Parempaa huomista…

Parempaa huomista...

Käyttäjä saloka aloittanut aikaan 03.04.2019 klo 12:12 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä saloka kirjoittanut 03.04.2019 klo 12:12

Ajattelin nyt aloittaa uuden, kun edellinen oli yli 244 sivunen. 

Istun porrastasanteella, kylmällä portaalla. En halua mennä tonne ryhmään, mut mun on pakko. 

Fysio meni 20 minuutis ohi. Joten oottelin hoitajaa. Pääsin tunti aikaisemmin. Siellä ei sit mennykään nappiin. Itkin ekaa kertaa siellä. En vaan voinut enää olla ja hymyillä. Olen nii väsyny tähän kaikkeen jo. Hoitaja laitto uuden ajan jo ensi viikkoon. Et ei menny ihan nappiin. Nyt siis ootan ryhmän alkuu. Ohjaaja lähti syömään vielä. Sitten pääsen kotiin. Nyt tuli ohjaajakin ja pääsin sisälle. 

Illasta ei o suunnitelmia. Kai katon pelii ja oon. 

Ulkona on kaunis ilmakin. Otin isot kuulokkeet päähäni. Se on kevättä ilmassa….

Eilen tytön sossu kysy, kelpaako mulle sittenki miestukihenkilö. Lupasin harkita. Siinä on niin monta ei:tä. Mut jos pääsen niistä lukoista eroon ja jne. Se voi olla mahollista. Mut sossu yrittää vielä naista.

Nyt käsitöitä….

 

Käyttäjä saloka kirjoittanut 30.07.2020 klo 21:55

Äiti toi pyytämättä mulle ison jätskin, leipää ja soijajuomaa. Marjatkin hän toi, vadelmat oli homeessa ja viinimarjat perkaamatta. Kyl mä toista kymmentä pussia sain ainakin tehtyy.

Huomen täytyy heti herättyy täyttää tiskikone ja laittaa käyntiin. Sit ku saan sieltä sauvasekoittimen osat, ni teen marjajuoman. Toivon va et se onnistuu, ettei kävis ku hedelmille.

Äiti sano ettei se siilinpesä tarvii olla tupla, mut voi voi.

Mut nyt mä otan viimisen läkkeen ja juon ton mehun...

Käyttäjä Zirkoni kirjoittanut 30.07.2020 klo 22:41

Et sä oo Saloka sen pellempi kun me muutkaan maailman ihmiset.
Sä et taida käyttää maitoo juurikaan ruokavaliossasi? vatsanko takia? Itse en myöskään käytä, tai yritän käyttää mahd vähän.
Teen välillä vesi- tai mehupohjaisia "fruitieita". Niihi ei siis tuu kun marjoja, hedelmiä tai vihanneksii sekasin muttei mitää maitopohjaista tai niitä korvaavaa, kuten jogurttia tai rahkaa. Jos haluaa virvoittavan juoman, voi marjat laittaa osittain jäisinäkin. Limestä tai sitruunasta voi puristaa mehua jos haluaa kirpeetä raikkautta joukkoon. Kannattaa kokeilla myös noin. Itse tykkään, vaihtelua smoothieen.
Kuitujen lisämiseks noihin voi laittaa kaurahiutaleit tai mysliäkin sekaan, jos vaan menee.

Kannattaa hyödyntää marjat jos niit on saatavilla. On tosi ravintorikasta ja terveellistä syötävää ne, ja Suomen pusikot pursuaa noita superfoodeja. =)

Eikö sulle tuu huono olo jos syöt / juot päivisin vain makeaa ja kaikkee sokeripitoista? Sokeri tekee viel sellasen kunnon energiapiikin kropassa joka yhtä nopeesti myös sit laskee tosi matalalle nousun jälkeen, ja voi olla yks isokin syy sellaseen vetämättömyyteen ja voimattomuuteen, masennukseen mitä sullakin paljon on. Energia ois hyvä saada vähän muustaki kun valkeesta sokerista, et se tois pidempikestoista jaksamista eikä vaan virtapiikkejä. Tokihan on hyvä et ees jotain syö, jos ei meinaa saada alas kunnolla mitään.
Itse täytin joskus vatsani pelkällä makealla. Ei sillon juuri nälän tunnetta tai tarvetta syödä mitään oikeeta tullukaan, kun vatsa oli aina täynnä makeaa. Kaikenlisäks sokeri aiheuttaa tosi vaikeen koukun. Se vaan piti katkaista ja ajan kanssa sit kroppa alko osoittaa oikeetakin nälkää ja tarvetta muulle syömiselle kun sitä ei ollu pumpattu vähän väliä kaikenmaailman sokerihötöillä leivistä herkkuihin ja herkuista mehuihin. Moni sisältää niin paljon piilosokeria ettei voi tajutakaan aina.

Käyttäjä saloka kirjoittanut 31.07.2020 klo 17:47

Zirkoni kirjoitti:
Et sä oo Saloka sen pellempi kun me muutkaan maailman ihmiset.
Sä et taida käyttää maitoo juurikaan ruokavaliossasi? vatsanko takia? Itse en myöskään käytä, tai yritän käyttää mahd vähän.

mulla on maitoallergia

Teen välillä vesi- tai mehupohjaisia "fruitieita". Niihi ei siis tuu kun marjoja, hedelmiä tai vihanneksii sekasin muttei mitää maitopohjaista tai niitä korvaavaa, kuten jogurttia tai rahkaa. Jos haluaa virvoittavan juoman, voi marjat laittaa osittain jäisinäkin. Limestä tai sitruunasta voi puristaa mehua jos haluaa kirpeetä raikkautta joukkoon. Kannattaa kokeilla myös noin. Itse tykkään, vaihtelua smoothieen.
Kuitujen lisämiseks noihin voi laittaa kaurahiutaleit tai mysliäkin sekaan, jos vaan menee.

kokeilin 2 kertaa tehdä mehupohjaista smoothietä ja molemmat herottuivat. Mut soijapohjaiset on ennen onnistunu.

Kannattaa hyödyntää marjat jos niit on saatavilla. On tosi ravintorikasta ja terveellistä syötävää ne, ja Suomen pusikot pursuaa noita superfoodeja. =)

mulla on pakkases marjoja ja hedelmiä. Hedelmät tosin menee pelkäks sosenautinnoksi, mut marjoista teen juomaa.

Eikö sulle tuu huono olo jos syöt / juot päivisin vain makeaa ja kaikkee sokeripitoista?

mä en kun juon teetä jossa sokeria. Siitä tulee huono olo jos liikaa juo. En syö karkkia. 

Sokeri tekee viel sellasen kunnon energiapiikin kropassa joka yhtä nopeesti myös sit laskee tosi matalalle nousun jälkeen, ja voi olla yks isokin syy sellaseen vetämättömyyteen ja voimattomuuteen, masennukseen mitä sullakin paljon on. Energia ois hyvä saada vähän muustaki kun valkeesta sokerista, et se tois pidempikestoista jaksamista eikä vaan virtapiikkejä. Tokihan on hyvä et ees jotain syö, jos ei meinaa saada alas kunnolla mitään.
Itse täytin joskus vatsani pelkällä makealla. Ei sillon juuri nälän tunnetta tai tarvetta syödä mitään oikeeta tullukaan, kun vatsa oli aina täynnä makeaa. Kaikenlisäks sokeri aiheuttaa tosi vaikeen koukun. Se vaan piti katkaista ja ajan kanssa sit kroppa alko osoittaa oikeetakin nälkää ja tarvetta muulle syömiselle kun sitä ei ollu pumpattu vähän väliä kaikenmaailman sokerihötöillä leivistä herkkuihin ja herkuista mehuihin. Moni sisältää niin paljon piilosokeria ettei voi tajutakaan aina.

 

loppu iltapäivästä tuli polilta viesti, et olis lääkäri. Mietin va kuka lääkäri ja mitä asiaa. Ottaako ne kantaa oikeasta ongelmasta.

mulla on ollu hulina päivä tänään ja tiedän et se kostautuu joku päivä. Olen siivonnu krittiös 3 kaksoiskaappia. Muutenki tuntuu et energiaa olisi. Vaikka syöminrn on edelleen huonoo ja oon juonu va 1 mukillisen teetä mis sokeria. Tietenkin päivän mittaan piti jua sokeritonta jääteetä, aika paljon.

mut nyt laittaa sänkyyn lakanat ja sänkyyn oottaa nukkumattia...

Käyttäjä saloka kirjoittanut 31.07.2020 klo 21:41

Koht saa ottaa viimisen lääkkeen. Sit suunnitella tunnin päästä höyhensaaril.

Täällä va kuuluu ääni. Ihan ku joku sahais seinää. Onneks mul on turvallinen makkari. Tosin jos katon läpi tulee.

Haluan et olen turvassa, muuta en toivo. Joskus tuntuu etten ole. Sillon yritän va kasata kaikki..haluan etmuutki on turvassa.

Käyttäjä kirjoittanut 01.08.2020 klo 08:49

hienoa! 👍 Sinä 💗 selviät kaikesta 💗 jokainen meistä  💗 selviää elämässään maaliin 👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍

Käyttäjä soroppi kirjoittanut 01.08.2020 klo 12:50

saloka kirjoitti:
Koht saa ottaa viimisen lääkkeen. Sit suunnitella tunnin päästä höyhensaaril.

Täällä va kuuluu ääni. Ihan ku joku sahais seinää. Onneks mul on turvallinen makkari. Tosin jos katon läpi tulee.

Haluan et olen turvassa, muuta en toivo. Joskus tuntuu etten ole. Sillon yritän va kasata kaikki..haluan etmuutki on turvassa.

Ole turvassa, ole suojattu 💓

Miten nukutti? Mä nukuin yhtä kyytiä melkein kymmenkunta tuntia ennen kuin aloin heräilemään - oli ilmeisesti kertynyt univelkaa viime viikon aikana. Pimennysverhot toimii tosi hyvin.

Käyttäjä saloka kirjoittanut 01.08.2020 klo 16:02

Kiitos soroppi ja keskustelua.

Nukuin 12.5h. Havahduin siihen että naapuriin muutetaan.

Sain siilinpesän valmiksi. Nyt mietin mitä sit.

Isäl on kova luotto muhun. Oli äitil sanonu et kyl mä hänel soitan päiväl..kun en ollu soittanu illalla enkä aamulla.

Tänään on taas menny sokerii. Hiukan liikaakin.

Kaipa mä alan lapasia tekee. Eriparia. Langoista ei löytyny ollenkaa samaa kohtaa. Toivottavasti silmäni hyväksyy.

Käyttäjä saloka kirjoittanut 02.08.2020 klo 19:10

Mietin mitä kirjoittaisin. Yritän samalla syä iltapalaa, 4 ruispalaa ja kurkku ja litra mehua. Yritän sellai varkain syä. Laitoin tos ens viikon lääkkeet. Oli se taas tuskaa. Kädet tärräs ku narkkarilla. Pillerit pomppi ihan minne tahansa. Mut selvisin siitä. Vieläkin kädet tärrää.

En o tehny tänään mitään. Tai no, istunu ja tehny käsitöitä ja kattonu telkkaa. Mut en mitään suurta työtä. En ees pesua. Pitää huomen aamul mennä.  Tai menniskö kaupan jälkeen sit. Kauppaan mun täytyy huomen mennä. Margariini loppuu.

Oonkohan mä huonos asennos ku vasen rinta sattuu vähän 🤔. Yritän korjata asentoa.

Mut eipä täällä tämän kummallisempaa. Huomen tapahtuu ehkä jotain pientä, mut tiistaina on se luontopolku. Sitä ootan. Toivon et ei sada ja et olen tankannu itteni tarpeeksi. Vois ottaa silloin mukaan tehojuoman varuiksi.

Käyttäjä Zirkoni kirjoittanut 02.08.2020 klo 22:58

Tiiätkö mistä sulla toi tärinä johtuu? Mun kädet tärisee voimakkaasti ( tai koko kroppa) jos verensokerit on liian alhaalla. Joskus taas jos ahdistaa tai kroppa käy kierroksilla, niin tärisyttää lujaa.

Toivotaan et sää suosii ja sulle tulee mukava luontopolkuretki. =) Tehojuoma on hyvä idea ja vettäkin kannattaa ottaa pulloon.

Jos tekee paljon just käsitöitä tai muuten liikkuu vähemmän tai istuu/pötköttelee paljon, ni kannattaa taukoilla ja yrittää vähä venytellä ja saada pientä liikettä kroppaan. Asennot ja pitkä paikallaanolo saa kyl paikat jumiin jos ei muista välillä jaloitella.

Käy vaikka kävelyllä ulkona, voi myös piristää. Ei lenkin pitkä tartte olla jos on hankalaa muutenkin saada ajoiks lähteä. Viis minsaakin on poistuminen kotoa, saa haukattuu happee ja otettuu muutaman askeleen.

Pyörittele käsiä ja hartioita, venyttele vähän niskaa jne. Pelottavankin oloisii rintakipuja voi tulla ihan vaan lihasjumeista. Joskus voi olla niin jumissa et hengittäminenkin pistää rintaan, asennon vaihto voi auttaa. Esim selän jumit voi heijastua myös etupuolelle. Käsivarsien, olkapäiden ja rintalihaksen jumeista kans voi oireilla. Näin siis mulla ainakin ollut, toki jos alkaa tulla muunlaista oiretta ja huolta siitä, ettei kivut oo liikunnan vähäisyydestä tai lihasjumeista ni kannattaa varmaan olla terkkaan yhteydessä sit.
Lämmin rentouttaa jumissa olevaa lihasta, niin kokeile saunaa, lämmintä suihkua tai kylpyy, kauratyynyä tai muuta lämmintä.
Jostain lihaksen paikalliskipugeeleistä vois kans olla apua? Niit saa apteekeista. Normikaupoista saa kans ainaki jotain lämpö/kylmägeelejä.

Mukavaa alkavaa viikkoa sulle ja muille =)

Käyttäjä saloka kirjoittanut 03.08.2020 klo 16:23

Zirkoni kirjoitti:
Tiiätkö mistä sulla toi tärinä johtuu? Mun kädet tärisee voimakkaasti ( tai koko kroppa) jos verensokerit on liian alhaalla. Joskus taas jos ahdistaa tai kroppa käy kierroksilla, niin tärisyttää lujaa.

mulla on tullu tarkkuuteen tärinää. Aina kun joudun pillereitä laittaa tai kirjoittamaan yms.

Toivotaan et sää suosii ja sulle tulee mukava luontopolkuretki. =) Tehojuoma on hyvä idea ja vettäkin kannattaa ottaa pulloon.

Jos tekee paljon just käsitöitä tai muuten liikkuu vähemmän tai istuu/pötköttelee paljon, ni kannattaa taukoilla ja yrittää vähä venytellä ja saada pientä liikettä kroppaan. Asennot ja pitkä paikallaanolo saa kyl paikat jumiin jos ei muista välillä jaloitella.

Käy vaikka kävelyllä ulkona, voi myös piristää. Ei lenkin pitkä tartte olla jos on hankalaa muutenkin saada ajoiks lähteä. Viis minsaakin on poistuminen kotoa, saa haukattuu happee ja otettuu muutaman askeleen.

Pyörittele käsiä ja hartioita, venyttele vähän niskaa jne. Pelottavankin oloisii rintakipuja voi tulla ihan vaan lihasjumeista. Joskus voi olla niin jumissa et hengittäminenkin pistää rintaan, asennon vaihto voi auttaa. Esim selän jumit voi heijastua myös etupuolelle. Käsivarsien, olkapäiden ja rintalihaksen jumeista kans voi oireilla. Näin siis mulla ainakin ollut, toki jos alkaa tulla muunlaista oiretta ja huolta siitä, ettei kivut oo liikunnan vähäisyydestä tai lihasjumeista ni kannattaa varmaan olla terkkaan yhteydessä sit.
Lämmin rentouttaa jumissa olevaa lihasta, niin kokeile saunaa, lämmintä suihkua tai kylpyy, kauratyynyä tai muuta lämmintä.
Jostain lihaksen paikalliskipugeeleistä vois kans olla apua? Niit saa apteekeista. Normikaupoista saa kans ainaki jotain lämpö/kylmägeelejä.

Mukavaa alkavaa viikkoa sulle ja muille =)

 

tultiin just prismasta ja kirpparilta. Mukaan tarttui ruokaa va. Matkalla hoitaja soitti, et onko muistanu sanoo et mul on lääkäri. Käski tehä lista lääkärille. 

yö meni vähän paremmin. Nyt pitäis jua, mut se tuuppaa tulee ylös ennemmin. Matkal oli pakko fantaa ostaa, kun alko olla olo et sokerit on aika alhaalla.  

loppu ilta meneekin täs, yrittäen jua. Mikähän niksin siihenki keksin.

Käyttäjä saloka kirjoittanut 03.08.2020 klo 18:16

Väsysin tyystin päivästä. Ei tä ole enää kivaa. Joku jossain mättää ja pahemman kerran. Yritän edelleen mehua juoda. Sekin on tuskaa. Tuskaa ajatella et tarvii leivätki syä tänään vielä. Kurkun jätän huomiseen tai keskiviikkoon. Mulla on työtä siinäkin et syön ne leivät. Miksi tämmönen päivä tänään just, olis tullu huomenna. Huomenna pitäis jaksaa mennä kauppaanki. Unohtu margariini ja hammasharja. Jollen mä saa äitii tuomaan. Mul ku olis huomen menoja.

En jaksanu eikä siitä mitään tullu, ku koitin lapasia neuloa.

Mun pitäis kirjoittaa lääkärille joku lappu. Oon sitä jo tehny, mut sit iski bläck out.

 

Käyttäjä saloka kirjoittanut 04.08.2020 klo 16:08

taisin rääkätä itteäni vähän turhan kovin, nyt iski tai heti ku kotiin tulin iski väsymys totaallisesti päin kasvoja.

Käveltiin luontopolkua, siis polkua joka haarottui joka suuntaan. Polku joka sisälsi oksia, kantoja, juuria, käpyjä ja kalliota. Mun jaloilla se oli todella vaikeaa kun piti välillä harkita miten nousee jotain kalliota ylös tai laskee jostain kalliolta. Mut selvisin siitä vähän yli tunnin rääkistä. Olin varmaan niin tympääntyneen näköinen matkalla. Olin vaan väsynyt.

Mun piti mennä vielä kauppaan, mut en olis jaksanut kävellä sieltä kotiin sitten. Ja jos olisin menny vanhemmille lepää, ni en olis vieläkään kotona, koska jalat.  Joten menen jollai konstilla huomenna kauppaan. Jollei muuta ni kysyn tyttöä käymään.

Nyt yritän tankata teetä että saa nestettä.

askelmittari huutaa nyt 5731 askelta, joka on mulle liikaa.

Käyttäjä Jardin Prive kirjoittanut 05.08.2020 klo 04:17

Hei, Saloka! Hyvä, kun pääset käymään lääkärillä! Mä tapaan osastolla aina intervalleilla lääkärin eli useammin kuin kerran kuussa. Seuraavan kerran ensi viikolla.

Tajusin juuri, että mua pidetään varmaan aika kipeänä, kun mä saan käydä osastolla säännöllisesti. Ei kai sitä muuten tapahtuisi. Ja minä tarvitsen sen...

Voimia!! 💗

Käyttäjä saloka kirjoittanut 05.08.2020 klo 10:57

Kiitos JP hyvä että hoitotaho pitää susta huolen.

Mä en tiä, pystynkö huomenna lähtemään hoitajaa tapaa. Jalat on aika kipeet. Kadun tosiaan eilistä luontopolkua. Jos olisin tienny, nii olisin sanonu ei. Tosin en osaa sitä sanoa.

Mun kroppa on ihan kipee.

Tyttö käy ehkä mun puolest kaupassa. Olen listaa tos tehny. Mä toivoisin et menis.

Ajatus pätkii ja harhailee joka puolella. Olen liian väsyny, mut en saa unta. Haluisin tehdä käsitöitä, mut käsis ei o voimii ku tehä puikko kerrallaan.

Jalat ja sormet on kipeet. En saa varpaita heilutettuu ilman kipua. Mitä tästä seuraa. Kuinka kipeeksi tulen.

Käyttäjä soroppi kirjoittanut 05.08.2020 klo 12:04

Oho, kuulostaa siltä että oli vähän turhan tekninen polku. Mutta vaikka et toista kertaa lähtisikään, voit onnitella itseäsi siitä että rohkaistuit kokeilemaan jotain mitä et yleensä tee - rutiineista poikkeaminen vaatii rohkeutta 😊

Nyt toivon sinulle rauhallista toipumista - jos mikään paikka ei revähtänyt, lihaskipu kyllä lievittää aikanaan kunhan maitohappo on ehtknyt poistumaan lihaksista (kipuilu kestää mulla yleensä päivän tai kaksi yllättävän rasituksen jälkeen).