Harmaa, sateen tihuinen ilma. Pikkusen painaa hankia. Hitaasti, mutta varmasti.
Kaikkihan oletettavasti tietävät, että me pohojalaiset ollaan ihan oma rotumme?! Kehitettiin sitten todennäköisesti uusiintuva perinne tylsään Pääsiäiseen. Älkää vaan kukaan loukkaantuko tai ottakaa edes rankan mustalla huumorilla.
Ajattelin mennä kymmenen maissa maate, kun ei telkasta tullut katsottavaa ja nämä kosteat ilmat aiheuttaa nivelkipuja. Olin wc:ssä pesemässä hampaitani, kun kuului outo ääni. Ajattelin, että mitä se minun telkkarini karjahtaa tuolla tavoin. Raotin ovea ja ihan normivoluumilla oli telkka. Vaan sitten kuului vertahyytävä vonkaisu ja tajusin: PEE!!!! Laitoin kaikki ulkovalot päälle ja raotin ulko-ovea ja siinä kuistilla oli menossa aivan järkyttävä tappelu. Pee vastaan pienenpi harmaavalkoraitainen kissa. Kauhea kun karvat pölisi ja karjuivat. Tempaisin katuharjan ja koitin erottaa tappelijat. Eikä mitä, siirtyivät vaan nurmikolle ja menivät kuperkeikkaa ja huusivat. Kummallakin suu täynnä toisen karvoja. Koitin nakata loskaa päällensä viilentämään tunteita. Ei meinannut tehota. Huusin Pierre, Pee lopettamaan ja hyppäsi lumihangen päälle karvoja suussa. Pienenpi jäi ärhentelemään minulle vaikka koitin sanoa, nyt kotiin. Lopulta lähti oletettuun kotiinsa päin. Ja kohta Pierre tuli ylpeänä puskemaan minua kuistille. Oli aivan litimärkä, satoi vettäkin ja se maassa pyöriskely. Kuivasin ja annoin vähän ruokaa ja kermaa, kun ajattelin ettei malta lähteä yöksi kotiinsa vaan jää odottamaan paluuta. Jäi istumaan kuistille, kun lähdin nukkumaan. En tietty meinannut unta saada, kun kuulostelin jatkuuko räyhä? Ei kuulunut mitään. Aamulla kuisti täynnä karvatuppoja, en varmaan illalla huomannut niitä. Mutta ei ollut Pierreä, oli varmaan mennyt kotiinsa. Ilmestyi yhdeksän maissa. Ei näkynyt mitään tappelunjälkiä, onneksi. Eikä ollut lumisohjossa verta. Muuta kuin henkistä verta.
Se oli sitten pohojalaisten pääsiäisräyhä. Uusi kansanperinne. Oli se vaan todella kauhea näky. Muistakaa ihmiset, ei koskaan paljain käsin tappelevia kissoja erottamaan. Aina kättä pidenpää avuksi. Ovat niin sokeita raivosta ja tappelun kiihkosta.
Onneksi ei todennäköisesti haavoja kummallakaan. Toinen kissa oli pienenpi mutta pippurisempi. Väritys oli erikoinen. En ole tuollaista ennen nähnyt. Voisin väittää rotukissaksi, mutta kuka hullu rotukissan antaa vapaana kulkea. Eivät ole halpoja hankintoja.