerta kaikkiaan jaksa ajatella sellaista, kun päivästä toiseen selviäminen on jatkuvaa olemassaolon kamppailua. Jossakin vaiheessa toipumista herää kuitenkin oma halu ja kiinnostus huolenpitoon itsestä ja asioihin, jotka tuntuvat hyvältä. Silloin liikunta tai muut aktiviteetit toimivat oivana itsehoitometodina ammattiavun rinnalla. Näin olen ainakin itse kokenut. 🙂
Maanvaiva, minusta tuntuu, että "mehtäläisyys" on sinulle elintärkeä selviytymiskeino. On hienoa, että sinulla on sellainen! Miltä sinusta tuntuu metsässä? Tunnetko yhteyttä luontoon, antaako se tilaa ajatuksille ja tunteille tulla, vai auttaako se irtautumaan hetkeksi tuskasta ja ahdistuksesta?
Mukavia mehtäreissuja toivotellen 😉
-Olento-