Mä sairastuin 1. kerran masennukseen 19 vuotiaana, kun jouduin todella vaikeaan tilanteeseen. Silloin pääsin psykiatrille ja psykologin luo juttelemaan.
Kirjoittamisen ja puhumisen paras tarkoitus toteutuu silloin, kun ihminen kokee oivalluksen ja haluaa ymmärtää ja jopa muuttua.
Niin minä sen silloin koin ja muutin elämäni, mutta tulin rajun myllyn läpi, ettei se mitenkään helppoa ollut. Olin lukenut psykologiaa jo aikaisemmin, koska halusin ymmärtää itseäni ja samalla muita. Mutta uutta tässä oli, että opin itseni kautta uusia asioita. En välttämättä semmosia mitä olisin halunnut oppia, vaan semmoisia mitä mun piti oppia, jotta pääsen eteenpäin.
Nyt olen 40 vuotta vanhempi ja paljon viisaampi, mutta silti koin elämässäni järkyttävän asian, ja jouduin muuttamaan tahtomattani vieraalle paikkakunnalle, jonne en olisi halunnut muuttaa. Joudun ponnistelemaan joka päivä, että sopeutuisin asumaan täällä, missä olen kuin orpo piru, mutta niin voi käydä, jos muuttaa asumaan vanhan kaverin kanssa maalle, ja kaikki asiat menee ihan päin mäntyä. Että se kaveri olikin jotain muuta mitä olin tiennyt, että hän ei pitänyt sanaansa asumiseen liittyvissä asioissa ja hän päätti tehdä elämästäni mahdollisimman vaikeaa.
Jouduin lähtemään turvakotiin ja sen kautta muuttamaan uudelle paikkakunnalle, jonne en olisi halunnut muuttaa, mutta taaksepäinkään ei voi mennä. Nyt rämmin vaikeuksien keskellä. Itsetuntoni ja itseluottamukseni aivan lattialla. Se ihminen oli täystuho eikä välittänyt yhtään siitä miten minun kävisi. Kaikki oli myn syytä, jopa se, kyn jouduin lähtemään karkuun.
En ole koskaan eläessäni ollut näin ahdistunut, yksin, yksinäinen ja surullinen. En edes 19 vuotiaana, koska tämä henkinen väkivalta menee ylitse kaiken muun mitä olen kokenut. Ihminen voi rikkoa toisen ihmisen, nöyryyttää ja tuhota kaiken sen kauniin mikä olin. Se on järkyttävää. Eikä se ihminen joudu koskaan vastuuseen siitä mitä teki minulle.
Vaikka mulla on 60 vuotiaan ihmisen elämänkokemus sisälläni, en jostain syystä osaa luottaa siihen, niin rajua jälkeä henkinen väkivalta voi tehdä. Ja se, että tämä ihminen tuhosi unelmani maalla asumisesta, tuntuu niin väärältä. Minä pyysin hänet maalle asumaan ja hän tuhosi unelmani maalla, terveyteni ja kaikki asiat.
En ollut koskaan kuvitellutkaan, että ihmiset voisivat olla niin sairaita, mutta näköjään ovat. Turvakodissa näin sen, että väkivalta ei ole kovinkaan harvinaista. Nyt sitten yritän löytää tieni ylös.
Mun ajatus elämästä on se, että meidän kuuluu kasvaa ihmisinä. Taiteilija Yona oli puhunut Kaija Koon kanssa masennuksesta ja kuoleman ajatuksesta. Kaija oli sanonut Yonalle, että hänellä ei ole olemassa itsemurha vaihtoehtoa. Yona ajatteli, että hänkin voisi pyrkiä samaan ajatukseen.
Siitä tässä on kysymys. Jokaisella on tehtävää tässä maailmassa, monilla eri tavoin. Eikä elämä ole helppoa, mutta kukaan ei luvannut helppoa elämää. Eikä elämä aina ole vaikeaa. Kun murtaa esteitä, huomaa, että elämä on kaunista ja jopa keveää.
Elämässä on mieltä, kun toimii ja tekee. Jos ei heti löydä mieltä, pitää kokeilla erilaisia juttuja. Toimi, tunne tulee perässä, sanoi mun psykologi 40 vuotta sitten. Se saa ihmisen liikkeelle. Mitään tunnetta ei voi mielessään kuvitella loputtomiin, se elää vain teosta ja toiminnasta. Meillä kaikilla on ominaisuuksia, joista on hyötyä muillekin. Ei kukaan ole saari, eikä kukaan ole lahjaton. Mutta monen meistä pitää kysyä itseltään: mitä minä tahdon? Koska jokainen haluaa tehdä jotakin. Vaikka kuinka pientä. Asiat kasvavat, halukin kasvaa. Jos valitsee sen tien, huomaa jossain vaiheessa, että kroppa pettää nopeammin kuin tehtävä loppuu. Ja aikakin loppuu kesken kaiken, kun tekee. Toisaalta mitä enemmän tekee, sitä enemmän ehtii tehdä. Energia luo energiaa. Kysymys on lopulta siitä, mitä valitsee tehdä omien voimien mukaan.
Aika kuluu riippumatta siitä tekeekö mitään. Ihminen voi valita millä päivänsä täyttää. Se ei aina ole helppoa, mutta se on pohjimmiltaan valinta. Ja valinnasta tulee ennen pitkään tapa. Oppinen ja rutiini tapahtuu, sisin muotoutuu, tottuu, jolloin voi tulla eteen etsiä lisää haasteita, venyttää itseään pidemmälle. Kun ihminen kehittyy, se on valmis ottamaan lisää haasteita. Ihmisen kaiketi pitäisi itse löytää oma tarkoituksensa ja paikkansa.
Täällä on lainattu Hermann Hesseä, mun suosikkiani 40 vuoden takaa. Hermann Hesse on sanonut myös: ei ihminen koskaan kotiin tule, mutta missä ystävyyden tiet sivuavat toisiaan, silloin koko maailma tuntuu hetken verran kodilta.
Ja muistuttaa myös siitä, että ei ihminen ole täällä soittaakseen, maalatakseen tai muuta varten, vaan jokaisen ihmisen tarkoitus on tie häneen itseensä.
Se tietysti käsittää sen, että ihminen oppii tuntemaan itsensä tekemisen kautta. Tekeminen ja toiminta on ihmisen tapa olla olemassa ja toteuttaa tarkoitusta. Mutta toiminnan ei tarvitse olla saavuttamista, tai päämäärätietoista, usein pelkkä tekeminen riittää.
Hesse kirjoitti myös jotenkin niin, että nuoret ihmiset saattavat luopua elämästään, jos eivät saa jotain haluamaansa. Vanhempina tiedämme, että meidän kaikkien elämä on yhteydessä toisiimme.