minäitse89 kirjoitti:
Mielestäni kuolemassa on paljonkin osaa kunnialla. Esimerkiksi taistelussa kuolleita kunnioitetaan varmasti enemmän kuin itsemurhaajia. Siinä on minusta erittäin suuri ero, että kuoleeko oman käden kautta vai jossain tapaturmassa. Ennen kaikkea se että elämää tulisi kuitenkin kunnioittaa. Ihan jos katsoo kristillisestä näkökulmasta itsemurhaajia ei ennen edes haudattu kirkon hautausmaille. Toki se on aika rankka tuomio, mutta kuitenkin.
Vaikkei elämä tuntuisikaan elämisen arvoiselta, niin siltikin kun jatkaa vain niin joka päivä voi tuntea sen kunnian että olen elossa. Tässäkin tulee tämä kunnia.
Näen että ihminen voi elää kammottavissa tuskissakin, mutta silti hän jatkaa taivallusta. Sillä jos on totta että Jumala on olemassa, niin tuskin hän hyvällä katsoo itsemurhaa. Toisaalta kyllähän Hän tietenkin voi itsemurhaajan armahtaa. Eihän Hänen mietteistään tiedä kukaan ihminen hirveästi.
Kuitenkin en tykkää siitä tietyissä kullttuureissa, että itsemurha olisi jotenkin kunniallinen teko. Kuten esim. Japanissa. Elämähän on hemmetin vaikeaa usein. Mutta kun saa kokea yhdenkin hienon hetken vaikka vain yhden koko viikon aikana, niin siitä saa voimaa.
Harvoinhan elämässä tulee noita jes tilanteita. Liian harvoin. Kyllä tämä on aina ennen kaikkea keskittymistä ja suuntautumista johonkin asiaan. Muun muassa opiskeluun tai työhön.
Mä koen että tämä aihe on hyvin vaikea keskustella, koska ihmisillä on oma henkilökohtainen suhtautumistapa kuolemaan ja itsemurhaan. Toisen kokemaa kärsimystäkään ei pysty mittaamaan eikä vertailemaan. Ja vaikka pystyisi niin sillä ei olisi merkitystä, koska voimavarat kestää kärsimystä vaihtelevat niin kovin. Mutta ehkäpä moni googlaaja saa jotain voimia ajatuksistamme joita tänne jaamme. Toiset jakavat sinun katsontakantasi ja ehkäpä joku minun.
Itsemurha ei kai usein edes ole varsinaisesti valinta. Ihminen tekee sen usein pakon edessä, näkemättä muuta vaihtoehtoa.
Mä ajattelen että itsetuhoisuus on sairauden, eli masennuksen, oire ja itsemurhan tehnyt kuoli siis sairauteen. Näin mulle on osastollakin sanottu ettei tekoaan eli im-yritystä tarvitse hävetä koska se kuuluu sairauteen, eikä sairastumiselleen ihminen mitään voi.
Ja vielä mitä tulee lähimmäisten kärsimykseen niin mä toivon ettei kukaan lähimmäiseni vain minun vuokseni elä. On kamala ajatus että joku kärsisi kohtuuttomasti ja eläisi kidutuksessa vain jotta mulle ei tulisi paha mieli.
Jumalan suhtautumista itsemurhaan emme voi 100 varmasti tietää. Siihen miten asiasta ajattelee vaikuttaa ihmisen oma jumalasuhde. Mä itse haluan antaa armoa ja ymmärtämystä kaikille heikoille ja väsyneille. Minä armahdan - toivottavasti Jumalakin 😉