Nuupahtanut salaatti

Nuupahtanut salaatti

KÀyttÀjÀ Salaatti aloittanut aikaan 07.09.2013 klo 12:04 kohteessa Nuorten foorumi
KÀyttÀjÀ Salaatti kirjoittanut 07.09.2013 klo 12:04

Hieno otsikko 😀 mutta en keksiny parempaa niin saa luvan kelvata

TÀÀ voi olla sellanen ketju jossa minÀ kerron kuulumisia. Oon kohta 18-vuotias tyttö, asun yksin yksiössÀ ja aloitin lukion tÀnÀ vuonna. Koko kevÀÀn ja kesÀn taistelin syömishÀiriön kanssa kaloreita ja lihomista vastaan. Laihdutin. Laihduinkin vÀhÀn, kymmenisen kiloa. Mutta arvaatkaan mitÀ, noin 6-7 niistÀ kiloista on tullut takaisin. Eikö oo ilouutinen? Vihaan itseÀni kun en edes siinÀ sitten onnistunut. Ja nyt kumminkin haluan parantua. Ja syön nykyÀÀn tavallisten ihmisten tavoin. EpÀonnistuin tuossakin.

”Jos on mahdollista ettĂ€ onnellinen, elĂ€mÀÀ rakastava tyttö sairastuu niin ettĂ€ haluaa nÀÀntyĂ€ hengiltĂ€, on oltava mahdollista ettĂ€ sama tyttö selviÀÀ ja paranee.”

Yks minua ”pahemmin” syömishĂ€iriöinen tyttö oli kirjottanu noin yhteen tekstiinsĂ€ ja ku eilen luin tuon niin rupesin itkemÀÀn. Varmaan se on mullekin mahollista.

Mutta nyt ku menee syömisvammailun kans paremmin niin menee sitten muuten huonommin… Minun itsetunto laski niin alas tuon paranemispÀÀtöksen takia ettei varmaan koskaan. En osaa yhtÀÀn arvostaa itteĂ€ni. Kaikki mitĂ€ teen ja sanon on vÀÀrin. En ihmettele tuota it:n laskemista ku onhan se iso juttu ku yhtĂ€kkiĂ€ tĂ€rkein asia itselle, rakkain unelma ikÀÀn ku kaatuu, kuivuu kĂ€siin. Ku oman arvon ihmisenĂ€ on jo kauan mÀÀrittĂ€ny laihuus, ja yhtĂ€kkiĂ€ pitĂ€isi oppia elĂ€mÀÀn ilman sitĂ€. Ja keksiĂ€ uusi tavoite ja uudet unelmat elĂ€mĂ€lle.

Niin tÀmÀ kaikki ja nÀmÀ muutokset tÀnÀ syksynÀ on syöny paljo mun voimia. En oo koskaan ollu nÀin vÀsyny. MinÀ joka oon aina tarvinnu tosi vÀhÀn unta. En tiiÀ toista ihmistÀ joka voi nukkua yhtÀ vÀhÀn ja silti ei nuku liian vÀhÀn. MinÀ en saa koskaan riittÀvÀsti unta ja tuntuu ettÀ ku aamulla herÀÀn niin oon yhtÀ vÀsyny ku illalla. Ja tuo sama onnettomuuden tunne on edelleen. En minÀ oo onnellinen ollu tÀnÀ syksynÀ, kuin harvoin harvoin on se tunne vÀhÀn aikaa. Nyt vaan on monesti huonoja pÀiviÀ ja tosi matalalla mieliala sillon. Koulua on mielettömÀn raskas kÀydÀ. Ihan lyhyt pÀivÀ koulussa tekee minut todella vÀsyneeksi.

KÀvin eilen perjantaina kuraattorilla, mutta koska en uskaltanu puhua muusta ku tuosta vÀsymyksestÀ niin ei hÀn varmaan ymmÀrtÀnyt ihan kokonaan miten rankkaa tÀÀ nyt on. Tuntuu etten selviÀ edes ens viikosta kun pitÀs olla joka ikinen pÀivÀ koulussa. Mutta kyllÀ silti on paljon paljon eteenpÀin ettÀ kÀvin siellÀ. Oikeasti on aika ihme ettÀ laitoin viestiÀ. Olin aika sekaisin ku laitoin sen.

KÀyttÀjÀ villikettu kirjoittanut 30.03.2015 klo 11:05

Salaatti,

Hienoa ettÀ saat levÀtÀ. Tuota lÀÀkÀriÀ ei varmaan tarvitse stressata, sillÀ siihen on tosiaan vielÀ aikaa ja silloin voi olla muutenkin eri tilanne oman jaksamisen osalta. Nyt on tÀrkeintÀ ettÀ saat olla rauhassa ja antaa mielen toipua.

Oon ihan samaa mieltĂ€, mitĂ€ sanoit lepÀÀmisestĂ€ ja miten sillĂ€ voi myös hallita itsetuhoisuutta ja muita pahoja tunteita. Ei kannata ajaa itseÀÀn loppuun. Ootko puhunut terapiassa sosiaalisista tilanteista? Mullakin on kokemusta siitĂ€, ettĂ€ ne ei ole aina ihan helppoja. Ei vĂ€lttĂ€mĂ€ttĂ€ samalla tavalla kuin sulla, mutta juuri sellaisista hĂ€peĂ€n, ujouden ja ahdistuksen kokemuksista, jotka joskus liittyvĂ€t niihin. Huolimatta siitĂ€, ettĂ€ kaikki ollaan samanarvoisia ja meidĂ€n sanottavat on yhtĂ€ tĂ€rkeitĂ€ kuin toisetkin. 🙂

Tuosta pelosta on mahdollista pÀÀstÀ eroon, ja voihan olla, ettÀ vaikka se nyt olisi pahempi kuin aiemmin, niin toisena aikana se sitten vaimenee. Mielen lepÀÀminen voi sekin auttaa asiaan.

TsemppiĂ€ ja halauksia! â˜ș❀

KÀyttÀjÀ Salaatti kirjoittanut 06.04.2015 klo 21:20

Kiitos villikettuâ˜ș❀

En oo ainakaan vielÀ puhunu siitÀ pelosta terapiassa. Se on kyllÀ totta ettÀ mielen lepÀÀminen usein vaikuttaa siihen. Sillon ku on uupunut, on paljo vaikeampaa jaksaa pitÀÀ lippua korkealla siinÀkÀÀn asiassa.

PÀÀsiÀinen hujahti ohi. Huomenna lÀhden kahden alle kouluikÀisen pikkusisaruksen kanssa kÀmpille yötÀ. On aika alavireinen olo. Jospa se joskus menis ohi.

KÀyttÀjÀ villikettu kirjoittanut 12.04.2015 klo 23:51

Salaatti,

Oot kyllĂ€ ihan oikeassa. Uupuneena moni asia tuntuu vaikeammalta. Lepo on joskus valtavan arvokasta, kuin sadetta kuivuneille kasveille. 🙂

Miten sulla on mennyt? Onko alavireinen olo helpottanut? TsemppiĂ€ tulevaan viikkoon ja halauksia â˜ș❀

KÀyttÀjÀ voikukka1 kirjoittanut 13.04.2015 klo 12:20

ItsellÀni on tÀsmÀlleen samanlainen olo kuin aloitusviestissÀ. Haluaisin olla vain kotona ja pohdiskella asioita. Neulon, ompelen ja virkkaan. KotihiirenÀ olo tuntuu hyvÀltÀ, mutta jÀrki sanoo, ettÀ pitÀisi lÀhteÀ ulos. Tunnen itseni laiskaksi.

KÀyttÀjÀ villikettu kirjoittanut 22.08.2015 klo 13:19

Salaatti,

Ootko vielĂ€ maisemissa? Miten sun kesĂ€ on sujunut? 🙂

KÀyttÀjÀ Salaatti kirjoittanut 19.01.2016 klo 12:18

VĂ€hĂ€nkö siistiĂ€ löytÀÀ oma vanha ketju tÀÀltĂ€. Tulin pitkĂ€stĂ€ aikaa katteleen meininkiĂ€ 🙂 Onko tÀÀllĂ€ vielĂ€ vanhoja tuttuja? Ois hauska vaihtaa kuulumisia.

Mulla itellĂ€ menee tosi vaihtelevasti. VĂ€liin ihan hyvin, ja sitte taas vĂ€hĂ€ks aikaa uppoaa johonki suohon. Mutta tosiaanki paremmin, ku sillon pari vuotta sitten. Harvemmin enÀÀ nykyÀÀn tulee sellanen olo, ettĂ€ haluais kuolla. VĂ€lillĂ€ kyllĂ€ yksinĂ€isyyden takia. Mun on edelleen tosi vaikee uskoo, ettĂ€ joku vois oikeesti vĂ€littÀÀ musta. Ja mun paras ystĂ€vĂ€ on naimisissa, ja sisko, joka on toinen paras ystĂ€vĂ€, rupes just seurusteleen. VĂ€liin se vĂ€hĂ€n ahdistaa. Sisko, ja mun ystĂ€vĂ€ sanoo aina, ettĂ€ todellakin voin olla niitten kans, ja ei yhtÀÀn haittaa. Mutta tietenki ne haluis vĂ€lillĂ€ olla kahestaan, siis ystĂ€vĂ€ ja sen mies ja sisko ja sen poikaystĂ€vĂ€. Ja ei aina oo hirveen kivaa olla ainut sinkku ku ollaan kolmestaan tai viidestÀÀn. Mutta tĂ€stĂ€ki jotenki selvitÀÀn 🙂 Hankalampi on oman pÀÀn kans. Ku en nykyÀÀn kirjota ku yhtĂ€ julkista blogia omalla nimellĂ€, ja sinne ei oikeen voi kirjottaa mitÀÀn paskoja juttuja. Tietenki juttelen mun ystĂ€vien kans, mutta tarviin enemmĂ€n, ettĂ€ ajatukset pysyy jĂ€rjestyksessĂ€.

Hassua, ku heti kauhee stroori 😀 Tulkaa ihmiset jutteleen 🙂

KÀyttÀjÀ Salaatti kirjoittanut 19.01.2016 klo 12:20

Niin, ja ihana ku olit kĂ€yny kyseleen mua, villikettu 🙂 sua on vĂ€liin ollu ihan ikĂ€vĂ€. En vaan jostain syystĂ€ kĂ€yny tÀÀllĂ€ oikeen milloinkaan, ni en oo huomannu tuota sillon aikanaan 🙂 miten sulla menee?

KÀyttÀjÀ villikettu kirjoittanut 19.01.2016 klo 22:13

Salaatti,

Ihanaa kun olet tÀÀllĂ€. Mullakin oli sua ikĂ€vĂ€. â˜ș❀

Hienoa kuulla ettÀ sulla menee yleisesti ottaen paremmin. Suohon uppoamiset on aina rasittavia, kun niitÀ tulee. SÀ selviÀt niistÀ kyllÀ, vaikka olisi vÀhÀn vaikeampikin paikka. Ainakin tÀnne voit aina purkaa ajatuksiasi, jos tuntuu siltÀ.

Voit aivan hyvin löytÀÀ jonkun, joka vĂ€littÀÀ susta. Sulla on niin suuri sydĂ€n ettĂ€ joku huomaa sen kyllĂ€ vielĂ€. Toisten seurustelevien seurassa voi helposti tuntea itsensĂ€ jotenkin erilaiseksi. Mutta sĂ€ löydĂ€t kyllĂ€ vielĂ€ jonkun joka arvostaa ja rakastaa sua. 🙂

Halauksia! Et arvaa miten mukavaa oli nĂ€hdĂ€ sun nimimerkki noiden uusien viestien kohdalla â˜ș❀

KÀyttÀjÀ Salaatti kirjoittanut 20.01.2016 klo 08:48

Hei villikettu â˜ș❀

Oikein hymyilyttÀÀ kirjottaa sulle vastausta 🙂

TiedÀn, ettÀ selviÀn. Oon ennenki selvinny. Joskus, ku puhutaan jonku ystÀvÀn kanssa siitÀ miten mulla menee, niin mulla on tapana sanoakin, ettÀ kyllÀ se menee ohi. Ei tiellÀkÀÀn mitenkÀÀn kauheesti huoleta, vaikka joskus ois vÀhÀn synkkiÀ kausia.

Niin, ehkÀ minÀ joskus löydÀn jonkun. En oikeestaan edes ajattele sitÀ. TÀÀ on edelleen mulle vaikea asia. Oon kyllÀ hetero, ja tykkÀÀn miehistÀ, mutta ahdistun tosi paljon, jos joku mies osoittaa mulle huomiotaan. Jos mua pyydetÀÀn treffeille, tai kehutaan ulkonÀköÀ, niin mulle tulee ahdistuskohtaus tai paniikkikohtaus. Jotenki kÀÀnnÀn pÀÀssÀni sen kiinnostuksen niin, ettÀ jos joku sanoo ettÀ oon hyvÀnnÀkönen, niin se tarkottaa ettÀ oon todella ÀllöttÀvÀ ja vastenmielinen. En tiiÀ mistÀ se johtuu. Siksi en oikeestaan ees ajattele, ettÀ haluaisin itsekin seurustella. Ei se oo nyt ajankohtaista. Ennemmin olis mukava jos ois sinkkuystÀviÀ. Ja vÀliin tuntuu, ettÀ joskus ois hyvÀ pÀÀstÀ kokonaan irti siitÀ meidÀn vakiporukasta, olla joittenki ihan muitten kans. Siihen meidÀn vakiporukkaan kuuluu just nÀmÀ molemmat pariskunnat ja minÀ, ja joskus aina pari muuta.

EhkĂ€ sitten joskus kaukana tulevaisuudessa 🙂

â˜ș❀â˜ș❀

Yks juttu mulla on, joka ihan ÀrsyttÀÀ kirjottaa. Viiltelin toissapÀivÀnÀ ja viiltelin eilen. Mulla onneton sellanen elÀmÀntilanne, ettÀ oon tosi vÀhÀn yksin. Asun melkein koko ajan mun ystÀvÀllÀ, ku sen mies on armeijassa. Mulle tuli viime viikolla yhtÀkkiÀ - niinku aina vÀlillÀ aiemminki - sellanen olo, ettÀ nyt tekis mieli viiltÀÀ. YleensÀ sellanen olo menee ohi, mutta nyt mietin sitÀ koko viikon, ja eilen ku olin ekaa kertaa yksin, niin heti piti mennÀ viiltelemÀÀn. Höpö. EhkÀ puoli vuotta ehti olla vÀlissÀ. Ja oon sitte nukkunu tosi huonosti, ku haavoja kirvelee. Onneks en silti paljo oo yksin, ni ei pitÀis riistÀytyÀ kÀsistÀ.

KÀyttÀjÀ villikettu kirjoittanut 21.01.2016 klo 09:59

Hei â˜ș❀

Se on kyllÀ merkki lujuudesta, ettÀ pystyt noin hyvin kestÀmÀÀn synkempiÀ aikoja. Monesti sekin, jos saa sen toivon paremmasta pidettyÀ ainakin vÀlillÀ mielessÀ, auttaa jo paljon.

Kuulostaa kyllĂ€ hyvin mietityltĂ€ tuo sun suhtautuminen seurusteluun. Ei siihen tosiaan ole mikÀÀn kiire. Tuosta huomioon ja kehuihin liittyvĂ€stĂ€ ahdistuksesta voit varmasti pÀÀstĂ€ ajan myötĂ€ eroon. Et ole mitenkÀÀn Ă€llöttĂ€vĂ€ tai vastenmielinen. Tunteet ei tietysti mene niin yksinkertaisesti. Mutta sinkkuystĂ€viĂ€ on kyllĂ€ mahdollista löytÀÀ, jos ei heti niin jossain vaiheessa 🙂

Salaatti. SĂ€ pÀÀset kyllĂ€ tuosta viiltelystĂ€ yli. Mullakin oli yhdessĂ€ vaiheessa puolentoista vuoden jakso, etten vahingoittanut itseĂ€ni, ja sitten taisteltiin taas pitkÀÀn sitĂ€ vastaan. Mullakin se monesti pyöri pÀÀssĂ€ jonkun aikaa ja sitten tuli joku kummallinen tarve vahingoittaa. Mutta me voidaan pÀÀstĂ€ nĂ€istĂ€ jutuista eroon! VielĂ€ jonain pĂ€ivĂ€nĂ€, ja jokainen pĂ€ivĂ€ sitĂ€ kohti pyrkien 🙂

TsemppiĂ€ ja halauksia! Oot ajatuksissani â˜ș❀

KÀyttÀjÀ Salaatti kirjoittanut 22.01.2016 klo 10:07

Kiitos villikettuâ˜ș❀

Ihanasti osaat aina tsemppaa 🙂 MinĂ€ kans uskon siihen, ettĂ€ me voidaan joskus olla vahingoittamatta ittejĂ€mme. Ihan varmasti.

Oikeestaan tiiÀn, mistÀ tÀÀ kaikki johtuu. Mutta siihen liittyy myös sellasia asioita, joista en oikeen halua sanoa kellekÀÀn. Mun pitÀs tehÀ ratkaisu yhessÀ asiassa. TiedÀn, mitÀ haluan. Mutta puhumatta mitÀÀn meen sitÀ toista ratkaisua kohti. Ja tÀÀ on niin iso pÀÀtös, ettÀ ahdistaa tosi paljon jo se, ettÀ pitÀÀ miettiÀ pÀÀttÀvÀnsÀ jotain.

Mulla ois vapaapĂ€ivĂ€ tĂ€nÀÀn, mutta lĂ€hen mun kaverin mukaan töihin 😀 Mutta luulen, ettĂ€ se on ihan mukavaa. Ja illalla tulee vielĂ€ yks kaveri meidĂ€n kans, jota ei yleensĂ€ niin paljon nĂ€hĂ€.

HyvÀÀ viikonloppua kaikille 🙂

KÀyttÀjÀ villikettu kirjoittanut 23.01.2016 klo 23:13

Salaatti,

Jonain pĂ€ivĂ€nĂ€ se on totta, ja me ollaan pÀÀsty siitĂ€ yli. 🙂

Mukava kuulla, ettÀ sulla oli tiedossa yhteistÀ aikaa kaverien kanssa. Toivottavasti teillÀ oli hauskaa. Monesti töiden tekeminen yhdessÀ voi olla ihan eri juttu kuin yksin. Kovempikin homma voi tuntua helpommalta kun saa olla kaverin kanssa.

Toivon, ettĂ€ löydĂ€t omanlaisesi ratkaisun tuon asian suhteen. Voi olla, ettĂ€ niiden asioiden kertomiselle on oma aikansa. Isoja pÀÀtöksiĂ€ kannattaa harkita rauhassa. Mutta toki, jos tiedĂ€t mitĂ€ haluat, niin voit ainakin miettiĂ€ keinoja, joilla siihen voisit pÀÀstĂ€. SehĂ€n ei vielĂ€ tarkoita sitĂ€, ettĂ€ olisit todella tekemĂ€ssĂ€ jotain ainakaan vielĂ€ - ja se voi auttaa hillitsemÀÀn ahdistusta. Kun asiaa on miettinyt, niin toteutustakin voi sitten pohtia. 🙂

TsemppiĂ€ ja halauksia! â˜ș❀