Nuupahtanut salaatti
Hieno otsikko đ mutta en keksiny parempaa niin saa luvan kelvata
TÀÀ voi olla sellanen ketju jossa minÀ kerron kuulumisia. Oon kohta 18-vuotias tyttö, asun yksin yksiössÀ ja aloitin lukion tÀnÀ vuonna. Koko kevÀÀn ja kesÀn taistelin syömishÀiriön kanssa kaloreita ja lihomista vastaan. Laihdutin. Laihduinkin vÀhÀn, kymmenisen kiloa. Mutta arvaatkaan mitÀ, noin 6-7 niistÀ kiloista on tullut takaisin. Eikö oo ilouutinen? Vihaan itseÀni kun en edes siinÀ sitten onnistunut. Ja nyt kumminkin haluan parantua. Ja syön nykyÀÀn tavallisten ihmisten tavoin. EpÀonnistuin tuossakin.
”Jos on mahdollista ettĂ€ onnellinen, elĂ€mÀÀ rakastava tyttö sairastuu niin ettĂ€ haluaa nÀÀntyĂ€ hengiltĂ€, on oltava mahdollista ettĂ€ sama tyttö selviÀÀ ja paranee.”
Yks minua ”pahemmin” syömishĂ€iriöinen tyttö oli kirjottanu noin yhteen tekstiinsĂ€ ja ku eilen luin tuon niin rupesin itkemÀÀn. Varmaan se on mullekin mahollista.
Mutta nyt ku menee syömisvammailun kans paremmin niin menee sitten muuten huonommin… Minun itsetunto laski niin alas tuon paranemispÀÀtöksen takia ettei varmaan koskaan. En osaa yhtÀÀn arvostaa itteĂ€ni. Kaikki mitĂ€ teen ja sanon on vÀÀrin. En ihmettele tuota it:n laskemista ku onhan se iso juttu ku yhtĂ€kkiĂ€ tĂ€rkein asia itselle, rakkain unelma ikÀÀn ku kaatuu, kuivuu kĂ€siin. Ku oman arvon ihmisenĂ€ on jo kauan mÀÀrittĂ€ny laihuus, ja yhtĂ€kkiĂ€ pitĂ€isi oppia elĂ€mÀÀn ilman sitĂ€. Ja keksiĂ€ uusi tavoite ja uudet unelmat elĂ€mĂ€lle.
Niin tÀmÀ kaikki ja nÀmÀ muutokset tÀnÀ syksynÀ on syöny paljo mun voimia. En oo koskaan ollu nÀin vÀsyny. MinÀ joka oon aina tarvinnu tosi vÀhÀn unta. En tiiÀ toista ihmistÀ joka voi nukkua yhtÀ vÀhÀn ja silti ei nuku liian vÀhÀn. MinÀ en saa koskaan riittÀvÀsti unta ja tuntuu ettÀ ku aamulla herÀÀn niin oon yhtÀ vÀsyny ku illalla. Ja tuo sama onnettomuuden tunne on edelleen. En minÀ oo onnellinen ollu tÀnÀ syksynÀ, kuin harvoin harvoin on se tunne vÀhÀn aikaa. Nyt vaan on monesti huonoja pÀiviÀ ja tosi matalalla mieliala sillon. Koulua on mielettömÀn raskas kÀydÀ. Ihan lyhyt pÀivÀ koulussa tekee minut todella vÀsyneeksi.
KÀvin eilen perjantaina kuraattorilla, mutta koska en uskaltanu puhua muusta ku tuosta vÀsymyksestÀ niin ei hÀn varmaan ymmÀrtÀnyt ihan kokonaan miten rankkaa tÀÀ nyt on. Tuntuu etten selviÀ edes ens viikosta kun pitÀs olla joka ikinen pÀivÀ koulussa. Mutta kyllÀ silti on paljon paljon eteenpÀin ettÀ kÀvin siellÀ. Oikeasti on aika ihme ettÀ laitoin viestiÀ. Olin aika sekaisin ku laitoin sen.