Nuupahtanut salaatti

Nuupahtanut salaatti

KÀyttÀjÀ Salaatti aloittanut aikaan 07.09.2013 klo 12:04 kohteessa Nuorten foorumi
KÀyttÀjÀ Salaatti kirjoittanut 07.09.2013 klo 12:04

Hieno otsikko 😀 mutta en keksiny parempaa niin saa luvan kelvata

TÀÀ voi olla sellanen ketju jossa minÀ kerron kuulumisia. Oon kohta 18-vuotias tyttö, asun yksin yksiössÀ ja aloitin lukion tÀnÀ vuonna. Koko kevÀÀn ja kesÀn taistelin syömishÀiriön kanssa kaloreita ja lihomista vastaan. Laihdutin. Laihduinkin vÀhÀn, kymmenisen kiloa. Mutta arvaatkaan mitÀ, noin 6-7 niistÀ kiloista on tullut takaisin. Eikö oo ilouutinen? Vihaan itseÀni kun en edes siinÀ sitten onnistunut. Ja nyt kumminkin haluan parantua. Ja syön nykyÀÀn tavallisten ihmisten tavoin. EpÀonnistuin tuossakin.

”Jos on mahdollista ettĂ€ onnellinen, elĂ€mÀÀ rakastava tyttö sairastuu niin ettĂ€ haluaa nÀÀntyĂ€ hengiltĂ€, on oltava mahdollista ettĂ€ sama tyttö selviÀÀ ja paranee.”

Yks minua ”pahemmin” syömishĂ€iriöinen tyttö oli kirjottanu noin yhteen tekstiinsĂ€ ja ku eilen luin tuon niin rupesin itkemÀÀn. Varmaan se on mullekin mahollista.

Mutta nyt ku menee syömisvammailun kans paremmin niin menee sitten muuten huonommin… Minun itsetunto laski niin alas tuon paranemispÀÀtöksen takia ettei varmaan koskaan. En osaa yhtÀÀn arvostaa itteĂ€ni. Kaikki mitĂ€ teen ja sanon on vÀÀrin. En ihmettele tuota it:n laskemista ku onhan se iso juttu ku yhtĂ€kkiĂ€ tĂ€rkein asia itselle, rakkain unelma ikÀÀn ku kaatuu, kuivuu kĂ€siin. Ku oman arvon ihmisenĂ€ on jo kauan mÀÀrittĂ€ny laihuus, ja yhtĂ€kkiĂ€ pitĂ€isi oppia elĂ€mÀÀn ilman sitĂ€. Ja keksiĂ€ uusi tavoite ja uudet unelmat elĂ€mĂ€lle.

Niin tÀmÀ kaikki ja nÀmÀ muutokset tÀnÀ syksynÀ on syöny paljo mun voimia. En oo koskaan ollu nÀin vÀsyny. MinÀ joka oon aina tarvinnu tosi vÀhÀn unta. En tiiÀ toista ihmistÀ joka voi nukkua yhtÀ vÀhÀn ja silti ei nuku liian vÀhÀn. MinÀ en saa koskaan riittÀvÀsti unta ja tuntuu ettÀ ku aamulla herÀÀn niin oon yhtÀ vÀsyny ku illalla. Ja tuo sama onnettomuuden tunne on edelleen. En minÀ oo onnellinen ollu tÀnÀ syksynÀ, kuin harvoin harvoin on se tunne vÀhÀn aikaa. Nyt vaan on monesti huonoja pÀiviÀ ja tosi matalalla mieliala sillon. Koulua on mielettömÀn raskas kÀydÀ. Ihan lyhyt pÀivÀ koulussa tekee minut todella vÀsyneeksi.

KÀvin eilen perjantaina kuraattorilla, mutta koska en uskaltanu puhua muusta ku tuosta vÀsymyksestÀ niin ei hÀn varmaan ymmÀrtÀnyt ihan kokonaan miten rankkaa tÀÀ nyt on. Tuntuu etten selviÀ edes ens viikosta kun pitÀs olla joka ikinen pÀivÀ koulussa. Mutta kyllÀ silti on paljon paljon eteenpÀin ettÀ kÀvin siellÀ. Oikeasti on aika ihme ettÀ laitoin viestiÀ. Olin aika sekaisin ku laitoin sen.

KÀyttÀjÀ Salaatti kirjoittanut 12.03.2015 klo 08:03

Eilinen oli loppujen lopuksi todella hyvÀ pÀivÀ. Alku oli kammottava. Mutta sain niin paljon ajateltavaa, ja naurettavaa ettÀ ehtiny murehtia turhia. Edes nÀkymÀttömiÀ. HerÀsin kun joku avasi parvekkeen oven ja kylmÀÀ ilmaa tuli mun peiton alle. En todellakaan ollu pÀÀstÀny ketÀÀn sisÀlle. Mun vuokranantajat oli siellÀ. En jaksa koko juttua kertoa, mutta he oli tulleet tarkistamaan jotain mitÀ olis pitÀny korjata ja kohtasivat epÀjÀrjestyksessÀ olevan kÀmpÀn ja nukkuvan asukkaan. Ne tuli herÀttÀmÀÀn mua. Aikoivat hÀÀtÀÀ minut. Sain kuulla haukkuja itsestÀni ja mun vanhemmista. Soitin iskÀlle ja se lÀhti töistÀ ja Àiti kotoa. Tuli mun luokse. Ne mun vuokranantajat, vanha pariskunta, odotti ja kuvitteli ettÀ kun mun vanhemmat tulee niin ne voi yhdessÀ laittaa mut kuriin ja pistÀÀ pois kÀmpÀstÀ. Mutta niin ei kÀynyt. IskÀ sanoi niille ettÀ ne teki rikoksen kun tuli ilman lupaa mun asuntoon. Ja sanoi ettei se epÀjÀrjestys millÀÀn tavalla kuulu niille, koska se ei vahingoita asuntoa. Kauan siinÀ meni, mutta lopulta ne lÀhti. Nyt on enempi naurattanu koko juttu. Sen vaan sanon ettÀ jos ne vielÀ samalla tavalla tÀnne tulee niin soitan poliisit heti. En rupee katteleen sellasta meininkiÀ. Vaikka ne kuinka omistaa tÀmÀn asunnon niin mun pitÀÀ saada elÀÀ rauhassa.
Oli niin ihana ku mun vanhemmat tuli ja puolusti mua. Olin itkeny koko aamun. Se rouva yritti muka lohduttaa ja halata. Sanoi ettÀ mÀÀ oon nyt sun Àiti, sulla ei oo mitÀÀn hÀtÀÀ. Teki mieli vaan huutaa ettÀ irti minusta. Ne ei edes antaneet tilaa pukeutua. Ja kun ei antaneet niin nousin ylös sÀngystÀ vaikka olin puolipukeissa. KyllÀ mulla on omassa kÀmpÀssÀni oikeus pukea. MitÀ sitÀ paitsi muka lohduttaa jos ensin saa kuulla haukkuja, sitten muka ollaan niin empaattisia ja kun en sitten halunnutkaan rauhoittua siihen niin sain kuulla lisÀÀ haukkuja? KyllÀ oman Àitin hali on parempi kuin jonku vieraan mummon. Mun silmÀnaluset on edelleen punaiset, kuin ihottumaa. Vaikka loppupÀivÀ oli mukava, niin aamun itkut nÀkyy edelleen. Minea oli mun luona yötÀ. Oli aivan ihana olla Minean kanssa pitkÀstÀ aikaa!!

Kiitos villikettu<3 Minea on nyt tÀllÀ viikolla ehtinyt olla mun kanssa enempi ku yleensÀ. Ja eilinen antoi puhtia. Vaikka tiiÀn ettei mitenkÀÀn parhaiten mene edelleenkÀÀn, niin nyt sentÀÀn pystyn luottamaan ettÀ kaikki vielÀ kÀÀntyy parhain pÀin. Oot ihana ku jaksat mua rohkaista sillonki ku oon jo menossa ihan sekasin.

Heips Alliance! Mukava kun tulit kertomaan itsestĂ€si. Tottakai mulle saa kirjoittaa noista vĂ€hĂ€n vanhemmistakin asioista, vaikka vastauksia on jo paljon. 🙂 Miten sulla menee laihduttamisen kanssa nyt? MinĂ€ oon pÀÀssyt syömishĂ€iriöstĂ€ jo kokonaan. Ja itsekriittisyys... Se on kyllĂ€ edelleen kuvioissa. Ja ottaa todellakin niskaperse-otteen koko elĂ€mĂ€stĂ€. SitĂ€ pitÀÀ vaan yrittÀÀ vakuutella itselleen ettĂ€ on aivan yhtĂ€ hyvĂ€ kuin muut. Joskus se onnistuu, joskus ei. Mulla ei oo koskaan ollut beetasalpaajia apuna. Edelleen kyllĂ€ esiintymiset jĂ€nnittÀÀ... EhkĂ€ vielĂ€ pahemmin ku ennen.
Mutta niin. Saa tulla jutteleen enempiki tĂ€hĂ€n ketjuun. Kerro vaan lisÀÀ jos haluat🙂 kiitos viestistĂ€!

Rakas Katsa!<3 kiitos. Sanoit aivan oikeen ku sanoit ettÀ kun ei jaksa tehÀ mitÀÀn, pitÀÀ levÀtÀ. Totta! YritÀn tehÀ sen mukaan.

Nyt tĂ€mĂ€ tyttö lĂ€htee kouluun. Katsellaan kauanko kestĂ€n!😋

KÀyttÀjÀ villikettu kirjoittanut 13.03.2015 klo 11:33

Salaatti,

Hienoa ettÀ sulla oli mukava pÀivÀ. Oot perheesi kanssa aivan oikeassa tuossa asuntojutussa; ketÀÀn ei voi noin vain hÀÀtÀÀ ja olisihan se vÀhintÀÀn korrektia asukasta kohtaan ettei kÀmppÀÀn noin vain pelmahdeta kun toinen on nukkumassa. Irtisanomistilanteessakin on annettava irtisanomisaika vuokralaiselle. Huippua ettÀ sun vanhemmat puolusti sua ja sÀ myös puolustauduit. Ilman muuta voit soittaa poliisille jos vastaavaa tapahtuu jatkossa.

Tuo on kova juttu ettÀ pystyt luottamaan tulevaisuuteen ja saat olla Minean kanssa. TÀllaiset asiat auttaa jaksamaan vÀhÀn pahempinakin hetkinÀ. Mukavaa jos olen pystynyt rohkaisemaan, nyt voi olla etten hetkeen pÀÀse tÀnne, mutta tulen kunhan ehdin. KyllÀ sÀ tÀstÀ vielÀ nouset niin kuin silloin viime kevÀÀnÀ. NythÀn on taas kevÀt tulossa.

"Nyt tĂ€mĂ€ tyttö lĂ€htee kouluun" - Aivan parasta. Tuossa lauseessa on juuri sitĂ€ salaattimaista asennetta, jolla mennÀÀn monista jutuista lĂ€pi 🙂

Halauksia ja mukavaa viikonloppua! â˜ș❀

KÀyttÀjÀ Katsa kirjoittanut 13.03.2015 klo 15:51

Villiketun vastaus oli tyhjentĂ€vĂ€ ja komppaan joka sanaa 🙂👍 SĂ€ kestĂ€t ja nouset aina vaan uudestaan. "Ei se montako kertaa kaatuu, vaan se ettĂ€ nousee aina uudestaan pystyyn".

KÀyttÀjÀ villikettu kirjoittanut 16.03.2015 klo 13:51

Todellakin Katsa, kyse on siitĂ€ ettĂ€ nousee aina uudestaan! 🙂

Salaatti, miten sulla on sujunut? Ootko jaksellut hyvin? â˜ș❀

KÀyttÀjÀ Salaatti kirjoittanut 23.03.2015 klo 18:42

Hei. Anteeksi ja kiitos teille. En oo kovin pitkÀÀn aikaan edes kÀyny tÀÀllÀ. Joku laiskuus tai mikÀ lie. MÀÀ kyllÀ teen vaikka mitÀ pÀivÀt pitkÀt, mutta pelkÀstÀÀn kaikkee helppoo. Pelaan koneella tai Kudon sukkia. Oon ollu kotona jo viikon. Siis Àitin ja iskÀn luona kotona. Ei haluta ollenkaan olla yksin kÀmpillÀ. Mutta kotona on aina seuraa ja kaikenlaista ajateltavaa. Ei tarvi masentua yksin.

KÀyttÀjÀ villikettu kirjoittanut 23.03.2015 klo 21:49

Salaatti,

Ei sun tarvitse pyytÀÀ anteeksi. TĂ€nne kirjoittaminen on vapaaehtoista. Mutta tosi hienoa kuulla susta! 🙂

Kotona oleminen voi olla parempi vaihtoehto, etenkin jos tuntuu ettÀ yksinolo masentaa. Sekin on hyvin ettÀ teet asioita, vaikka ne olisivat helppoja. Onko sulla ollut millainen olo? Toivon ettÀ ne nÀkymÀttömÀt ja muut pahat tuntemukset on edes vÀhÀn hellittÀneet. Aurinko paistaa sullekin vielÀ kirkkaammin, kuten se paistoi viime kevÀÀnÀkin.

TsemppiĂ€ ja halauksia! â˜ș❀

KÀyttÀjÀ Salaatti kirjoittanut 24.03.2015 klo 13:52

Kiitos villikettuâ˜ș❀

On kyllÀ ollu vÀhÀn vaikee olo. NÀkymÀttömiÀ ei nÀy, koska en oo yksin kotona. Muutenki mitÀ enemmÀn oon ihmisten kanssa, sitÀ vÀhemmÀn niitÀ nÀkyy. Mutta muuten mulla on hankala olo. Masentaa ja ahdistaa monet asiat. VÀlillÀ kaikki vaan ÀrsyttÀÀ eikÀ oikeen tee mieli tehÀ melkein mitÀÀn. TÀnÀÀn kyllÀ kÀvin lasten kanssa ulkona, kerÀÀmÀssÀ pajuja ja tekemÀssÀ lumiukon. Se kyllÀ paransi fiilistÀ. Kohta varmaan tehdÀÀn virpomavitsoja.

Koulussa en oo kÀyny yli viikkoon ollenkaan. PitÀis varmaan pitÀÀ palaveri ja sopia jotain kevennyksiÀ. Koska haluan oikeesti kÀydÀ koulua.

Mun ylÀasteaikaisen hyvÀn ystÀvÀn hÀÀt on lauantaina. Mua edelleen mietityttÀÀ ettÀ uskallanko mennÀ. Haluaisin ihan kauheesti mennÀ, mutta uskallanko... Pelottavaa.

KÀyttÀjÀ villikettu kirjoittanut 24.03.2015 klo 15:06

Mukava kuulla ettei nÀkymÀttömiÀ ole nyt ollut. Kotona oleminen on kyllÀ terapeuttista monella tapaa. Ootko puhunut terapiassa nÀistÀ masennus- ja ahdistustuntemuksista? Hienoa ettÀ jaksoit olla lasten kanssa, oli teillÀ varmaan aika hauskaa.

Koulun suhteen varmaan kannattaakin tehdĂ€ juuri noin. EiköhĂ€n sitĂ€ ole mahdollista kĂ€ydĂ€ kevennetyllĂ€kin aikataululla. Voisi olla parempikin, ettĂ€ sitĂ€ pystyisi kuitenkin kĂ€ymÀÀn, niin ei tarvitsisi kokonaan jÀÀdĂ€ pois. Kuten sanoitkin, ettĂ€ haluaisit kĂ€ydĂ€. 🙂

Mene ihmeessĂ€ ystĂ€vĂ€si hĂ€ihin, jos tuntuu siltĂ€! Varmaan hĂ€nkin olisi otettu siitĂ€. Se voisi myös piristÀÀ, hÀÀt ovat yleensĂ€ niin iloiset juhlat 🙂

TsemppiĂ€ ja halauksia! Toivottavasti sun olo paranee tĂ€stĂ€ vĂ€hitellen â˜ș❀

KÀyttÀjÀ Salaatti kirjoittanut 25.03.2015 klo 23:05

Kiitos jĂ€lleenâ˜ș❀ Varmaan se joskus paranee.

Puhun terapiassa sen verran ku pystyn. Mahdollisimman paljon tietenki. Mutta en kovin paljoa. Ihan varmasti sekin vielÀ helpottaa. Joskus.

MÀÀ en uskalla mennÀ kouluun. En tiiÀ mikÀ mulle on nyt tullu tÀmÀn kanssa. Tuntuu vaan ettÀ en uskalla mennÀ. Pakokauhu iskee ku aattelen koulua. Ahdistaa ihan hirveesti.

KÀyttÀjÀ Salaatti kirjoittanut 27.03.2015 klo 03:18

Paha olo velloo mun sisĂ€llĂ€. Mua ahdistaa ja masentaa. En haluais lĂ€htee kotoa mihinkÀÀn. Haluaisin vaan itkee Ă€itin sylissĂ€. Ja leikkiĂ€ lasten kanssa. Äiti just tĂ€nÀÀn sano ku laitoin pÀÀsiĂ€isruohoa lasten kanssa, ettĂ€ Salaatti tykkÀÀ kun saa sotkee lasten kanssa. Arvatkaa miksi rakastan olla lasten kanssa? Ne on niin ihania. Ne tarvii mua ja minĂ€ niitĂ€. Ku on lasten kanssa, on helppoa katsoo elĂ€mÀÀ lasten silmillĂ€. Pienet asiat naurattaa ja itkettÀÀ. Luottaa siihen ettĂ€ rakastetaan ja huolehditaan. Luottaa siihen ettĂ€ kaikki vaan jĂ€rjestyy. Lapset ei murehdi ja huolehdi turhia. Paha mieli on helppo puhaltaa pois. TykkÀÀn ihan Kauheen Paljo tehĂ€ lasten kanssa kaikkea sellasta mistĂ€ Lapset TykkÀÀ. Mutta kun mun pitĂ€is asua omassa asunnossa ja kĂ€ydĂ€ koulua. Olla aikuinen ihminen. Ei asua tÀÀllĂ€ vanhempien nurkissa ja olla pĂ€ivĂ€t kotona.

KÀyttÀjÀ villikettu kirjoittanut 27.03.2015 klo 08:12

Salaatti,

Aikuisuuteen ei tarvitse kenellĂ€kÀÀn olla mikÀÀn kiire. KoulunkĂ€ynti on toki sellainen asia, mistĂ€ yleensĂ€ pitÀÀ jokseenkin pitÀÀ kiinni, jos voimat riittÀÀ. Mutta tĂ€ysi-ikĂ€inenkin voi olla mieleltÀÀn lapsi ja asuakin kotona, jos sellainen jĂ€rjestely tuntuu parhaimmalta. Monissa maissa saatetaan asua pitkĂ€lle yli 20 ikĂ€vuoden kotona. Se, ettĂ€ haluat olla lasten kanssa ja pidĂ€t heistĂ€, kuulostaa aika kultaiselta. 🙂

Haluatko kertoa mikÀ sua ahdistaa ja masentaa? Tuo aikuistuminen on joka tapauksessa hyvin yksilöllistÀ ja tapahtuu jokaisella eri tahtiin. Yksi lÀhtee toiselle puolelle maata 15-vuotiaana, toinen muuttaa samassa kaupungissa toiseen asuntoon 25-vuotiaana. Silloinkin kun asuisi muualla, voi kotona kÀydÀ aina jos tuntuu siltÀ. MitÀÀn syyllisyyttÀ ei tarvitse tuntea siitÀ, ettÀ ainakin tilapÀisesti tuntuu siltÀ, ettei halua lÀhteÀ kotoa. Kouluunkin voi olla yhteydessÀ ja sopia asioista, ehkÀ siellÀ olisi ihan asiallista kÀydÀ ainakin vÀlillÀ.

Toivon ettĂ€ voit nyt viikonloppuna tehdĂ€ mukavia asioita ja hoitaa mieltĂ€si. SĂ€ kyllĂ€ nouset tĂ€mĂ€n pahan olon yli vielĂ€, oot noussut niin monta kertaa aiemminkin 🙂

TsemppiĂ€ ja halauksia! â˜ș❀

KÀyttÀjÀ Katsa kirjoittanut 27.03.2015 klo 11:49

Voimia Salaatti! Nyt lepÀÀt ja vietÀt aikaa lasten kanssa ja teet kaikkea mikÀ tuntuu hyvÀltÀ. Koulujuttuja alat miettiin sit vasta maanantaina, sillon voit esim soittaa tai laittaa WilmaviestiÀ opolle ja lÀhtee hoitaan opiskeluasiota eteenpÀin sitÀ kautta.

Nyt toivotan sulle hyvÀÀ ja rentouttavaa viikonloppua! PidĂ€ hauskaa ja rentoudu â˜ș❀

KÀyttÀjÀ Salaatti kirjoittanut 27.03.2015 klo 12:43

Kiitos teille molemmille villikettu ja Katsaâ˜ș❀

Laitoin kuraattorille sillon keskiviikkona viestiÀ. TÀnÀÀn kÀvin sen luona ja me varattiin mulle pÀivystysaika. Nyt oon tÀÀllÀ terveyskeskuksessa oottamassa. YritÀn saada sairauslomaa. Tuntuu etten vaan enÀÀ jaksa tuota koulua. Voisin sitte taas uudella innolla yrittÀÀ.

Oot kyllĂ€ villikettu ihan oikeessa tuossa aikuistumisessa. Ihan hyvĂ€ ettĂ€ joku mulle vĂ€lillĂ€ muistuttaa 🙂

Aion kyllÀ viikonloppuna rentoutua ja tehÀ mukavia asioita.

Jotenki ahistaa ja masentaa koko tÀÀ tilanne. Koulu ja tulevaisuus ja se ku oo tÀllanen. Mutta katotaan nyt miten tÀÀ kevÀt sitte menee.

KÀyttÀjÀ villikettu kirjoittanut 29.03.2015 klo 00:22

Salaatti,

Tuo oli varmaan ihan jĂ€rkevĂ€ ratkaisu. Voi levĂ€tĂ€ ja katsoa koulua sitten uudelleen, kun voimia on enemmĂ€n. Toivottavasti viikonloppu sujuu mukavissa merkeissĂ€. Sun ei tarvitse ollenkaan masentua siitĂ€, ettĂ€ olisit "tĂ€llanen", sĂ€ oot todella vahva ihminen ja pÀÀssyt monista asioista yli! Joskus vahvankin ihmisen tĂ€ytyy levĂ€tĂ€. Aina parempi, jos voi levĂ€tĂ€ vĂ€hĂ€n ennen kuin on pakko levĂ€tĂ€. 🙂

TsemppiĂ€ ja halauksia! Hyvin nĂ€mĂ€ asiat lĂ€htevĂ€t sujumaan â˜ș❀

KÀyttÀjÀ Salaatti kirjoittanut 29.03.2015 klo 23:15

Kiitos villikettuâ˜ș❀ Nyt on ihan ok olo kun tietÀÀ ettĂ€ on kaks viikkoa aikaa levĂ€tĂ€. Sitten mulla on taas lÀÀkĂ€ri, ja siellĂ€ katotaan loppukevÀÀn tilanne. YritĂ€n olla ajattelematta ettĂ€ miten siinĂ€ kĂ€y. Jos ajattelen niin mua vaan stressaa ettĂ€ joudunko heti taas kouluun.

Oon kyllÀ ite kans sitÀ mieltÀ ettÀ parempi levÀtÀ jo ennen ku on ihan pakko. Jos aattelee vuosi tai puolitoista takaperin niin itsetuhoisuus on hyvin hallinnassa. VÀliin ajattelen ettÀ kun voiskin kuolla, tai ettÀ tuossa mulla olis hyvÀ keino, mutta en todellakaan tosissaan. Mulla on silti aina mielessÀ, ettÀ se ei oo missÀÀn nimessÀ ratkasu, tuntu miltÀ tuntu. Mutta tiiÀn ettÀ jos pahemmaksi menee niin en vÀlttÀmÀttÀ saa ittee hallintaan enÀÀ. Siks on tietenki tÀrkee lukea itseÀÀn ja antaa aikaa levÀtÀ sillon ku sitÀ tarvii.

Sosiaalisten tilanteiden pelko on mennyt huomattavasti huonompaan suuntaan.