Kouluhelvetti alkaa

Kouluhelvetti alkaa

Käyttäjä Nimetön aloittanut aikaan 13.08.2005 klo 10:40 kohteessa Nuorten foorumi
Käyttäjä kirjoittanut 13.08.2005 klo 10:40

Tiistaina sitten se taas alkaa. Saa nähä loppuuko se jo keskiviikkona. silti haluan taas yrittää vaikka voisin käydä yksityisestikin lukion loppuun. maanantaina käyn rehtorin kaa sopimassa asioita. se sanoo, että meidän koulussa ei ole tapana ketään kiusata, silti mua kiusataan. Se on varma asia, siitä ei viitsi edes enää puhua eikä kirjottaa. niin, että tämä ei ole kolukiusausotsikko.

vaan, mie en ymmärrä koko koulua ja miksi sitä yleensä käydään. kun kaikki jutut voi oppia itekseen lukemalla. mitä mie teen lukion päästötodistuksella? haen lisäkoulutukseen? minua jo nyt ahistaa yo-kirjotukset, mie en niihin halua osallistua. niin käynkö sitten turhaan lukion? niin, että kertokaa te jotka olette kirjottaneet, että mitä hyötyä siitä teille on?
uutisissa sanotaan, että tavallisista perustyöläisistä alkaa olla jo pula. mie haluan tavalliseksi työläiseksi. ammattikoulu multa ei onnistunut sairauden takia. mutta en mitään tee valkoisella lakilla, kun tee työtä.
mutta en mie varmaan saa mitään työtä ilman, että käyn taas lisää kouluja.
ammattikoululaisen joku voi halutakin töihin mutta mihin töihin voisin hakea valkoisella lakilla tai lukion päästötodistuksella?

Käyttäjä Balafre kirjoittanut 16.08.2005 klo 12:15

Joo,tänään se alkoi. Lukion viimeinen vuosi.
Nyt jo kaikki hössöttää kirjoituksista, ahdistaa jo nyt.
Varmaan sitten kun ne alkaa painun maan alle ja pysyttelen siellä.
Enkä varmana edes pääse läpi,kun en jaksa lukea edes tavallisiin kokeisiin.
Mutta saavatpahan vanhemmat syyttää itseään siitä,kun pakottivat minut lukion valitsemaan.
Itse en olisi edes harkinnut valkolakin hankkimista.
Mutta sitä kun ei osaa sanoa ei,onkin jo aika heikoilla jäillä 😟

Käyttäjä kirjoittanut 16.08.2005 klo 13:30

Joo, takana eka päivä. Jokainen ope sanoi, että tämä on sitten teidän elämänne tärkein vuosi, nyt ei ole aikaa lorvia, kohta on kirjoitukset. Kirjoja pitää ostaa noin 250 eurolla, niilläkään ei tee mitään enää tämän vuoden jälkeen.
Miekin kyllä olen mennyt lukioon ihan siitä syystä, että kaikkien muiden mielestä se oli paras vaihtoehto mulle. Enkä edes pääse läpi kirjotuksista, koska en osaa äidinkieltä, enkä jaksa käydä tukiopetuksessa. Ensi keväänä mie en ole enää yhtään mitään. Mie en ees jaksa siihen asti elää.

Käyttäjä maretsu kirjoittanut 17.08.2005 klo 14:09

Mä haluun rohkasta teitä ja toivottaa voimia. Mä sain lakin keväällä. En vieläkään tajua miten selvisin viime vuodesta, mutta tässä sitä edelleen ollaan -enemmän tai vähemmän hengissä. Syksyllä olin tosi huonossa kunnossa, enkä keväälläkään paljon sen paremmassa.

Kirjotuksista tehdään liian suuri asia. Luodaan liian kovat paineet joka taholta. Ei se oikeasti oo niin elämää suurempi asia. Mä tajusin -ommeks ennen kirjotuksia- että mä ite asetin ittelleni ne suurimmat paineet. Olin jo varmaan ala-asteelta lähtien ajatellu että sitten kun on kirjotukset niin pitää osata kaikka kielet täydellisesti ja tietää kaikka kaikesta, ja lukulomalla lukea koko ajan. Toisaalta onneks olin lukulomalla niin väsyny ja huonossa kunnossa etten juuri jaksanut lukea. Oli aikaa ajatella ja sillon oivalsin että hei ei se niin mee. Teen parhaani ja sillä siisti. Menköön miten menee, en välitä, kunhan vaan läpi pääsee.

Ottakaa rennosti ja opiskelkaa voimienne mukaan. Antakaa opettajien puhua vuoden tärkeydestä, mutta älkää siitä välittäkö. Samanlainen vuosi se on kun muutkin. Vähän vaan lyhempi. Jos se on niille niin tärkeä vuosi niin olkoon, ajatelkaa niille että blaa blaa blaa.

Muistakaa, älkää ottako paineita!! 🙂🌻 😉

Käyttäjä kirjoittanut 19.08.2005 klo 05:09

Maretsu. Mie en tajuu, kun nyt, kun opet opettavat uusia asioita. Niin ne sanovat melkein jokaisen asian kohdalla, että tämä on todella merkittävä tieto, tätä on usein kysytty kirjotuksissa. Aivan kuin opet oisivat vieraan maan agentteja ja meille jakavat salaista tietoa. Hyvä, että eivät kuiskaa. Sitten kemian ope sanoi, että kaivakaa esiin kemian alkeet kirja ja alkakaa jo nyt kertaan alkeita, että kaikki ei jää viime tippaan. "Kun tulee lukuloma, niin silloin pitää vaan pelkästään keskittyä lukemiseen, eikä tule kuulloonkaan, että vaan laskettelisimme rinteilla." Tämänkin lauseen omasta mielestä viisas ope sanoi keskellä kesää.

Minusta tuntuu, että opejen mielestä maailma loppuu ensi keväänä. ja ne on huolissaan, että me kuolemme ilman kaikkea vaadittavaa tietoa. Siksi on kamala kiire. Mie en ole vielä yhtään sanaa sanonut koko koulussa, en ole ehtinyt mihinkään väliin mitään sanoa. Olenkin kyllä monessa hullussa paikassa elämässni ollut, mutta kyllä lukion viimeinen luokka, on hulluin paikka.
Mie keskityn vaan miettiin, että kohta on ensi kesä, uusi syksy ja mulla ei ole hajuakaan missä sitten olen. Eikä millään ole mitään merkitystä.

Käyttäjä maretsu kirjoittanut 21.08.2005 klo 20:03

Maanvaiva. Niinhän ne sanoo. Kaikkien opejen mielestä niitten oma aine on kaikkein tärkein ja kaikki uudet asiat aina kaikkein tärkeimpiä. Ne vaan sanoo. Mieti nyt, mitä teet esim jollain kemian kaavalla arkipäivässä? Et yhtään mitään. Se on kyl tyhmää jos ja kun ne kysyy kirjotuksissa jotain sellasta asiaa jolla ei tavallinen ihminen tee mitään. Reaalin kysymyksissä (ainakin siinä vanhassa versiossa) selvis ihan maalaisjärjellä.
Ja se, kun ne sanoo että tätä on kysytty kirjotuksissa. Niin, ehkä sitä on joskus kysytty (tai edellisissä kirjotuksissa) niin mikä on todennäköisyys sitten että ne kysyy sitä tänä vuonna. Tuskin ne sitä samaa kysymystä uudelleen laittaa. Vaikka eihän niistä koskaan tiedä.

Opiskele voimiesi mukaan. Pääasia että ite jaksat ja pysyt koossa. Ja mulla ainakin oli tavoitteena päästä vaan läpi. Aseta ite itelles tavoitteet, ei opettajalla oo mun mielestä siihen mitään oikeutta. Sä opiskelet itseäs varten etkä opettajia.

Mulla alkaa huomenna koulu. Se on ruotsinkielinen enkä tunne sieltä ketään. Pelottaa vähän. Mutta luulempa että se opiskelu ei tuu siellä kauheen rankkaa olemaan.

Käyttäjä kirjoittanut 22.08.2005 klo 15:52

Mulla onkin vähä siksi hankalaa, kun tuntuu, että en opiskele itteäni varten. Kun ne asiat mitä tosissaan koulussa oppii, niin eihän niitä sitten tartte. Sitä kemian alkeita mie sitten tarvitsen varmaan, jos alan tutkijaksi mutta moni muu tuntuu aika tyhmältä. Otetaan vaikka esmes liikuntatunti. Mihis mie tarvin kolmiloikan taitoa isona? Sitä kolmiloikkaa on nyt kaksi tuntia käyty läpi. Liikunta on ihan jees mutta pelkkä liikkuminen ei kaikki hienoudet.
Kun en saa vaan itteeni tähän lukioon ollenkaa mukaan. Kun päivässä on noin kolme tuntia mitkä kiinnostaa muut ovat ihan tyhjää. Ja ne mitkä mua kiinnostaa osaankin hyvemmin kuin ope, luulen niin. Sitten yritän olla hiljaa, että se ei huomaisia, että osaa enempi mitä kirjassa on.

Olin miekin ihan uusi viime vuonna, kun tulin tähän kouluun. Enkä oikein ole päässyt mihinkään juttuun mukaan. Onneksi nyt sentäs eivät ruotsia puhu.Oletkos sitten kaksikielinen? vai meetkö sinne yksikielisenä? Mitenhän tuokin pitäsi kysyä. niin, että osaatko ruotsia niin hyvin, että pärjäät sen kaa?

Käyttäjä maretsu kirjoittanut 22.08.2005 klo 17:07

Niin, tuntuuhan se peruskoulu ja yleissivistäväkoulu (tai mikä nyt onkaan, lukio) turhalta kun siinä on niin paljon sellasta mikä on ihan turhaa. Mut luulen että sit kun menee johonkin ammattilliseen niin ehkä sit on mielenkiintoisempaa.

Oon ihan yksikielinen. Ruotsia osaan sen verran mitä koulussa oon oppinu. Oon ajatellu lukea sairaanhoitajaksi ja kun täällä rannikolla asun niin ruotsia tarvii. Ja samalla se on vähän niin kun välivuosi kun siinä on kaikkea käsityötä ym. eikä muutenkaan rankkaa.

Käyttäjä Rusakko kirjoittanut 23.08.2005 klo 09:22

Lukioon pitäisi kai suhtautua siten, että se on yleissivistävä koulu, jossa voi kokeilla mikä ala kiinnostaa eniten. Sitten kun sen oman alansa on löytänyt, niin muut aineet voi jättää vähemmälle. Ainakin periaatteessa. Minä älysin vasta lukion viimeisinä vuosina, että kaikesta ei ole pakko olla kiinnostunut. Lopulta sitten lintsasin mahdollisimman paljon, mutta kirjoitin kuitenkin hyvät paperit. Muutenkaan en opi tunneilla istumisesta paljon mitään, vaan minun pitää lukea asiat itse. Kurssien tenttiminen ei onnistunut, koska niihin kuului yleensä esitelmän pitäminen...

Jälkikäteen ajateltuna lukiossa oppi hirveästi ns. turhia asioita, mutta toisaalta minusta yleissivistys on aika tärkeä. Melkein kaikilla aloilla on eduksi, jos ymmärtää maailman menosta muutakin kuin tarkalleen omaan ammattiinsa kuuluvat asiat. Onneksi niitä tosi epäkäytännöllisiä kursseja oli vain muutama. Lisäksi olin itse hyvin tyytyväinen siitä, että lukio oli kuitenkin huomattavasti vapaampi kuin yläaste. Minä en kuitenkaan yhtään pidä sellaisesta, että joku muu kertoo minulle, mitä minun pitäisi opiskella ja miten. Yliopistossa hellitetään taas vähän lukioon verrattuna, mutta on sielläkin niitä pakollisia kursseja 😟

Opettajien mielestä heidän oma aineensa on tietysti kaikkein tärkein. Eivät he varmaan muuten jaksaisi opettaa sitä. Mutta eivät ne yo-kirjoitukset lopulta niin tärkeät ole. Yliopistoihin pyrkimisessä pitää olla todella hyvät paperit, jos niiden perusteella aikoo sisään päästä. Keskinkertaisilla papereilla ei tee oikein mitään, vaan valintakoe ratkaisee kaiken. Olen käsittänyt, että ammattikorkeakouluissa painotetaan enemmän yo-todistusta ja päättötodistuksen arvosanoja.

Käyttäjä kirjoittanut 28.08.2005 klo 12:56

Mie en voi oikein lintsata, kun sitten pitää selitys keksii missä olen päivän ollut. Mutta nyt, kun meille on tullut uusia opeja jotka luennoivat tunnilla, eivätkä paljon kirjoita taululle. Niin onkin tullut sellainen ongelma, että en tajua mitä ne luennoivat. Mie en välttäämättä pysy mukana koko opetuksessa vaan jouvun kotona tekee aika tavalla hommia. Sitten ei jääkkkään aikaa nukkua, sitten väsyn. Mun kuntouttaja sanoi, että mitä se haittaisi, jos en nyt kirjoittaisi kaikkia aineita vaan jättäsin osan ensi syksyyn. Niin, että tätä sontaa vielä syksyllä jatkaisin?

Esitelmiä mie kyllä uskallan piettää, kerran pidin esitelmän ehtoollisen merkityksestä,ja tunnin jälkeen ope sanoi, että eiköhän asia tullut selväksi.
Sitten meillä on yhtä-äkkii hirveesti ryhmätöitä ja onkin käyny niin, että mua ei oikeestaan kukaan halua ryhmään. Sitten ope mut johonkin vaan työntää. Enkä ole vieläkään yhtään sanaa sanonu, rehtori sano palaverissa, että hyvinhä meillä menee. Pitää sitte jatkossakin olla hiljaa.

Se koulu mihin haluu on Luonto-Opisto. Just mulle sopiva nimi. Mutta on kyllä aika hassua, että musta tulisi metsäinsinööri, enkä viittihe asiasta kelleen puhua, kun joka paikassa sanotaan, että insinöörejä on nytki aivan liikaa. Voisi musta kyllä tulla agrologi, haluaisin porotilanhoitajaksi. Mun tämä uuden isän isä sellainen on. Nää on kyllä sellaisii ammatteja, että parasta vaan olla hiljaa, saisin vaan pilkkaamista.
Kertokaa sitten miten teidän koulunne menee, että tiijän mitä oottaa tulevaisuudelta.

Käyttäjä Rusakko kirjoittanut 13.09.2005 klo 10:54

Minä olen nyt aloittanut yliopiston. Ensimmäinen viikko oli opintoihin orientoitumista ja tuutoriopiskelijoiden seurassa olemista. En käynyt niissä tapaamisissa kovin ahkerasti, kun niissä puhuttiin vain haalareista ja opiskelijabileistä. Ainakaan vielä en ole löytänyt yhtään sellaista henkilöä, johon tahtoisin tutustua. Sitä luulisi samaa alaa opiskelevien olevan edes vähän samanhenkisiä, mutta nämä muut haluavat joko opettajiksi tai joiksikin geenitutkijoiksi laboratorioihin. He ovat äänekkäitä ja haluavat tutustua kaikkiin muihin opiskelijoihin vaikka väkisin. Minä haluaisin koulun olevan pääasiassa opiskelua varten eikä että sielläkin pitää ylläpitää hankalia sosiaalisia suhteita, osallistua ryhmätoimintaan ja muuta asiaankuulumatonta. Minua pidetään varmasti suunnattomana tylsimyksenä, mutta minkä sille mahdan, kun haalarimerkit eivät ole elämäni suurin kiinnostuksen kohde.
Yliopistossa ei ole läsnäolopakkoa kuin muutamilla kursseilla. Se on minulle suuri helpotus. Eniten minua närkästytti, kun eräs tuutoriopiskelija huomasi pihalla rusakon, jota sitten lähti huutaen ajamaan takaa. Ja kaikki nauroivat. Sellaistako onkin biologiopiskelijoiden kunnioitus luontoa kohtaan?

Ajattelin, että tänne kouluotsikkoon sopisi tällainen linkki: http://www.mol.fi/avo/ Siellä on ammatinvalintatesti (joka ei kyllä omalla kohdallani toiminut ollenkaan) ja kuvauksia erilaisista ammateista, työllistymisestä ja lista oppilaitoksista.

Käyttäjä kirjoittanut 14.09.2005 klo 05:23

Kiitos linkistä, sen kaa kului hyvin koko yö. Mulle sopi hyvin ne testaustulokset. näin tuli

"I-tyypin ihmiset ovat kriittisiä, eritteleviä, älyllisiä ja loogisia. He ovat uteliaita ja haluavat ymmärtää ilmiöiden syitä ja löytää ratkaisuja ongelmiin. He arvostavat tiedon hankkimista ja opintoja. He ovat itsenäisiä ja haluavat usein työskennellä yksin omaan tahtiinsa. He ovat kiinnostuneita teoreettisista ja soveltavista tieteistä ja hakeutuvat etenkin tutkimus- ja tuotekehittelytehtäviin.

A-tyypin ihmiset ovat taiteellisia ja luovia. He pitävät tehtävistä, jotka antavat mahdollisuuden ilmaista itseään ja käyttää mielikuvitustaan. He ovat omaperäisiä, itsenäisiä ja emotionaalisia. He eivät pidä rutiinityöstä ja tiukoista säännöistä. He suuntautuvat taiteellista ilmaisua tai tulkintaa vaativiin tehtäviin.
IA-koodille ominaisia tehtäviä ovat esim. luova tiedeperustainen suunnittelu-, kehitys- ja tutkimustyö"

En sitten muuta ymmärrä mutta, kun luin ne ammattikuvaukset, niin kyllä mulle edelleen sopii agrogi tai metsänhoitaja.

tehkää nyt toisetkin ja sanokaa mitä teille testi näyttää. Mitä se sulle Rusakko sanoi?

Mie olen ollut ruotsin ja venäjän kuuntelussa. varmaan osasin oikein kuunnella. En saa enää jatkaa muita kieliä, koska mulla on todella heikko olo fyysisesti ja pitää levätä loppu viikko.
ps. kun luin sun juttusi, Rusakkko niin mie ensin luulin, että ne niinku sua ajaa takaa, kun kirjoitat rusakosat, sitten sytytti parin tunnun päästä.

Käyttäjä Rusakko kirjoittanut 19.09.2005 klo 11:05

Tein testin uudestaan ja tällä kertaa sainkin mielestäni oikeammat tulokset. Edellisellä kerralla minulle tarjottiin parhaaksi ammatiksi kielenkääntäjää, mutta nyt listoilla oli kärkipäässä biologi, metsänhoitaja, yhteiskuntatutkija ja agrologi. Minäkin kuulun tuohon IA-ryhmään. Tuollaisissa testeissä on kyllä aika helppo huijata itseään. Vastaa sillä tavalla, että tietää saavansa mukavat tulokset. Luulen silti ilman testejäkin tietäväni, että biologia on minulle sopiva ala. Jokin kuvataideala olisi sitten toinen vaihtoehto.

Meinaatko kirjoittaa äidinkielen ja valmistua? Minusta paras kannustin kirjoituksiin oli ajatus, että pian koko hössötys on ohitse...

Käyttäjä kirjoittanut 20.09.2005 klo 15:55

Veinasin kirjottaa eilen äidinkielen, se meni täysin mönkään. Ekana piti olla niin, että saisin olla pienenmässä huoneessa ja sitten oli anottu avustaja joka ois sanonut millon pitää syyvä ja ym pieniä juttuja. Se sitten oli sairas ja mun pitikin mennä isoon saliin. Ensin iski kauhu, sitten alko naurattaa, kun oltiin aivan kun eväsretkellä. paitsi että mulla ei sytättäny millo saa syyvä, millo mennään vessaa ja mulla oli varalääke kohtaukseen, enkä ees sitäkään viittiny syyvä, kun en tuntenut vieressä istuvia ja aattelin että ne luulee mun huumeita vetävän. Sitte, kun alkoi olla nälkä ja päässä huippasi, mie lähin pois enkä tehnyt työtä loppuun.
en mie ees osannut päättää mistä kirjotan.

Liito-oravista olisin halunnut siitäkö tein sitä suunnitelmaa mitä kirjottaisin, niin meni paskaksi sekin, kun mietin, että mitähän kaikkee ne nyt haluaisi tietää, kun oikeastaan tiijän vaikka kuinka paljon liito-oravavista. Sitten vaihoin muurahaisiin ja heinäsirkkoikin, sama juttu taas. Sitten vaihoin aikustimisen pelot ja vaikeudet. Se aine alkoi kyrsii tunnin päästä, kun olen jo kaikki asiat tänne kirjoittanut. Tai voi nuo aiheet olla väärinkin mistä yritin kirjoittaa en oikeastaa koko eilistä muista paljon muuta, kun että mulla on nälkä ja haluan kotiin nukkumaan.

Sen pituinen mun äidinkieli, en enää mene uudelleen. Kirjoitan vielä reaalin, matiikan ja sitten kieliä. Keväällä en enää kirjoita yhtään mitään.
Sain tarpeeksi omasta idioottimaisuudestani. En halua yo-hattua.

Käyttäjä Rusakko kirjoittanut 21.09.2005 klo 08:39

Ikävää, että kävi noin. Minulle äidinkielen kirjoittamisessa pahinta oli aikarajoitus ja suuri määrä ihmisiä, joista lähti ärsyttäviä pieniä ääniä. En ole koskaan osannut kirjoittaa, kun käsketään. Kurssiesseistä sain pisteitä sen mukaan, miten pitkään niitä sai kirjoittaa kotona. Olen kirjoittanut yo-kirjoituksissa äidinkielen kahteen kertaan. Ensimmäisenä vuonna koko tilanne oli niin ahdistava, etten saanut mitään järkevää aikaan. Naureskelin yksikseni suuressa salissa typerille aiheille, joista minulla ei ollut mitään sanottavaa. Toisesta aineesta sain b:n ja toisesta jotakin hylätyn ja b:n väliltä. Keväällä tein kokeen uudestaan ja kirjoitin m:n. Mielestäni koko koetilannen oli niin ahdistava, etten pystynyt ajattelemaan ja kirjoittamaan älykästä, kriittistä ja sopivasti huumorilla höystettyä kirjoitusta (tällaisia vaatimuksiahan sensoreilla taitaa olla).

Matematiikan kanssa kävi vähän samalla tavalla. Keskiarvoni pitkästä matematiikasta oli hyvä, mutta koetilanteessa minulle tuli kummallinen hällä väliä -olo, enkä pystynyt keskittymään ollenkaan. Taas naureskelin itsekseni vähän kuin olisin ollut humalassa. Sain a:n. Harmikseni pääsin läpi, koska koe sattui olemaan vaikein hyvin pitkään aikaan ja pisterajat laskivat huimasti. En ole viitsinyt tehdä matematiikkaa uudestaan.

Pääsetkö sitten opiskelemaan metsänhoitajaksi ilman valmistumista?

Käyttäjä akaton ukko? kirjoittanut 21.09.2005 klo 14:01

Kyllä pääsee opiskelemaan metsänhoitajaksi ilman valkoista hattua. Ihan soittelin koululle ja kysyin asiaa ja pitää olla vaan lukion päästötodistus. Eihän nyt yksi äidinkieli voi haaveita kaataa.
Mitä sillä valkoisella hatulla nyt metsässä tekisi. Olen aivan varma, että ensi syksynä opiskelet juuri siihen ammattiin mihin haluat.

Onnea kirjoituksiin ja meni miten vaan, voit olla itsestäsi ylpeä.