Parempaa huomista…

Parempaa huomista...

Käyttäjä saloka aloittanut aikaan 03.04.2019 klo 12:12 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä saloka kirjoittanut 03.04.2019 klo 12:12

Ajattelin nyt aloittaa uuden, kun edellinen oli yli 244 sivunen. 

Istun porrastasanteella, kylmällä portaalla. En halua mennä tonne ryhmään, mut mun on pakko. 

Fysio meni 20 minuutis ohi. Joten oottelin hoitajaa. Pääsin tunti aikaisemmin. Siellä ei sit mennykään nappiin. Itkin ekaa kertaa siellä. En vaan voinut enää olla ja hymyillä. Olen nii väsyny tähän kaikkeen jo. Hoitaja laitto uuden ajan jo ensi viikkoon. Et ei menny ihan nappiin. Nyt siis ootan ryhmän alkuu. Ohjaaja lähti syömään vielä. Sitten pääsen kotiin. Nyt tuli ohjaajakin ja pääsin sisälle. 

Illasta ei o suunnitelmia. Kai katon pelii ja oon. 

Ulkona on kaunis ilmakin. Otin isot kuulokkeet päähäni. Se on kevättä ilmassa….

Eilen tytön sossu kysy, kelpaako mulle sittenki miestukihenkilö. Lupasin harkita. Siinä on niin monta ei:tä. Mut jos pääsen niistä lukoista eroon ja jne. Se voi olla mahollista. Mut sossu yrittää vielä naista.

Nyt käsitöitä….

 

Käyttäjä saloka kirjoittanut 13.11.2023 klo 15:24

eilen iski semmoinen pieni himo maistaa miltä pitsa maistuis. Mut en oikee tiä mistä sellaisen saisin ja millä hintaa. Laitoin tytölle kyselyn, jos hän jaksais ottaa selvää asiasta ym. Vielä ei ainakaan ole tullu mitään tietoo.

Kuulin et mummi on laittanut tytön koiran kovaan koulutukseen. SIltä lähti kaikista kolmesta kämpästä pallot hetkeks pois. se sekoo ihan järjettömästi palloista ja kiusaa niillä meitä. Äiti sit päätti lopettaa tämän ja laittaa pallotjäähylle hetkeks, et hän oppeis leikkii muillakin leluilla vaikka. Muutenki koiruli on ollu aika äänekäs ja energinen. Äiti va tänään sano et yritetään jaksaa siihen asti että se leikataan, mut me sanottiin tytön kanssa että voi olla että se ei paljookaan rauhota eikä auta.

Hiukan on väsynyt olo. En sit tiä onko tä pimee ilma sitten vai mikä. EI va jotenki jaksais. Olen yrittänyt tehä noita sukkia, mut ei oikee innosta tällä hetkellä se. Nilkkoja hiukan sattuu, kun ei ole sukkia. Pääkin on hiukan kipeenä.

Mut joo, kaipa se tässä menee taas eteenpäin.

Käyttäjä saloka kirjoittanut 14.11.2023 klo 11:55

Huomasin että yks mun "kaveri" on facessa paikalla. Laitoin sille yksityisviestillä moi. Ei hän ainakaan vielä ole reagoinut asiaa mitenkään. Olen jo jokusen kk sitten laittanut hänelle tekstarin ja kysynyt että miten menee ja miten hän jaksaa, eikä hän vastanut mitään. Mietin tässä onko meillä enää mitään. Kannattaako mun olla hänen facekaveri enää tai pitää hänen numeroaan enää. Hän oli mulle kaveri / ystävä,mut nyt alkaa tuntuu että hän on mulle tosi vieras ja aika täysin tavallinen kansalainen.

Yöllä oli taas vaikeaa saada unesta kiinni. pyörisin kauan sängyssä taas. Kyl mä sit lopulta sain unesta siis kiinni.

Tänään täytyy keksii jotain ruokaa. Valmisruuat on syöty. Leivät on syöty. Ei siis ole oikee mitään tuolla jääkaapissa. Pitää varmaan katella pakkasta, jos siellä olis vaikka hernekeittoo sit, jollei ole ni pitää paistaa pelkkää kasviksia sitten. Niitä onneks on pakkases jonkin verran.

Eilinen ruoka oli taas makuelämys. Vähän veikkasin jo miltä maistuu kun la oli liian suolaista ruokaa, su liian tulista ja eilen oli sit liian makeeta. Lämmitin jotain kanaa ja riisiä ja ilmeisesti jossain makeessa kastikkeessa.

Olen hiukan väsynyt. Yritä va jaksaa...

Käyttäjä saloka kirjoittanut 15.11.2023 klo 02:26

Olen nii lopen kyllästyny elämään. En jaksa enää tätä että koko ajan on jotain ongelmia kropan kanssa. Nyt sit saa nähä, alanko taas vuotaa, vaikka syön lääkkeitä. Oli meinaa kiva yllätys ku kävi  vessas. Ajattelin et oisin kokeillu mennä huomen kaupoille ym, mut ilmeisesti se on liikaa vaadittu että saisin jossain käydä. En meinaa nyt taida uskaltaa lähteä yhtään mihinkä kotoota, va joudun nyt kattelee et mihin tä kehittyy taas. Lääkkeitä oon puolet kuurista syöny. Niiden syönti on menny oikeastaan liian hyvin. Ne siis on maidollisia ja mulla paha maitoallergia. Syön kyl laktaasipillereitä joka lääkkeen kohal, mut se oli arvoitus et auttaako se, sillä ne pillerit lopetti tehonsa tos yhteen aikaa ku joutusin syömään kans maitolääkkeitä.

Mut just joo. Täytyy taas miettii päivät uudelleen.

Ihmettelinki tänään ku oli semmoine jaksamaton ja vetäämätön olo. Ei oikee jaksanu millään ruokaa lämmittää tai muutakaan, ennen ku kello oli jo tosi paljon ja oli todella pakko alkaa hommii . En o oikee jaksanu käsitöitälä tänää tehä. Illalla sit meninki jo sohvalle maate, ku en jaksanu enää istuakaa.

Kaipa mä yritän kohta alkaa nukkuu, jossei se menis taas sängys pyörimiseksi.

Käyttäjä saloka kirjoittanut 15.11.2023 klo 11:55

hmm.. ky mä sit lopulta joskus sain unen päästä kii, ku pyörisin sängyssä kauan, jopa tunteja.

Olo on hiukan ovela. On jotenki kuuma ja kylmä samaan aikaa. Muutenki tuntuu ettei jaksa oikee tehä yhtikäs mitään. Teevettä lämmittäes tuntu ettei oikee ollu kropassa voimia jaksaa seistäkkää. Yritän nyt istuu tässä tuolilla niin kauan ku en enää jaksa, tietenkin välillä kävellä. Yritän olla menemättä maate. Mulla on myös sellaisia omituisia kipujaja tuntemuksia hiukan oudossa aikassa. En tiiä miksi. Ne vaan alko ku nousin sängystä. Alko tulla va mieleen se kerta ku oli tämmöisiä ihmeellisiä kipuja / tuntemuksia näissä, ni ne loppu siihen että menetin tajuni. Nyt täytyy va olla siis todella varovainen.

Se viime yön havainto on ainakin rauhottunut toistaiseksi. EN sit tiä onko syy siinä että olen ollu vaakatasossa. Täytyy katella nyt kun olen ylhäällä tässä.

Vitsi ku tä tietsikalla rämpyttäminenki on todella raskasta. Olisin ihan valmis takasin nukkumaan...

Käyttäjä Purjevene kirjoittanut 16.11.2023 klo 17:33

Edelleenkään en saa iltaisin unta millään. Valvon pitkään, mutta lopulta olen pystynyt muutaman tunnin nukkumaan. Se on parannusta aikaisempaan, kun heräilin silloinkin vähän väliä. Silti haluaisin nukkua edes yhden kunnollisen yön.

Tänään on ollut koko iltapäivän ihan tolkuton väsymys ja kylmä. Puin villavaatteita päälle ja kääriydyin sohvalle huovan sisään ja join lämmintä kamomillateetä. Lopulta lämpesin. Nyt vaan väsyttää, mutta vielä ei ole nukkumaanmenon aika.

En jaksa keskittyä mihinkään. Yritin lukea kirjaa, mutta siitä ei oikein tullut mitään.

Jääkaapissa on onneksi ruokaa, eikä ole huomenna pakko mennä mihinkään, jos en jaksa.

Käyttäjä Purjevene kirjoittanut 17.11.2023 klo 15:33

Viime yönä nukuin paremmin jostain syystä. Valvoin vain muutaman tunnin illalla, ja sitten nukuin yhtäjaksoisesti aamuun asti. Tänään on silti ollut huono päivä. En jaksa oikein mihinkään keskittyä, makailen vaan. Syömässä kävin lounaspaikassa, mutta se tuntui valtavan suurelta urakalta ja väkinäiseltä. En nauttinut siitä yhtään.

Jostain syystä olen ihan lopussa. Tekisi mieli vain nukkua.

Käyttäjä saloka kirjoittanut 19.11.2023 klo 08:37

En o taasoikee kyennyt mitään tekee. Oon ollut aika väsynyt ja viluinen ja samalla on ollut taas kipuja .

Yö unet on nyt toista yötä aika vähäset.

Yritän keksiä, mistä löytäisin 2.5mm puikot. Yhen löysin, mut se ei paljoo lohduta tällä hetkellä. En vaan keksi mistä ettisin.

Mut eipä tässä ihmempiä. Yritän keksii tänään jotain järkevää, ehkä.

Käyttäjä saloka kirjoittanut 21.11.2023 klo 13:24

sovittiin äitin kanssa, että vaihan nyt langan ja puikot ja jatkan sukkia niin. Että saisin noi mahdollisimman nopeesti valmiiksi, sillä isä ei montaa kertaa näe saajaa enää.

Kävin tänään suihkussa. Loppu puolella alko tuntuu kummalta ja oli kiire huuhtoo saippua pois iholta ja mennä nopeesti sänkyyn, ettei mitään tapahtuisi. Onneksi ei tapahtunut. Hiukan tuntu jaloissa ovelalta, mutta istuin sängyllä jonkin aikaa ennen ku lähin sit olkkaan.

Pitäis pikku hiljaa alkaa ruokaaki lämmittää. Pitäis olkkaa siivota myös. Ehkä mun tarvii koittaa pikku hiljaa järkätä ne.

Huominen aamu pelottaa. Olen tänään nukkunu va 8-10 noin. Ja huomenna pitäis olla hereillä klo 8. ja jaksaa 2 tuntia olla aktiivinen. Yritän jaksaa mennä kauppaan kiertelee. Saa nähä miten onnistun.

Juttelin äitin kanssa tossa. Sanoin sille että alkaa ketuttaa olotila ku ei sit voi kunnolla tulla mikään päälle. Kun koko ajan jotain oireita puukkaa. Mut ehkä se tälläst sit on ja katottava, kuinka kauan tämäkin kestää.

Mut kaipa tässä tarvii alkaa kattoo, mikä lanka noihin sukkiin sit sopii loppujen lopuksi ja sit alkaa tekee niitä.

Käyttäjä saloka kirjoittanut 22.11.2023 klo 12:36

tk:sta tuli viestiä. Lääkärit ovat tavanneet ja miettineet kuulemma mun tilannetta ja tulleet siihen tulokseen että mua ei vaivaa mikään. Nyt sit kokeilen metsästää, tai no tyttö kokeilee ehkä, sopivaa monivitapilleriä, jos sillä saisi olon paremmaksi. Ainut kriteeri sille oikeastaan on, että se ei saa olla iso ja se pitää olla helposti nieltävä ja maidoton. Eli pyöreitä pillereitä ei ehkä kamalasti kannata mulle hommata, koska ne on vaikeempia kun ne soikeet. no, katotaan mitä tyttö tekee.

Tyttö, tuttu ja äiti tietää että olen tänää kiukkusella päällä. ALko ihanasti ketuttaa. Se kuuri loppu su ja tänään alko onglmat taas. Nyt täytyy kattoo mihin tää kehkeytyy sit loppujen lopuksi, et onko sittenkään huolta ees. Kai se tässä parin pv sisällä näkee sit. Olon kyl veti sellaiseksi omituisen jaksamattomaksi, mut yritän silti jaksaa. Mun on pakko alkaa noita sukkia tekee...

Käyttäjä saloka kirjoittanut 23.11.2023 klo 11:56

laitoin tk viestin varmuudella kun alko näyttää että helvetti alkaa taas. muutenki pää särkee niin hiton ihanasti. en jaksais enää tätä.

Käyttäjä Purjevene kirjoittanut 23.11.2023 klo 20:36

Nukuin viime yönä todella pitkän yön ja pääsin ylös sängystä vasta kymmenen aikoihin. Tänään kävelin kauemmas syömään. Oli liukasta ja vähän satoi vettä. Tuli ainakin syötyä monipuolisesti ja kunnolla ja oikeaan aikaan. Lopun päivää olenkin sitten vaan makaillut voimattomana. Kai se kävely teki ihan hyvää, vaikkei se suoraan voinnissa tunnu.

Huomenna pitäisi taas keksiä tytölle jotain ruokaa. En millään jaksaisi pyörittää ruuanlaittoa. Tuntuu, että yksinkertaisissakin kotitöissä on liikaa. Yritän hankkia jotain valmista.

Pesin kaksi koneellista pyykkiä tänään. Enempää ei mahdu kuivumaan kerralla. Huomenna pitäisi pestä lisää.

Haluaisin olla virkeämpi ja jaksaa enemmän. Olen väsynyt olemaan koko ajan masentunut. Sille ei voi mitään.

Käyttäjä Purjevene kirjoittanut 24.11.2023 klo 16:21

Tänäänkin panostin syömiseen ja onnistuin syömään kunnollisen ruuan päivällä. Pesin myös koneellisen pyykkiä. Ja tein vähän töitä. Enempää en jaksa.

Tuntuu, että pitää mennä takaisin makailemaan ja keräämään voimia. Tyttö pitää kohta hakea kaverinsa luota. Ostin valmista ruokaa, ja toivon, että se osoittautuisi hyvän makuiseksi.

Käyttäjä saloka kirjoittanut 25.11.2023 klo 12:13

mulla on ongelmat jatkuneet ja tk ei sit vastannu siihen to lähettämääni viestiin. Eilen tyttö toi koirulin hoitoon. Meillä meni tosi hyvin, hä ei haukkunu yhtään ja potki ja töni mua kovasti sohvalla. Tyttö toi tossa yks päivä mulle c ja d vitamiinia, jota lääkäri ehdotti kokeilemaan. Aloitin tänään sit popsii niitä. Katotaan kuinka paljo hyödyttää. Tyttö osti eilen mulle maksalaatikkoa, mut en oikee eilen jaksanut panostaa mihinkään. Söin va karkkia , en mitään muuta eilen. TÄnään on pakko lämmittää se laatikko ja syä sitä. Eilen en oikee paljoo vissiin juonukka, joten sitäki pitää paikkailla.

Olo on aika heikko koko ajan. Jaloissa tuntuu koko ajan sellaista epämääräistä kipua, vissiin lihaksissa. Sellaista että en oikee luota siihen että jalat jaksaisivat kantaa mua kovin kauan.

Liikkeelle lähtiessä menen aika usein seinii pitkin. En sit tiä lähenkö liian nopeesti. En oikee jaksa muuta ku maata taas. Nyt yritän istua tässä, mut saa nähä kuinka kauan jaksan.

Pitäis noita sukkiakin tehä. Siksi tässä istun. Yritän alkaa kutoo tossa ja saada noi sukat eteenpäin.

Vitsi ku täällä on sekaista. Tyttö kävi eilen jääkaapissa ja sano et siel haisee joku. En tosiaan tä mikä. Pitäis jaksaa sekin tutkii taas. EI siellä ainakaan mikään näkyvää ruokaa ole.

Käyttäjä Miksimaija kirjoittanut 26.11.2023 klo 11:38

Hei saloka 🙂

En tiedä saako täällä ehdottaa muita kuin julkisia palveluita. No yritän -ja Synlabissahan kylläkin tutkitaan myös julkiseen terveydenhuoltoon liittyviä näytteitä & tehdään vuositarkastuksia. Siellä voi otattaa näytteitä ja kuvauksia ilman lääkärin lähetettä. Muistelen etteivät kaikki edes maksa ihan maltaita: oisivatko 100 euron molemmin puolin. Synlabin sivuilta voi tarkistaa hinnat.

Onko sulle tehty kaikki keliakiaan liittyvät tutkimukset? Se kun ilmenee yllättävän monella tavalla. Yhdellä tuttavallani näet oli nivelreuma-dg, mutta hänen viheliäät niveloireet johtuivatkin keliakiasta 😮

Sit, psoriasiskin muuten taitaa oireilla myös ainakin nivelissä? - pähkäilin kasvojesi ihottuman ja kutinan syytä. En tiedä ulottuuko psori ruuansulatuskanavaan: mikähän oikein aiheuttaa tuon nielun kirvelyn...

Myös mm EDS:ssä on monia liitännäissairauksia. Kivut muistuttavat tilannetta, jolloin "lihaksia juilii" tai "repii" silloin, kun ns tavikselle on nousemassa kuume. Tulehdustila vain on jatkuva ☹️

Kopsasin Keliakialiiton sivulta muutamia oireita, mitkä voisivat sopia keliakiaan.

•Keliakia iholla:

Ihokeliakiassa (dermatitis herpetiformis) voimakkaasti kutisevaa, rakkulaista ihottumaa esiintyy tyypillisesti kyynärpäiden ja polvien ulkopinnoilla, pakaroissa ja hiusrajassa. Lähes kaikilla ihokeliaakikoilla on myös ohutsuolessa jonkinasteinen limakalvovaurio. Noin joka kahdeksannella keliakiaa sairastavalla on ihokeliakia.

Kutinaa voidaan lievittää alkuvaiheessa dapsoni-lääkityksellä. Ainoa hoito ihokeliakiassakin on ehdoton gluteeniton ruokavalio, jolla ihottuma häviää ja ohutsuolen suolinukkavaurio korjaantuu.

Keliakia suussa:

Pysyvien hampaiden kiillemuutokset voivat liittyä hoitamattomaan keliakiaan. Kiillevaurioiden lisäksi erilaisia suuoireita, kuten aftoja ja muita limakalvomuutoksia, esiintyy keliaakikoilla jonkin verran enemmän kuin muulla väestöllä

•Keliakia mielessä:

Melko tavallinen hoitamattomaan keliakiaan liittyvä psyykkinen oire on mielialan lasku ja masennus. Pienillä lapsilla voi esiintyä myös ärtyneisyyttä, levottomuutta ja välinpitämättömyyttä. Isommilla lapsilla ja aikuisilla keliakian ensioireita voivat olla yleinen väsymys, huonovointisuus ja aloitekyvyn puute.

• Keliakia nivelissä:
Toisinaan hoitamattomaan keliakiaan liittyy niveloireita. Tyypillisesti kyseessä on yhden tai useamman nivelen kipu ja arkuus ilman tulehduksen merkkejä. Osalla gluteeniton ruokavalio helpottaa niveloireita, mutta ei kaikilla. Nivelreumaa keliakiaa sairastavilla ei ilmeisesti ole merkittävästi muuta väestöä enempää. 

  • Muokattu kirjoittajan toimesta 8 kuukautta sitten. Syy: Kopioinnissa hassuja merkkejä
Käyttäjä saloka kirjoittanut 26.11.2023 klo 13:31

Miksimaija kirjoitti:
Hei saloka 🙂

En tiedä saako täällä ehdottaa muita kuin julkisia palveluita. No yritän -ja Synlabissahan kylläkin tutkitaan myös julkiseen terveydenhuoltoon liittyviä näytteitä & tehdään vuositarkastuksia. Siellä voi otattaa näytteitä ja kuvauksia ilman lääkärin lähetettä. Muistelen etteivät kaikki edes maksa ihan maltaita: oisivatko 100 euron molemmin puolin. Synlabin sivuilta voi tarkistaa hinnat.

Onko sulle tehty kaikki keliakiaan liittyvät tutkimukset? Se kun ilmenee yllättävän monella tavalla. Yhdellä tuttavallani näet oli nivelreuma-dg, mutta hänen viheliäät niveloireet johtuivatkin keliakiasta 😮

Sit, psoriasiskin muuten taitaa oireilla myös ainakin nivelissä? - pähkäilin kasvojesi ihottuman ja kutinan syytä. En tiedä ulottuuko psori ruuansulatuskanavaan: mikähän oikein aiheuttaa tuon nielun kirvelyn...

Myös mm EDS:ssä on monia liitännäissairauksia. Kivut muistuttavat tilannetta, jolloin "lihaksia juilii" tai "repii" silloin, kun ns tavikselle on nousemassa kuume. Tulehdustila vain on jatkuva ☹️

Kopsasin Keliakialiiton sivulta muutamia oireita, mitkä voisivat sopia keliakiaan.

•Keliakia iholla:

Ihokeliakiassa (dermatitis herpetiformis) voimakkaasti kutisevaa, rakkulaista ihottumaa esiintyy tyypillisesti kyynärpäiden ja polvien ulkopinnoilla, pakaroissa ja hiusrajassa. Lähes kaikilla ihokeliaakikoilla on myös ohutsuolessa jonkinasteinen limakalvovaurio. Noin joka kahdeksannella keliakiaa sairastavalla on ihokeliakia.

Kutinaa voidaan lievittää alkuvaiheessa dapsoni-lääkityksellä. Ainoa hoito ihokeliakiassakin on ehdoton gluteeniton ruokavalio, jolla ihottuma häviää ja ohutsuolen suolinukkavaurio korjaantuu.

Keliakia suussa:

Pysyvien hampaiden kiillemuutokset voivat liittyä hoitamattomaan keliakiaan. Kiillevaurioiden lisäksi erilaisia suuoireita, kuten aftoja ja muita limakalvomuutoksia, esiintyy keliaakikoilla jonkin verran enemmän kuin muulla väestöllä

•Keliakia mielessä:

Melko tavallinen hoitamattomaan keliakiaan liittyvä psyykkinen oire on mielialan lasku ja masennus. Pienillä lapsilla voi esiintyä myös ärtyneisyyttä, levottomuutta ja välinpitämättömyyttä. Isommilla lapsilla ja aikuisilla keliakian ensioireita voivat olla yleinen väsymys, huonovointisuus ja aloitekyvyn puute.

• Keliakia nivelissä:
Toisinaan hoitamattomaan keliakiaan liittyy niveloireita. Tyypillisesti kyseessä on yhden tai useamman nivelen kipu ja arkuus ilman tulehduksen merkkejä. Osalla gluteeniton ruokavalio helpottaa niveloireita, mutta ei kaikilla. Nivelreumaa keliakiaa sairastavilla ei ilmeisesti ole merkittävästi muuta väestöä enempää. 
<ul id="bbp-topic-revision-log-425357" class="bbp-topic-revision-log">
<li id="bbp-topic-revision-log-425357-item-425359" class="bbp-topic-revision-log-item">Muokattu kirjoittajan toimesta 1 tunti, 32 minuuttia sitten. Syy: Kopioinnissa hassuja merkkejä

 

Mulla on tehty keliakia testit, mitkä on negoja. Mut niin on siskollakin. Mutta molemmilla on muutamat viljat jotka maha ei hyväksy millään. Olen ollut tos yhteen aikaa todella tarkalla ruokavaliolla ja ei se ole auttanut asiaa yhtään.

Nyt kokeilen noita c ja d vitamiineja, jos ne auttais. Eihän yks pilleri vielä ihmettä tee. Tänään on viel ottamatta, kun ei oikee oo sellainen olo vielä että pystyisin jotain laittaa suuhuni.

Laitoin tytölle viestiä, että mitä ruokaa laittaisin suuhuni. Kaapeissa ei oikee oo mitään sellaista ja unohin ottaa lihaa pakkasesta. Tosin ongelmana on myös se, että ei oikee tee mieli syä mitään. Jos tyttö tilais kebun, ni tiedän että se jää osittain syömättä. Pitäis va saada juotuu ees, et sais noi pillerit alas. Olen kyl nukkunu ihan suht hyvin viime yönnä ja aika kauan. Se ongelmamikä ke alko, näyttää siltä että helpottaa ittestään. Eli ilmeisesti en tarvii sittenkä lääkekuuria siihen enää. Mut se ongelma voi tulla uudelleen taas tulevaisuudessa. Eilen jaksoin olla aika kauan istumassa, mut sit väsyin aika paljo ja olin makuulla loppu illan. Sain sukkia neulottua aika paljo. Tänään taas istun tönötän tässä ja alan kohta jatkaa kutomista. Ehkä tänään voin saada noi valmiiksi.

Äiti ei uskalla tulla tänne. Hänen pitäisi kävellä tänne ja pelkää tota matkaa kävellä. Hänhän kaatui oliks se vuosi sitten ja käi köpelösti. Sanoin sille ettei tosiaan tuu ja vaaranna taas kaikkea.

mut joo, kaipa sitä vois alkaa kutoo ja yrittää saada ees juotuu täs jotain.