Nuupahtanut salaatti

Nuupahtanut salaatti

KÀyttÀjÀ Salaatti aloittanut aikaan 07.09.2013 klo 12:04 kohteessa Nuorten foorumi
KÀyttÀjÀ Salaatti kirjoittanut 07.09.2013 klo 12:04

Hieno otsikko 😀 mutta en keksiny parempaa niin saa luvan kelvata

TÀÀ voi olla sellanen ketju jossa minÀ kerron kuulumisia. Oon kohta 18-vuotias tyttö, asun yksin yksiössÀ ja aloitin lukion tÀnÀ vuonna. Koko kevÀÀn ja kesÀn taistelin syömishÀiriön kanssa kaloreita ja lihomista vastaan. Laihdutin. Laihduinkin vÀhÀn, kymmenisen kiloa. Mutta arvaatkaan mitÀ, noin 6-7 niistÀ kiloista on tullut takaisin. Eikö oo ilouutinen? Vihaan itseÀni kun en edes siinÀ sitten onnistunut. Ja nyt kumminkin haluan parantua. Ja syön nykyÀÀn tavallisten ihmisten tavoin. EpÀonnistuin tuossakin.

”Jos on mahdollista ettĂ€ onnellinen, elĂ€mÀÀ rakastava tyttö sairastuu niin ettĂ€ haluaa nÀÀntyĂ€ hengiltĂ€, on oltava mahdollista ettĂ€ sama tyttö selviÀÀ ja paranee.”

Yks minua ”pahemmin” syömishĂ€iriöinen tyttö oli kirjottanu noin yhteen tekstiinsĂ€ ja ku eilen luin tuon niin rupesin itkemÀÀn. Varmaan se on mullekin mahollista.

Mutta nyt ku menee syömisvammailun kans paremmin niin menee sitten muuten huonommin… Minun itsetunto laski niin alas tuon paranemispÀÀtöksen takia ettei varmaan koskaan. En osaa yhtÀÀn arvostaa itteĂ€ni. Kaikki mitĂ€ teen ja sanon on vÀÀrin. En ihmettele tuota it:n laskemista ku onhan se iso juttu ku yhtĂ€kkiĂ€ tĂ€rkein asia itselle, rakkain unelma ikÀÀn ku kaatuu, kuivuu kĂ€siin. Ku oman arvon ihmisenĂ€ on jo kauan mÀÀrittĂ€ny laihuus, ja yhtĂ€kkiĂ€ pitĂ€isi oppia elĂ€mÀÀn ilman sitĂ€. Ja keksiĂ€ uusi tavoite ja uudet unelmat elĂ€mĂ€lle.

Niin tÀmÀ kaikki ja nÀmÀ muutokset tÀnÀ syksynÀ on syöny paljo mun voimia. En oo koskaan ollu nÀin vÀsyny. MinÀ joka oon aina tarvinnu tosi vÀhÀn unta. En tiiÀ toista ihmistÀ joka voi nukkua yhtÀ vÀhÀn ja silti ei nuku liian vÀhÀn. MinÀ en saa koskaan riittÀvÀsti unta ja tuntuu ettÀ ku aamulla herÀÀn niin oon yhtÀ vÀsyny ku illalla. Ja tuo sama onnettomuuden tunne on edelleen. En minÀ oo onnellinen ollu tÀnÀ syksynÀ, kuin harvoin harvoin on se tunne vÀhÀn aikaa. Nyt vaan on monesti huonoja pÀiviÀ ja tosi matalalla mieliala sillon. Koulua on mielettömÀn raskas kÀydÀ. Ihan lyhyt pÀivÀ koulussa tekee minut todella vÀsyneeksi.

KÀvin eilen perjantaina kuraattorilla, mutta koska en uskaltanu puhua muusta ku tuosta vÀsymyksestÀ niin ei hÀn varmaan ymmÀrtÀnyt ihan kokonaan miten rankkaa tÀÀ nyt on. Tuntuu etten selviÀ edes ens viikosta kun pitÀs olla joka ikinen pÀivÀ koulussa. Mutta kyllÀ silti on paljon paljon eteenpÀin ettÀ kÀvin siellÀ. Oikeasti on aika ihme ettÀ laitoin viestiÀ. Olin aika sekaisin ku laitoin sen.

KÀyttÀjÀ Katsa kirjoittanut 28.12.2014 klo 18:34

KyllĂ€ sĂ€ sovit ja kuulut sinne! ItellĂ€ni on tosi usein toi sama olo. Mut ihan loistavaa et pÀÀsit ny yksin kotiin ja saat pÀÀttÀÀ koska teet ja mitĂ€ teet. SÄ oot sen ansainnu! â˜ș❀ Voimia!

KÀyttÀjÀ Salaatti kirjoittanut 28.12.2014 klo 20:31

maanvaiva, tuohon on hankala vastata. VÀlillÀ tuntuu ettÀ en, mutta kaipa minÀ olen joskus saanut olla lapsi.

Katsa, niin. Joskus vaan tuntuu ettĂ€ on niin erilainen ku muut. KyllĂ€ minĂ€ vĂ€litĂ€n mun perheestĂ€, ja mun perhe minusta, mutta oon tosi erilainen ku muut. VĂ€lillĂ€ on todellakin mukavaa ite pÀÀttÀÀ mitĂ€ tekee. 🙂 Kiitos ja voimia myös sinneâ˜ș❀

KÀyttÀjÀ villikettu kirjoittanut 28.12.2014 klo 22:46

Salaatti,

Tuo on ihan totta, ettĂ€ perheessĂ€ pitĂ€isi vallita jonkinlainen tasaisuus sen suhteen, mitĂ€ perheenjĂ€senet tekevĂ€t. Mullekin on tuttua se, ettĂ€ itse saa tehdĂ€ toisenkin osalta hommia, mutta tĂ€mĂ€ toinen vaatiikin itselleen jotain erioikeuksia ja kohtelee vanhempia ilman kunnioitusta. Se on haastava paikka. On kyllĂ€ todella ikĂ€vÀÀ, ettĂ€ sun pitÀÀ yllĂ€pitÀÀ jĂ€rjestystĂ€ niin sisarusten kuin kotitaloudenkin suhteen. Ilman muuta niin haluaakin monesti tehdĂ€, esimerkiksi siksi, ettĂ€ perheessĂ€ pysyisi parempi ilmapiiri (tai nĂ€in ajattelee tapahtuvan) mutta se ei ole oikein sua kohtaan. Ei ole oikein, ettĂ€ yksi jĂ€sen kantaa montaa reppua, kun moni ei kanna yhtĂ€kÀÀn, nĂ€in vertauskuvallisesti. Samassa tilanteessa ajoittain olevana en oikein tiedĂ€, miten sitĂ€ voisi ratkaista, mutta toivon sulle sen suhteen kovasti voimia, ja toivottavasti et joudu yksin kantamaan koko perheen vastuita. Se ei missÀÀn nimessĂ€ olisi oikein. Jonain pĂ€ivĂ€nĂ€ tĂ€hĂ€n toivottavasti tulee muutos. 🙂

Tuo oli varmaan ihan toimiva ratkaisu, ettÀ menit kÀmpille. ItsenÀisyys on myös vapauttavaa, vaikka se tuo erilaisia vastuita mukanaan. Juurikin se mahdollisuus pÀÀttÀÀ, milloin tekee ja milloin ei, on varmaan yksi niistÀ hienoista puolista.

TsemppiĂ€ ja halauksia! â˜ș❀

KÀyttÀjÀ kirjoittanut 29.12.2014 klo 06:27

Ratkaisu tietenkin on hyvin yksinkertainen. Koska olet aikuinen ihminen, niin alat elÀmÀÀn omaa elÀmÀÀsi, kÀyt vÀhemmÀn kotona ja annat vanhempiesi hoitaa omat lapsensa.

EnhÀn minÀkÀÀn saanut onnellista lapsuutta vasta kun Àitini kuoli eikÀ minun pitÀnyt enÀÀ huolehtia hÀnestÀ vaan sain keskittyÀ hoitamaan itseni kuntoon.
Samoin on salaatin kanssa, et sinÀ jaksa huolehtia kymmenestÀ pikkukakarasta ja itsestÀsi.

KÀyttÀjÀ Salaatti kirjoittanut 29.12.2014 klo 14:37

Hei villikettu.

En tiiĂ€ tajuaako muut edes ettĂ€ yritĂ€n aina kantaa heidĂ€nkin vastuun. Tajuaako ne etten haluais olla se komenteleva aikuinen, vaan samalla tavalla nuori ja huoleton? Kerran tĂ€mĂ€n syksyn aikana kaksi mun kaveria oli yötĂ€ meillĂ€ ja minĂ€, kaksi mun siskoa ja mun kaverit pidettiin hauskaa. Juteltiin ja naurettiin. Se oli tosi mukavaa. Sillon en ottanut sitĂ€ aikuisen roolia. Olin yksi muiden joukossa. EhkĂ€ se johtu siitĂ€ ettĂ€ myös mun kavereita oli mukana. Äiti kĂ€vi sitten sanoon ettĂ€ olkaa hiljempaa. Ei me kovin isoa meteliĂ€ pidetty, ei Ă€iti edes ollut siihen herĂ€nnyt.
Jossain mÀÀrin on tapahtunu muutosta. Äiti ei enÀÀ niin paljoa kerro omia asioitaan ja murheitaan mulle. Oon aika pitkÀÀn ollut iskĂ€n ja varsinki Ă€idin uskottu. Oon ollut sisaruksista ainut joka on tiennyt kun on ollut rahavaikeuksia, työvaikeuksia, vaikeuksia muiden sisarusten kanssa. Oon kyllĂ€ saanut kuulla myös iloja. NykyÀÀn kun nĂ€en ettĂ€ Ă€idillĂ€ joku painaa, ja kysyn ettĂ€ mitĂ€ kuuluu tai mitĂ€ mietit, niin hĂ€n ei ihan niin vapaasti kerro. Osat on vĂ€hĂ€n muuttuneet. Nyt minĂ€ pystyn enemmĂ€n puhumaan Ă€itille ku ennen. Se on myös vĂ€hĂ€n ahdistavaa. Me puhuttiin usein mun sairaanhoitajan kanssa siitĂ€ ettĂ€ oon sellanen ihminen jolla on koko ajan tuntosarvet tarkkana ettĂ€ mikĂ€ ilmapiiri tÀÀllĂ€ on, miten muut voivat ja miten voisin auttaa. Kun perheessĂ€ on "kriisejĂ€" niin yritĂ€n aina saada jututettavia varsinki niitĂ€ joihin se eniten vaikuttaa, mutta myös muita ettĂ€ mikĂ€ fiilis, jaksatko hyvin. Ja jotkut avautuu mulle, jotkut ei. Vaistoan tosi herkĂ€sti muiden mielialoja ja sitĂ€ ettĂ€ meneekö toisella hyvin, onko hĂ€n onnellinen vai ei. Se on samaan aikaan siunaus ja risti. Ja sen vuoksi myös yksinĂ€isyys on mulle tĂ€rkeÀÀ.

Mulle se varmaan on ratkaisu ettĂ€ kun tuntuu etten jaksa kotona niin sillon lĂ€hen takaisin omalle kĂ€mpĂ€lle. Olen vĂ€hĂ€n aikaa yksin ja rauhotun ja jaksan taas muita. Niinku nytkin. Mulla on tosi paljon parempi olo. Mun ystĂ€vĂ€ tulee tĂ€nÀÀn mun luo yökylÀÀn. Me kĂ€ydÀÀn kotona siellĂ€ riparipalaverissa. Mukavaa mennĂ€ kotiin nyt ku on vĂ€hĂ€n parempi olo taas. 🙂

Kiitos villikettuâ˜ș❀ halauksia myös sulle ja tsemppiĂ€ tĂ€n saman asian kanssa!

Hei maanvaiva!
Niin, tavallaan se olis ratkaisu. Mutta siihen liittyy yksi toinen ongelma. En tiiÀ muistatko mitÀÀn viime syksystÀ. Olin sillon tosi paljon yksin. JÀin usein viikonlopuksi omaan kÀmppÀÀn. Saatoin olla monta pÀivÀÀ vain neljÀn seinÀn sisÀllÀ, ehkÀ kÀvin kaupassa. Vaikka yksinÀisyys sopii mulle, niin niin paljon se ei silti sovi. Siksi kÀyn mielellÀÀn kotona yhden tai kaksi yötÀ viikossa. Sillon ei ehdi tulla samanlaisia tilanteita ku nyt. EhkÀ se olis hyvÀ etten ihan niin kauaa olis kotona kovin usein.

En joudu huolehtimaan kymmenestĂ€ pikkukakarasta😀 Ă€iti ja isĂ€ niistĂ€ huolehtii. MinĂ€kin vĂ€hĂ€n, koska ne on mulle rakkaita. EnemmĂ€n minĂ€ silti vaan leikin tai piirrĂ€n heidĂ€n kanssa.

Luulen ettÀ siksi oon nyt tavallista herkempi tÀllasille asioille ku mulla on ollut kuukauden aikana aika suuria muutoksia elÀmÀssÀ. Muutin omaan kotiin ja sairaanhoitajalla kÀynnit loppui. En oo pÀÀssyt puhumaan kellekÀÀn. Syksyn aikana on ollut kaksi ihmistÀ jotka on tarvinneet mun apua. Toinen pyysi apua viiltelyyn. Yritin auttaa, ja ohjasin hÀntÀ eteenpÀin koska se kÀvi liian raskaaksi mulle. Toinen ei ole pyytÀnyt apua. Ainakaan suoraan. HÀnen vain oli helppo puhua mulle ja hÀnen asiat huolestutti mua niin paljon ettÀ halusin yrittÀÀ jotenkin auttaa. SiinÀ ei ollut mitÀÀn vÀÀrÀÀ ettÀ hÀn puhui mulle. Mutta se oli vÀÀrin ettÀ minÀ kannoin niin suurta vastuuta hÀnestÀ. Ei mun oikeasti tarvi. Nyt oon sen oppinu ja siinÀ asiassa on helpottanu.

KÀyttÀjÀ villikettu kirjoittanut 29.12.2014 klo 23:33

Hei.

Kerrot kyllĂ€ todella syvĂ€llisesti noista tuntemuksista. Toisten mielialojen herkkĂ€ aistiminen ja niihin vahvasti reagoiminen voi varmasti kĂ€ydĂ€ voimille, ja ymmĂ€rrĂ€n, ettĂ€ yksinoloa kaipaa varsinkin pitkĂ€n tĂ€llaisen jakson jĂ€lkeen. Itsekin haluan yllĂ€pitÀÀ perheessĂ€ jonkinlaista harmoniaa, ja siinĂ€ yrittÀÀ aistia toisten mielialoja, vastata niihin sopivalla tavalla, kuunnella ajatuksia ja huolia, ja tavallaan toimia sellaisena vĂ€littĂ€jĂ€nĂ€, joka pitÀÀ tasapainoa yllĂ€ joka suuntaan. TĂ€mĂ€ rooli varmaan vain korostuu, jos perheessĂ€ on jonkinlainen kriisi tai joidenkin perheenjĂ€senten tahdot menevĂ€t ristiin - puhumattakaan, jos nĂ€mĂ€ ihmiset ovat vahvoja persoonia ja ajavat asiaansa voimakkaasti. Onneksi saat puhua omistakin asioistasi, ja sun ei tarvitse kantaa niin paljon kuin ennen. Aikuistuminen ja itsenĂ€istyminen voi myös helpottaa tĂ€tĂ€ taakkaa. Tuo yksinĂ€isyyteen vetĂ€ytyminen ajoittain on myös toimiva ratkaisu 🙂

Tuo on kyllĂ€ totta, ettĂ€ hyvin pitkÀÀn jatkuva yksinolo, etenkin kokonaan neljĂ€n seinĂ€n sisĂ€llĂ€, voi pitemmĂ€n pÀÀlle myös masentaa. Samaten olisi ihan paikallaan, ettĂ€ voisit olla perheessĂ€si nuoren tavoin eikĂ€ sun tarvitsisi jatkuvasti huolehtia lapsista. Oot sydĂ€mellinen ihminen, kun huolehdit niin paljon muista, mutta jokaisen pitÀÀ voida huolehtia myös itsestÀÀn ja levĂ€tĂ€ kunnolla 🙂

PitkiĂ€ halauksia! â˜ș❀

KÀyttÀjÀ Salaatti kirjoittanut 30.12.2014 klo 11:29

Hei vaan🙂

Se varmaan vaan on niin ettĂ€ jotenki on solahtanut siihen rooliin ettĂ€ yrittÀÀ pitÀÀ huolta kaikista. VĂ€liin sen paremmin tiedostaa ja koittaa ite vĂ€hentÀÀ sitĂ€. VĂ€liin sitĂ€ vaan tekee ja toimii ajattelematta sen kummemmin ennen ku sitte vĂ€syy. PitĂ€is kyllĂ€ aiemmin muistaa ajatella🙂

Nyt oli taas tosi mukava kĂ€ydĂ€ kotona. MeillĂ€ oli se riparihenkilökunnan palaveri. Ihan kaikki sinne ei pÀÀssy, kaks isosta, pappi ja kanttori oli pois mutta silti oli ihan hyvĂ€. Olihan meitĂ€ isosia silti paljon ja iskĂ€ isĂ€ntĂ€ ja opettaja teologian opiskelija. Oli mukava jutella tulevasta riparista. Suunnitella ja sumplia. Ja sitte me jÀÀtiin vielĂ€ pelaamaan muiden tyttöisosten ja mun siskojen kanssa suomitietopeliĂ€. Se oli oikeesti hauskaa. Kauhee sota oli meillĂ€ kĂ€ynnissĂ€. 😀 ku aina vĂ€lillĂ€ joku aikunen autto jotain ja joku etti helppoja kortteja. Se vaan oli hauskaa. Tultiin tĂ€nne mun kĂ€mpĂ€lle silti yöksi ja nyt suunnitellaan ruuanlaittoa.

KÀyttÀjÀ villikettu kirjoittanut 30.12.2014 klo 23:02

Hei 🙂

Oon kyllĂ€ samaa mieltĂ€, siltĂ€ se munkin mielestĂ€ tuntuu ettĂ€ rooli on vain muotoutunut ajan kanssa. Usein sen kanssa pystyy hyvin elĂ€mÀÀn, kunhan tosiaan muistaa myös huolehtia itsestÀÀn. Kuulostaa kyllĂ€ hienolta tuo teidĂ€n pĂ€ivĂ€, lautapeleissĂ€ voi joskus nousta tunnelma aika huippuunsa. Onko teillĂ€ talviripari, kesĂ€llĂ€ vai kenties molempia? Varmaan on hienoa pÀÀstĂ€ toimimaan isosena. Itsekin oon nĂ€hnyt riparilaisia kun oon kĂ€ynyt kirkossa. Voisi ensi sunnuntaina taas kĂ€ydĂ€. 🙂

Kirjoittelehan taas kuulumisia, kun tuntuu siltĂ€! TsemppiĂ€ â˜ș❀

KÀyttÀjÀ Salaatti kirjoittanut 03.01.2015 klo 03:17

Hei villikettu🙂

Tuo on kyllÀ niin totta mitÀ sanoit siitÀ perheen roolista!

MeillĂ€ on molemmat. Tammikuun lopussa viikonloppu ja kesĂ€llĂ€ viikko. MinĂ€ en kauheen usein kĂ€y kirkossa, kĂ€yn seuroissa. 🙂 MinĂ€ki voisin kĂ€ydĂ€ sunnuntaina seuroissa. Se olis kyllĂ€ hyvĂ€. SieltĂ€ aina saa vahvistusta ja voimia.

Mun pikkusiskot on tÀÀllÀ nyt yötÀ ku viimeksi ei onnistunu. Molemmat nukkuu, minÀ en saa unta. Nuorempi nukkuu mun vieressÀ. Silti en saa unta. Kolmevuotias pikkusisko olis kans halunnu tulla mutta ei tÀnne kannata liian monen tulla yhtÀ aikaa.

Mulla oli tosi mukava vuodenvaihde. Menin tiistaina mökille mummu ja vaarin, kahen tÀtin ja kolmen sisaruksen kanssa. Me tehtiin kaikkea mukavaa. Pelattiin pelejÀ, ajettiin autolla jÀrven jÀÀllÀ, minÀ kudoin olohuoneessa. Tehtiin myös hommia. Vietiin kelkalla ja reellÀ monta lastia puita saunalle. Mulla on oikean kÀden kaikki lihakset kipeinÀ kun sillÀ kÀdellÀ kannoin puita. Keskiviikkona illemmalla tuli meidÀn porukat ja nuoremmat lapset ja Àidin sisko ja veli perheineen. MeitÀ oli mökillÀ 25 henkeÀ. Oli ihan parasta! Luisteltiin ja ajettiin taas kelkalla ja autolla, syötiin hyvin ja pelattiin. Niin mukavaa!

TÀnÀÀn kÀvin psykoterapeutilla tutustumassa. Oli outoa kun en taas ollenkaan osannut puhua. Edes sellasista asioista joista oon aiemmin aika helposti pystynyt puhumaan. Mutta hÀn oli mukava nainen, opin varmasti puhumaan hÀnelle. PitÀÀ ens kertaa varten ruveta jo tsemppaamaan ettÀ vaikka kuinka jÀnnittÀisi ja tuntuis ettei pysty niin puhuisin myös vaikeista asioista.

HYVÄÄ UUTTA VUOTTA KAIKILLE!â˜ș❀ ONNELLISUUTTA JA HYVÄÄ MIELTÄ!

KÀyttÀjÀ Katsa kirjoittanut 03.01.2015 klo 09:40

Ihanaa kuulla ettÀ sulla Salaatti oli ihana uusivuosi! On myös mukava kuulla ettÀ sÀkin oot alottamassa psykoterapian! Se on todella tehokasta asioiden selvittelyssÀ, mutta ajoittain se on myös todella rankkaa, mutta kaiken sen arvosta!
Voimia ja kaikkee hyvÀÀ sulle â˜ș❀

KÀyttÀjÀ villikettu kirjoittanut 03.01.2015 klo 14:53

Salaatti,

Aivan upealta kuulostaa sun vuodenvaihde! Toivottavasti kĂ€tesi toipuu pian. Oli teillĂ€ varmaan hauskaa. SiitĂ€ onkin hyvĂ€ lĂ€hteĂ€ uuteen vuoteen. Tuo on myös huippua ettĂ€ pÀÀset nyt psykoterapiaan, ansaitset sen todellakin kaiken taistelun jĂ€lkeen. MinĂ€kin uskon ettĂ€ saat vielĂ€ puhuttua asioistasi ja terapiasta voi olla paljonkin hyötyĂ€. Vaikeista asioista puhuminen on aina haastavaa, mutta sĂ€ oot pystynyt siihen aiemminkin, ja pystyt varmasti nytkin. ItsensĂ€ tsemppaaminen auttaa 🙂

NÀin se on, uskoa voi harjoittaa monella tavalla, ja usko antaa kyllÀ valtavasti voimaa. Se on muakin auttanut monella hetkellÀ. Toivon, ettÀ saat jossain vaiheessa nukuttuakin. VÀlillÀ on noita öitÀ kun ei meinaa millÀÀn uni tulla.

Kiitos ja onnellista uutta vuotta sullekin! â˜ș❀

KÀyttÀjÀ Salaatti kirjoittanut 04.01.2015 klo 13:33

Moi villikettu 🙂

SiitÀ on todellakin hyvÀ lÀhteÀ uuteen vuoteen! Raha-asiat mulla stressaa ku ostin itelle kengÀt ja mekon, en edes kovin kalliilla. Ja tarvitsen niitÀ oikeasti. En oo puoleen vuoteen ostanu ainuttakaan vaatetta enkÀ kenkiÀ. Mun kengÀt on rikki ja kaikki vaatteet kuluneita. Mutta nyt tuli vielÀ vÀhÀn lisÀÀ menoja ja sitten ku oon kaikki laskut maksanu niin mulla ei ole luultavasti senttiÀkÀÀn tilillÀ tÀmÀn kuukauden ruokia varten. Ohops!

Tuo itseni tsemppaamiseen saattaa auttaa joko tosi paljon tai sitten ei yhtÀÀn. Joskus ku oon pÀÀttĂ€ny valmiiksi ettĂ€ nyt puhun, niin en oo pystyny siihen. Joskus oon. KyllĂ€kin mua sillon jĂ€nnittÀÀ niin paljon ettĂ€ tĂ€risen koko ajan, mutta tĂ€rkeintĂ€ on saada edes jotain sanotuksi. Kerran ku olin menossa kuraattorille ja odottelin aikaa kaverin seurassa vĂ€litunnilla, mun kaveri kysyi ettĂ€ onko mulla kylmĂ€. TĂ€risin niin paljon😀

NĂ€in on! Kiitos villikettuâ˜șïžâ€ïžđŸ™‚

KÀyttÀjÀ villikettu kirjoittanut 05.01.2015 klo 00:05

Moi 🙂

KyllÀhÀn sitÀ vaatteet pitÀÀ olla pÀÀllÀ, jos suinkin mahdollista. Voitko saada mistÀÀn avustusta tuohon ruoka-asiaan, vanhemmilta tai sosiaalitoimistosta? Se on kuitenkin niin tÀrkeÀ asia, kuten ehjÀt vaatteetkin toki on.

Tuo on ihan totta, ettĂ€ on tĂ€rkeintĂ€ saada jotain sanotuksi. Ammattihenkilö voi sitten auttaa pidemmĂ€lle, ja pystyy ainakin vĂ€hĂ€n purkamaan omaa oloaan. On se ainakin parempi jos se itsensĂ€ tsemppaaminen auttaa vĂ€hĂ€nkin, kuin se ettei tsemppaisi ollenkaan ja sitten ei saisi sanottua mitÀÀn. KyllĂ€ se varmaan onnistuu, ainakin vĂ€hitellen ja terapian edetessĂ€. SĂ€ pystyt siihen kyllĂ€ 🙂

Halauksia â˜ș❀

KÀyttÀjÀ Salaatti kirjoittanut 06.01.2015 klo 14:29

Kiitos sulle taas villikettu. Sossu olis varmaan jÀrkevÀ vaihtoehto ku ei porukatkaan rahassa ui. PitÀÀ kattoo.

Mulla on hyvĂ€ fiilis.🙂 MinĂ€ ja Minea selvitettiin meidĂ€n vĂ€lit. Vaikka riitaa ei ollut niin oli jotain muuta. En enÀÀ tiedĂ€ mitĂ€. EhkĂ€ se oli vaan sitĂ€ ku murehdittiin niin paljon eikĂ€ muistettu iloita.

Sain kuulla viikonloppuna ihanan uutisen. HeinÀkuussa syntyy pieni vauva. Pikkusisko tai -veli. <3 Siihen on vielÀ kauheen pitkÀ aika! TiiÀn ettÀ tÀÀllÀkin oon niitÀ ihmisiÀ joiden mielestÀ on kamalaa ettÀ meillÀ syntyy jo kahdestoista lapsi. Jotka on varmoja ettei iskÀ ja Àiti jaksa ja ettÀ lapset joutuu tekeen kaiken. Siksi mua vÀhÀn pelottaa kertoa tÀtÀ uutista tÀÀllÀ. Kun se on mulle ja mun perheelle aivan ihana asia. Se lapsi on odotettu ja rakastettu jo nyt. En haluais ettÀ kukaan pilaa mun iloista mieltÀ kertomalla ettei lapsi saisikaan syntyÀ. VÀhÀn mua pelottaa ettei kaikki mene ihan hyvin. Jos Àiti vaikka saa keskenmenon. Se olis niin surullista. Mutta ei kait sitÀ kannata etukÀteen pelÀtÀ.
Haluaisin kutoa jotakin pikkuiselle. Mutta ensin mun tÀytyy kutoa omat villasukat loppuun.

SyömishĂ€iriö on mun elĂ€mĂ€ssĂ€ historiaa. Aivan tĂ€ysin ja kokonaan. Mua ei kiinnosta oonko vĂ€hĂ€n ylipainonen vai normaalipainonen vai vĂ€hĂ€n alipainonen. SillĂ€ ei oo mitÀÀn vĂ€liĂ€. Mua ei kiinnosta onko mun ruuassa 300 vai 50 kaloria. Nyt voin elÀÀ vapaasti. Voin syödĂ€ nĂ€lkÀÀn, voin syödĂ€ herkkunĂ€lkÀÀn. Ei ole syyllisyyttĂ€ eikĂ€ ahdistusta painon nousemista tai kalorien mÀÀrĂ€stĂ€. En osaa selittÀÀ tĂ€tĂ€ oikein. Mutta mulla on todella vapaa ja onnellinen olo. SyömishĂ€iriöluuranko ei enÀÀ koskaan saa otetta minusta. MinĂ€ osaan sanoa sille ei. Oon niin onnellinen ettĂ€ itkettÀÀ. 🙂
Kaikille teille voin sanoa kiitos tsempeistÀ. En olis ilman teitÀ tÀnne asti tullut!

KÀyttÀjÀ Salaatti kirjoittanut 06.01.2015 klo 14:34

Jos joku mulle nyt tarjoaisi laihuutta. Vaikkapa ettÀ mun painoindeksi olis loppuelÀmÀn 16-15 (joka on ollut mun haave joskus), minÀ kieltÀytyisin siitÀ. Paljon, paljon mieluummin olen onnellinen ja vapaa kuin laiha. En vaihtais tÀtÀ oloa mihinkÀÀn. Tai kyllÀ oikeastaan. Ottaisin mieluummin syömishÀiriön itselleni, jos voisin sillÀ antaa tÀmÀn olon ystÀvilleni. Mutta se ei ole mahdollista.