Jatketaan elämää.
Minä mietiskelin jotenkin näin: jos olisin seurakunnan aktiivi, en johtaisi joukkoja kuin besservisseri valaistunut maallikkosaarnaaja vaan yhtä eksyneenä ja kyselevänä ja särkyneenä kuin kaikki muut.
Toinen ajatus oli tuohon mykoplasma-vertaukseen liittyvä. Olisiko epäonnistuminen onnistumista? Että antaisi kaiken mennä pieleen kun kumminkin kaikki menee pieleen? Että suru ja tuska olisi koti, linnake, pelastusrengas, kun taasen onni ja ilo ja nautinto petollista? Elämänjanosta vapautumista. Tämähän ei mitenkään sovi esim. valtiovarainministeriön näkemykseen kunnon kansalaisesta, saati puolustusministeriön.
Mutta kun kaikki todellinen katoaa. Vain epäselvyys, epätarkkuus, epäluotettavuus on todellista. Ihmisen ei tarvitse olla vahva ja täydellinen, ne vain tekevät ihmisestä pahan. Epäonnistunut ihminen on hyvä ihminen.
Miksi ostan ja syön suklaalevyn? Miksen muista muistella aiempien syömieni suklaalevyjen antamaa nautintoa? Ostan suklaalevyn jotta suklaalevy muuttuisi olemassaolevaksi minun todellisuuteeni yksityisomaisuutenani. Ts. kaupan hyllyllä makeisosastolla se ei ole vielä olemassa minussa vaan pelkkänä houkuttelevana kuvajaisena. Sitten syön sen ja sitä ei enää ole, suklaalevy on kadonnut elimistöni kiertokulkuun. Ja elimistöni toiminta, kiertokulku, paitsi pitää elimistöäni ja minun sieluani / minääni olemassa, mutta samalla elimistö toiminnallaan tuhoaa itseään ja minua pikkuhiljaa. Miksen voisi vain muistella? Iloita iloisista muistoista, unohtaa pahat muistot? Miksi turvaudun aineelliseen korvikkeeseen, obsessioon, lumoon, lumeeseen, valheeseen?
Jotain tällaista olen pohtinut kun uudet menetykset, kolhut, epäonnistumiset, vastoinkäymiset vyöryvät minua päin. Kun yritän pärjätä luopumalla, luovuttamalla, kitumalla, suremalla. Sairastumalla?
-
Muokattu kirjoittajan toimesta 2 vuotta, 2 kuukautta sitten. Syy: Lisäyksiä, pohdintaa