Nuupahtanut salaatti

Nuupahtanut salaatti

KÀyttÀjÀ Salaatti aloittanut aikaan 07.09.2013 klo 12:04 kohteessa Nuorten foorumi
KÀyttÀjÀ Salaatti kirjoittanut 07.09.2013 klo 12:04

Hieno otsikko 😀 mutta en keksiny parempaa niin saa luvan kelvata

TÀÀ voi olla sellanen ketju jossa minÀ kerron kuulumisia. Oon kohta 18-vuotias tyttö, asun yksin yksiössÀ ja aloitin lukion tÀnÀ vuonna. Koko kevÀÀn ja kesÀn taistelin syömishÀiriön kanssa kaloreita ja lihomista vastaan. Laihdutin. Laihduinkin vÀhÀn, kymmenisen kiloa. Mutta arvaatkaan mitÀ, noin 6-7 niistÀ kiloista on tullut takaisin. Eikö oo ilouutinen? Vihaan itseÀni kun en edes siinÀ sitten onnistunut. Ja nyt kumminkin haluan parantua. Ja syön nykyÀÀn tavallisten ihmisten tavoin. EpÀonnistuin tuossakin.

”Jos on mahdollista ettĂ€ onnellinen, elĂ€mÀÀ rakastava tyttö sairastuu niin ettĂ€ haluaa nÀÀntyĂ€ hengiltĂ€, on oltava mahdollista ettĂ€ sama tyttö selviÀÀ ja paranee.”

Yks minua ”pahemmin” syömishĂ€iriöinen tyttö oli kirjottanu noin yhteen tekstiinsĂ€ ja ku eilen luin tuon niin rupesin itkemÀÀn. Varmaan se on mullekin mahollista.

Mutta nyt ku menee syömisvammailun kans paremmin niin menee sitten muuten huonommin… Minun itsetunto laski niin alas tuon paranemispÀÀtöksen takia ettei varmaan koskaan. En osaa yhtÀÀn arvostaa itteĂ€ni. Kaikki mitĂ€ teen ja sanon on vÀÀrin. En ihmettele tuota it:n laskemista ku onhan se iso juttu ku yhtĂ€kkiĂ€ tĂ€rkein asia itselle, rakkain unelma ikÀÀn ku kaatuu, kuivuu kĂ€siin. Ku oman arvon ihmisenĂ€ on jo kauan mÀÀrittĂ€ny laihuus, ja yhtĂ€kkiĂ€ pitĂ€isi oppia elĂ€mÀÀn ilman sitĂ€. Ja keksiĂ€ uusi tavoite ja uudet unelmat elĂ€mĂ€lle.

Niin tÀmÀ kaikki ja nÀmÀ muutokset tÀnÀ syksynÀ on syöny paljo mun voimia. En oo koskaan ollu nÀin vÀsyny. MinÀ joka oon aina tarvinnu tosi vÀhÀn unta. En tiiÀ toista ihmistÀ joka voi nukkua yhtÀ vÀhÀn ja silti ei nuku liian vÀhÀn. MinÀ en saa koskaan riittÀvÀsti unta ja tuntuu ettÀ ku aamulla herÀÀn niin oon yhtÀ vÀsyny ku illalla. Ja tuo sama onnettomuuden tunne on edelleen. En minÀ oo onnellinen ollu tÀnÀ syksynÀ, kuin harvoin harvoin on se tunne vÀhÀn aikaa. Nyt vaan on monesti huonoja pÀiviÀ ja tosi matalalla mieliala sillon. Koulua on mielettömÀn raskas kÀydÀ. Ihan lyhyt pÀivÀ koulussa tekee minut todella vÀsyneeksi.

KÀvin eilen perjantaina kuraattorilla, mutta koska en uskaltanu puhua muusta ku tuosta vÀsymyksestÀ niin ei hÀn varmaan ymmÀrtÀnyt ihan kokonaan miten rankkaa tÀÀ nyt on. Tuntuu etten selviÀ edes ens viikosta kun pitÀs olla joka ikinen pÀivÀ koulussa. Mutta kyllÀ silti on paljon paljon eteenpÀin ettÀ kÀvin siellÀ. Oikeasti on aika ihme ettÀ laitoin viestiÀ. Olin aika sekaisin ku laitoin sen.

KÀyttÀjÀ villikettu kirjoittanut 30.11.2014 klo 18:41

Moi.

Tosi hienoa kuulla ettĂ€ sait iloa irti kurssista. Voin kuvitella sen olevan mukavaa, pÀÀsee ihmisten kanssa tekemÀÀn jotain mielekĂ€stĂ€, ja vielĂ€ uskonasioiden ÀÀrellĂ€. Mene ihmeessĂ€ isoseksi, jos siltĂ€ tuntuu. Varsinkin kun ymmĂ€rrĂ€t muita ihmisiĂ€ ja osaat rohkaista ja tukea monenlaisissa asioissa 🙂

Mun mielestĂ€ sun suunta nĂ€yttÀÀ kyllĂ€ monin tavoin hyvĂ€ltĂ€, kun moni stressitekijĂ€ pienentyy huomattavasti ja samaten voi tulla uusia ja mukavia asioita niiden tilalle. KyllĂ€ tuo hoitosuhdeasiakin saadaan ratkaistua. MitĂ€ tuohon puheeseen tulee: oot aivan oikeassa, ja se oli vahvaa ja selkeÀÀ puhetta. Jotenkin aistin myös iloa noiden sun viestien taustalta, toivottavasti olen oikeassa 🙂

TĂ€nÀÀn onkin jo ensimmĂ€inen adventti, joulua kohti mennÀÀn. TsemppiĂ€ ja halauksia! PĂ€ivĂ€ kerrallaan eteenpĂ€in â˜ș❀

KÀyttÀjÀ Salaatti kirjoittanut 02.12.2014 klo 19:33

Moi villikettu.

Olit oikeassa kun luit iloa sieltĂ€ taustalta🙂 SitĂ€ on. Mulla on nyt oma kĂ€mppĂ€. Viime yön olin kyllĂ€ki Minealla enkĂ€ tÀÀllĂ€, mutta tottahan ystĂ€vĂ€n kanssa vietetty aika on arvokkaampaa kuin yksin vietetty aika.

Koulussakin olin tÀnÀÀn ihan melkein koko pÀivÀn. Sitten oli joku sellanen tunti ettÀ opo ja koulutusjohtaja tuli puhumaan meidÀn luokan poissaoloista. He kertoi miksi pitÀÀ kÀydÀ koulua ja kysyi ettÀ ketkÀ on olleet paljon pois. Viittasin tietenki. Myöhemmin kaikilta erikseen kyseltiin ettÀ miksi on ollu pois ja mitÀ asialle vois tehÀ. Ahisti, koska en oo voinu mitÀÀn sille etten vaan jaksa, enkÀ kumminkaan halunnu ruveta koko luokan kuullen selittÀmÀÀn. Ja ahisti niin paljo ettÀ lintsasin kaks viimeistÀ tuntia. Huomenna on vapaapÀivÀ, ihanaa! Oon vÀsyny ja tÀÀllÀ kÀmpÀllÀ on suurin osa tavaroista vielÀ laatikoissa, joten vapaapÀivÀ tulee tarpeeseen.

Nyt ollaan tÀÀllĂ€ Minean kanssa. Syötiin pizza Ă€skettĂ€in ja mulla on hyvĂ€ fiilis. 🙂 rahaa mulla ei oo oikeestaan yhtÀÀn mutta sitĂ€ki pitĂ€s vielĂ€ saada joskus.

Kiitos villikettu!!

KÀyttÀjÀ Salaatti kirjoittanut 03.12.2014 klo 13:25

Mulla on ruoka uunissa. Ja vĂ€hĂ€n enemmĂ€n tavaraa kaapeissa ku vielĂ€ aamulla. Aika vĂ€hĂ€n, mutta silti. 🙂 Ootan Mineaa tĂ€nne kahen aikaan. Koulun jĂ€lkeen. Minealla on ollu nyt vĂ€hĂ€n rankkaa, ja mietin ettĂ€ miten osaisin tukea hĂ€ntĂ€. Illalla isĂ€ ja sisaruksia tulee kĂ€ymÀÀn. ÄitillĂ€ on jotain menoa.

Viime yön olin eka kertaa tÀÀllÀ. Ihan hyvin nukuin. Mulla ei oo siinÀ ongelmia. Jos monta viikkoa putkeen menee niin ettÀ joudun koko ajan yksin olemaan tÀÀllÀ pÀivÀt, niin siinÀ tulee varmaan isompia ongelmia ku siinÀ jos oon yksin yötÀ tÀÀllÀ. Mutta en usko ettÀ niin kÀy. Ja jos kÀy niin lÀhen ite johonki kylÀÀn.

Se sairaanhoitaja tosiaan vaihtuu. KĂ€vin siellĂ€ maanantaina viimeistĂ€ kertaa. IkĂ€vĂ€ tulee😭 nytki oon jo monta kertaa joutunu itelle muistuttamaan ettĂ€ et sÀÀ enÀÀ mee sinne, ku oon miettiny ettĂ€ mitĂ€ ens kerralla sanon tĂ€stĂ€ ja tĂ€stĂ€ sairaanhoitajalle. Oottelen sitĂ€ ettĂ€ pÀÀsen alottaan psykoterapian. EhkĂ€ vuodenvaihteen jĂ€lkeen.

KÀyttÀjÀ Salaatti kirjoittanut 03.12.2014 klo 20:52

Rupes taas vÀhÀn pelottaan ettÀ pilaan kaiken. Mutta kait se menee ohi ku vaan otan melatoniinin ja meen nukkumaan ja aamulla kouluun.

KÀyttÀjÀ villikettu kirjoittanut 04.12.2014 klo 13:20

Salaatti 🙂

Sulla ei ole kyllĂ€ mitÀÀn hĂ€vettĂ€vÀÀ tuossa poissaolojutussa, vaikka teitĂ€ niistĂ€ tentattiinkin. Muistan omalta kohdalta monia tilanteita, joissa on tuntunut huonolta kun on nuhdeltu jostain, mutta ne nuhteet onkin tarkoitettu joillekin muille. Sulla on ollut tĂ€ysi syy olla poissa, ja mun mielestĂ€ sĂ€ paremminkin oot ollut tosi hyvin siellĂ€ lĂ€snĂ€, aina kun oot jaksanut. EnempÀÀ ei kukaan voi vaatia 🙂

Se on jo alku, jos saa vuokrat ja sellaiset hoidettua. Jossain vaiheessa jos pystyy menemÀÀn töihin ja saa töitÀ, on tilanne rahan suhteen aivan toinen. Työkokeilu voisi olla toimiva idea jossain vaiheessa kun jaksaminen sallii sen, koska siitÀ ei aiheudu työnantajalle kuluja ja se voi olla hyvÀ portti pidemmÀlle työelÀmÀÀn. PidÀthÀn huolen myös omasta jaksamisestasi, kun tuet Mineaa. Oot varmasti upea ystÀvÀ, kun ajattelet miten voisit tukea hÀntÀ.

Toivottavasti pÀÀset lĂ€hiaikoina psykoterapiaan ja mahdollisesti myös toiselle sairaanhoitajalle, jotka osaavat antaa apua. En usko ettĂ€ pilaisit mitenkÀÀn kaikkea, oot oikeasti tullut tosi pitkĂ€lle ja hoitanut valtavasti asioita! Se ei ehkĂ€ tunnu siltĂ€, mutta mun mielestĂ€ oot saavuttanut jo tĂ€hĂ€n mennessĂ€ paljon haastavia asioita ja se itsessÀÀn on jo todella arvokasta 🙂

TsemppiĂ€ ja halauksia! â˜ș❀

KÀyttÀjÀ Salaatti kirjoittanut 04.12.2014 klo 17:24

Hei villikettu🙂

Ja kiitos piristĂ€vĂ€stĂ€ viestistĂ€! Ei kait ne nuhteet tavallaan mua koskenutkaan, mutta tavallaan. Ja ahdistaa ku tietÀÀ ettĂ€ pitĂ€is kĂ€ydĂ€ koulua ja ei aina jaksa. Huomenna ku meen niin oon ollu koko viikon (eli kolmena pĂ€ivĂ€nĂ€) lukuun ottamatta niitĂ€ kahta viimeistĂ€ tuntia tiistaina. 🙂👍 TÀÀltĂ€ kĂ€mpĂ€ltĂ€ on paljon helpompi lĂ€hteĂ€ kouluun.

Totta kai pidĂ€n huolen omastakin jaksamisesta. Ei mulla Minean ongelmat ollenkaan stressaa tai tuta pahaa oloa niinku omat. 🙂

MinÀki toivon ettÀ mahdollisimman pian alkais psykoterapia. SitÀhÀn ei vielÀ voi tietÀÀ. Tuosta uudesta sairaanhoitajasta. Edellisen kanssa puhuttiin ettÀ tÀÀllÀ paikkakunnalla hoidettais vain mun lÀÀkehoito, ettei tule montaa uutta ihmistÀ samaan aikaan. KyllÀ mulla vÀhÀn parani fiilis ku lÀhin vaan kouluun aamulla, niinku arvelin. YritÀn nyt elÀÀ vain pÀivÀn kerrallaan ja kÀydÀ koulua, sillÀ tavalla en pilaa mitÀÀn.

Kiitos villikettuâ˜ș❀ osaat aina piristÀÀ!

Mulla tuli Ă€skettĂ€in vĂ€hĂ€n tylsÀÀ tÀÀllĂ€ ja rupesin leipomaan. Pullataikina on kohoamassa. 🙂👍 Aattelin leipoa joulupullia. PitkĂ€stĂ€ aikaa.

KÀyttÀjÀ Katsa kirjoittanut 05.12.2014 klo 22:30

SĂ€ oot Salaatti aivan huippu ihminen, oppilas ja ystĂ€vĂ€nĂ€ sĂ€ oot varmasti tĂ€ysin korvaamaton!! â˜ș❀ Hienoo et pidĂ€t huolta jaksamisestas! Jatka samaan malliin! Oon susta ylpee ja onnellinen et oot pÀÀssy nĂ€in pitkĂ€lle!

KÀyttÀjÀ Salaatti kirjoittanut 06.12.2014 klo 12:16

Katsa kirjoitti 5.12.2014 22:30

SĂ€ oot Salaatti aivan huippu ihminen, oppilas ja ystĂ€vĂ€nĂ€ sĂ€ oot varmasti tĂ€ysin korvaamaton!! â˜ș❀ Hienoo et pidĂ€t huolta jaksamisestas! Jatka samaan malliin! Oon susta ylpee ja onnellinen et oot pÀÀssy nĂ€in pitkĂ€lle!

Kiitos Katsa<3 vaikka en kyllÀ koe olevani niin hieno ihminen ku sanot. Just eilen illalla laitoin yhelle opettajalle anteeksipyytelyn ku oon niin huono oppilas.

LÀhen kÀymÀÀn kotona. Perheen luona kotona. Mulla on tavallaan kaks kotia. Kohta tulee Àiti hakemaan. PitÀÀ tÀssÀ pakata ja lakaista lattiat ja vien sitte samalla roskat ku lÀhen. Eilen illalla otin niin rennosti. Olin ihan poikki ja ajattelin ettÀ nyt minÀ vaan oon enkÀ tee mitÀÀn. KÀvin saunassa enkÀ tehny ees ruokaa. Paitsi illalla munakasta. Mutta silleen en ruvennu mitÀÀn isompaa tekemÀÀn. Nautin kyllÀ!

KÀyttÀjÀ Salaatti kirjoittanut 06.12.2014 klo 12:17

Nyt vaan sitte kotona itsenĂ€isyyspĂ€ivĂ€n viettoon! 🙂 Ja tĂ€ytyy tĂ€hĂ€n sanoa ettĂ€ olen onnellinen ettĂ€ saan asua Suomessa, olen onnellinen ettĂ€ meillĂ€ on itsenĂ€isyys!

KÀyttÀjÀ villikettu kirjoittanut 07.12.2014 klo 11:53

Hei 🙂

Se on vaan parempi ettet mene kouluun niinÀ pÀivinÀ kun et oikeasti jaksa. ItsensÀ ajaminen loppuun ei ole hyvÀ vaihtoehto. KoulupÀivÀstÀkÀÀn ei vÀlttÀmÀttÀ jÀisi paljoa kÀteen, jos pÀivÀ olisi muutenkin vaikea. Oppiminenkin sujuu paremmin, kun koulussa kÀy silloin kun oikeasti jaksaa.

Tuo on hienoa ettĂ€ pidĂ€t huolen omasta jaksamisesta. Mulle se on vĂ€lillĂ€ haasteellista, ajan itseĂ€ni vĂ€hĂ€n turhankin pitkĂ€lle. Onneksi lĂ€hiaikoina rauhoittuu ja alkaa vĂ€hitellen joululoma. TiedĂ€n kuitenkin miten tĂ€rkeÀÀ on huolehtia itsestÀÀn, joten siksi kannustan suakin siihen 🙂 Oon aivan samaa mieltĂ€ Katsan kanssa.

PĂ€ivĂ€ kerrallaan on toimiva asenne, ja noin se varmaan on parasta tuon hoitojĂ€rjestelynkin kanssa. Huippua ettĂ€ oot tehnyt asioita, leiponut ja sellaista, ja myös levĂ€nnyt. Kuulostaa todellakin siltĂ€, ettĂ€ omassa kĂ€mpĂ€ssĂ€ elĂ€minen on saanut hienon alun 🙂

Voin sanoa samaa itsenĂ€isyydestĂ€! TsemppiĂ€ ja halauksia, Salaatti â˜ș❀

KÀyttÀjÀ Salaatti kirjoittanut 10.12.2014 klo 02:39

Kiitos sulle villikettuâ˜ș❀ Totta tosiaan, onneksi ei enÀÀ oo kauheen pitkĂ€ aika joululomaan. Mun pÀÀ rĂ€jĂ€htÀÀ.

Mulla on aika sekava fiilis. YritÀn selvittÀÀ mun ajatuksia kirjottamalla, mutta en oo varma miten se onnistuu. Miten niitÀ sais selvÀksi?

Ei tÀstÀ tuu mitÀÀn...

ElÀmÀ painaa mua kasaan.

KÀyttÀjÀ Katsa kirjoittanut 10.12.2014 klo 13:56

ÄlĂ€ anna periksi!! Jos elĂ€mĂ€ puskee vastaan nouse ja puske kaks kertaa kovempaa! Niin kun oot jo pitkÀÀn tehnykin. Jatka samaan malliin. SĂ€ oot mukava ja vahva ja selviit kyllĂ€! Me selvitÀÀn tĂ€stĂ€ suosta yhdessĂ€!

KÀyttÀjÀ Salaatti kirjoittanut 10.12.2014 klo 16:03

KiitĂ€n Katsaâ˜ș❀ YritetÀÀn.

Ku mÀÀ kirjotan tÀnne ettÀ oon vÀsyny, tarkotan tosi harvoin ettÀ silleesti vÀsyny niinku ihmiset iltaisin on. Ku kirjotan ettÀ oon vÀsyny, se tarkottaa sitÀ ettÀ en aamulla jaksais nousta sÀngystÀ. EttÀ hymy ei meinaa löytÀÀ mun huulille. EttÀ mun sydÀmellÀ on paljon painoa. EttÀ elÀmÀ on raskasta. Se on uupumusta. Masennusta. Oon vÀsyny. VÀlillÀ jaksan vÀhÀn aikaa siivota tai laittaa ruokaa. Sitten taas huomaan istuvani tai seisovani jossain, tuijottamassa eteeni, ehkÀ kyyneleet poskilla. En tiiÀ miks mulla on tÀllanen olo.

SyömishÀiriö on luuranko. Masennus on musta sumu, leijaileva utuinen musta, joka menee vereen asti. Ne tarttuu kiinni erilain. Ja ne molemmat yrittÀÀ kiristÀÀ otettaan.

KÀyttÀjÀ Salaatti kirjoittanut 10.12.2014 klo 21:59

Niin muuten, villikettu. Tosiaankin on saanut hyvĂ€n alun elĂ€mĂ€ tÀÀllĂ€ kĂ€mpĂ€ssĂ€. Nytki vaikka huonommin menee niin ei ahista olla tÀÀllĂ€. Kotona oli aina sellanen ettĂ€ haluan pois tÀÀltĂ€. TÀÀllĂ€ jotenki ei. Meinas olla semmonen pĂ€ivĂ€ etten nĂ€e muita ihmisiĂ€ ku kaupan tĂ€tin. Mutta Ă€iti ja pienet kĂ€vi tunteroisen tÀÀllĂ€ nyt illalla. Äiti rohkaisi mua noissa raha-asioissa ettĂ€ kyllĂ€ sekin selviÀÀ. EttĂ€ Ă€lĂ€ murehi. Jospa en niin paljo enÀÀ murehtis.

KÀyttÀjÀ villikettu kirjoittanut 11.12.2014 klo 12:23

Salaatti.

Kunpa voisin tulla ja halata sua â˜ș❀
En minÀ murehdi ylimÀÀrÀistÀ. Toivon vain ettÀ sulla sujuisi niin hyvin kuin on mahdollista. Masennus on kyllÀ mustaa sumua, ja uupumus varmaan ainakin harmaata. Jos vÀhÀnkin jaksat laittaa ruokaa tai siivota, se on jo hyvin. Joskus pitÀÀ levÀtÀ enemmÀn, ja nÀin pimeÀÀn vuodenaikaan se tarve voi olla muutenkin suurempi.

Hienoa ettÀ sait perheeltÀsi rohkaisua, ja ainakin tuo pakenemisahdistus ei enÀÀ vaivaa. KyllÀ se ihan oikeasti vielÀ muuttuu paremmaksi, Salaatti. Kohta on loma ja silloin saa levÀtÀ. SitÀ minÀkin tÀssÀ odotan, meinaa vÀlillÀ loppua voimat, mutta uskosta ja toivosta saa voimaa kun itse ei meinaa jaksaa. Herra kantaa ja rakastaa suakin.

Voimia ja jaksamista. Hetki ja pĂ€ivĂ€ kerrallaan. 🙂