Huono itsetunto ja perfektionismi
Heipä hei!
Olen pohdiskellut pitkän aikaa itseäni ja omaa käyttäytymistä. Sen tiedän, että minulla on melko huono itsetunto. Enkä oikein tiedä mistä se johtuu, on kyllä ollut nuorempana koulukiusaamista jonkin verran, mutta en oikein usko huonon itsetunnon johtuvan siitä.
Koulussa olen aina ollut hyvä ja kaikki sen tietävät. Jotenkin sitä kautta on tullut pakonomainen suorittamisen tarve. Toisaalta kehut, että olen hyvä koulussa pitäisi nostaa mielialaa ja itsetuntoa, mutta ne eivät tee sitä. Ajattelen vain, että kaikki pitävät minua hyvänä koulussa, joten minulla ei ole varaa epäonnistua. Pitää vain panostaa enemmän ja yrittää enemmän niin olen täydellinen. Pikku hiljaa tämä täydellisyyden tarve opinnoissa on siirtynyt muuhunkin elämään.
Olen huomannut, että se näkyy mm. painon kontrolointina. On oikeastaan näkynyt jo useita vuosia, mutta olen tajunnut sen vasta nyt. Painon kontrolointi ilmenee jonkin asteisena syömishäiriönä. Ja en pysty suhtautumaan ruokaan normaalisti.
Nämä kaikki asiat yhdessä vaikeuttavat ja haittaavat ihmissuhteitani, ennen kaikkea parisuhdettani. Yritän kaikkeni aina miellyttää poikaystävääni, sitten vaivun itsesääliin ja kaikki menee pieleen.
Kierre ruokkii itseään ja en tiedä kuinka pääsisin siitä eroon. On kamalaa, kun se pahin vihollinen on päässyt pään sisään ja vaatii kokoajan lisää. Se, kun tajuaa, että itse on se itsenä pahin arvostelija, jolle mikään ei riitä.