HerKaramazov kirjoitti:
Moi.
Luulen että lähes jokainen hakee sitä turvallisuuden tunnetta - mutta ihmiset on erilaisia joillekkin kaaos on turva. Jos ihmisen sisimmässä on tuo sivullisen olotila...sitä yrittää kaikkensa että saisi hetken rauhan.
Keskitie on alati muuttuva...hakeminen on jatkuva prosessi, oletan!
Miten Camusin sivullinen löysi "rauhan" ääri olosuhteissa? Kutsun ääri olosuhteeksi jos on kolme päivää aikaa elää.
Tavallaan rauha löytyi ääripäästä. Tarkoittaako se että elämä on paradoksi?
Oikeastaan sivullinen oli luuseri hän on tehnyt törkeän rikoksen...tappanut toisen ihmisen.
Tämä elämä on niin haasteellista jotta joka hetki saa pistää parastaan ajattelun tasolla. Silti tuntuu aika usein että olen "tyhjäpää" toisinaan "luuseri"...harvoin tuntuu että olen inhimillinen ihminen.
Miten sen ihmisarvon voisi itselleen antaa?
Luulen että Viktor Frankl oli siinä oikeassa että jokainen hetki ratkaisee. Camus kirjoitti Putoamisessa että jokainen päivä on Tuomiopäivä. Ja jokaisella teolla ihminen määrittää oman arvonsa. Ennen kaikkea itselleen. Itsemme kanssa mehän ollaan koko ajan.
Tuntuu että Sivullinen oli nihilisti. Hän ei välittänyt mistään, paitsi nyt ehkä sitten siitä että kielsi Jumalan olemassaolon papille tunteikkaasti.
Luulen että se on aika pitkälti totta mitä Raamatussa sanotaan että teot ratkaisevat. Mutta onko sitten sanatkin tekoja?
Se on paradoksaalista että meidän kuuluisi elää hyvää elämää, mutta joku syyttelevä ajatus on aina tuolla taustalla. Ajatus joka sanoo että ei sinusta ole mihinkään ja parempi kun et tekisi mitään. Onko se ajatus sitten se sama mikä Jeesuksella oli kun hän viipyi 40 vuorokautta erämaassa? Siis kun Saatana häntä kiusasi? Voiko se olla se?