Parempaa huomista…

Parempaa huomista...

Käyttäjä saloka aloittanut aikaan 03.04.2019 klo 12:12 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä saloka kirjoittanut 03.04.2019 klo 12:12

Ajattelin nyt aloittaa uuden, kun edellinen oli yli 244 sivunen. 

Istun porrastasanteella, kylmällä portaalla. En halua mennä tonne ryhmään, mut mun on pakko. 

Fysio meni 20 minuutis ohi. Joten oottelin hoitajaa. Pääsin tunti aikaisemmin. Siellä ei sit mennykään nappiin. Itkin ekaa kertaa siellä. En vaan voinut enää olla ja hymyillä. Olen nii väsyny tähän kaikkeen jo. Hoitaja laitto uuden ajan jo ensi viikkoon. Et ei menny ihan nappiin. Nyt siis ootan ryhmän alkuu. Ohjaaja lähti syömään vielä. Sitten pääsen kotiin. Nyt tuli ohjaajakin ja pääsin sisälle. 

Illasta ei o suunnitelmia. Kai katon pelii ja oon. 

Ulkona on kaunis ilmakin. Otin isot kuulokkeet päähäni. Se on kevättä ilmassa….

Eilen tytön sossu kysy, kelpaako mulle sittenki miestukihenkilö. Lupasin harkita. Siinä on niin monta ei:tä. Mut jos pääsen niistä lukoista eroon ja jne. Se voi olla mahollista. Mut sossu yrittää vielä naista.

Nyt käsitöitä….

 

Käyttäjä saloka kirjoittanut 06.05.2021 klo 12:02

Mitä tekisin korvieni kanssa, kun ne kutiaa ihan järkyttävästi 🤔. Jos laitan jotain suihketta, se jää muhii korvaan, kun mulla on ni vammaset korvakäytävät.

Tein makaronilaatikon, tai uunissa on nyt.

Äiti häslää, ku nyt sais tääl koronarokotuksen jopa mäkin. Mut hän ei ymmärrä sitä pelkoa mikä mulla on sitä rokotusta ajatellen.

Mut kaipa se täs menee. Sain hiukan univelkaa pois viime yönnä. Onneks ens yön peli tulee jo klo 00, vissiin, ni saa rauhassa nukkuu.

Käyttäjä saloka kirjoittanut 08.05.2021 klo 14:40

Oli ihana saada nukkua kunnolla ja heräsinki klo 13 vasta. Olisin kauemminki nukkunu, mut en viittiny.

En o oikee saanu mitään aikaiseksi.

Käyttäjä saloka kirjoittanut 09.05.2021 klo 15:25

Nuoripari kävi onnittelemassa ja toi leikkookukkia. Harmikseni ne tuoksuu ni voimakkaasti että joudun pitää ne keittiössä.

Nuoriso sai mut taas nauraa. Ne saa auna mut hyvälle tuulelle.

Siskokin kävi, kun tyttö leikkasi hänen hiuksensa.

Eilen illalla havahduin etten ollu syöny mitään. Tänään täytyy syä. Pitääkin kohta mennä lämmittää ruoka.

Olen isän toisis sukkia kutonut. Jännä kun kerästä voi tulla ihan mikä jämälanka tahansa. Toivottavasti isä tykkää.

Isä on vähentäny / lopettanut syömisen ja ei kuulemma oikee nukukaan. Tyttö haluis mennä kattoo taataa, mut mummi kieltää.

Mut nyt ruuan lämmitykseen....

Käyttäjä saloka kirjoittanut 09.05.2021 klo 21:06

Olen maannu sohvalla yli tunnin. En o jaksanu tehdä mitään. Maannu viltin alla ja koittaa seurata tv:tä. Tänään ois viel lääkkeiden jako.

Huomiseksi ajattelin, jos hiukan ruokkisin tätä kämppää. On tiskiä, on vessan siivousta, on imurointia, on lattianpesua.

Käyttäjä saloka kirjoittanut 09.05.2021 klo 23:35

Aika kai kömpiä peiton alle ja toivoo et nukkumatti tulee. Huomenna taas kasvisruokaa. Se on helppoo. Tosin voi käydä niin ettei tee mieli syä. Leipää tarvii leipoo ainakin. Mut täytyy kattoo millä fiiliksellä kroppa on huomen aamulla ja millä fiiliksellä on mieli. Suihkussakin pitäis käydä. Mikä kumma siin on, ku se on niin vaikeeta mennä suihkuun?

Mieli on aika ok ollu. On itketty silloin ku itkettää ja naurettu sit ku naurattaa. Isä on mulle aika arka puheenaihe. Pystyn kirjoittamaan siitä ja puhuu, mut loppujen lopuksi se menee itkuks. Kun isä lähtee, se tulee olemaan mulle todella iso paikka. Työstän sitä nyt jo, ilmeisesti. 21.pvä isällä on lääkäri. Toivottavasti sitten saamme vastauksia. Hyviä tai huonoja. 17.pvä tytöl on lääkäri. Toivon et hänkin saa apua vaivoihinsa.

Mut kai mun tarvii mennä nukkuu. Koht on puol yö. Kello on herättämäs ekana klo 8 ja sit vähän ennen 10.

Käyttäjä kirjoittanut 10.05.2021 klo 08:27

Hei tuosta mitä mietit suihkuun liittyen. Samaa itelläkin välillä. Vain kun hikiolo, suihkuun menen heti kun mahdollista.

Läheisestä luopuminen on aina vaikeaa. Äitini kotimaisemissa oli saanut sydänkohtauksen viime vkolla. Vielä ei ollut aikansa lähteä, muistutus oli kyllä että lähtö voi olla milloin tahansa. Olin aina kuvitellut että miehensä reilusti nuorempana lähtisi ensin.

Voimia sulle Saloka tähän toukokuuhun, kaikkeen voimia mitä arki on. Ei olla yksin, vaikka varsinaisesti vierellä ei ketään olisikaan. Virkistävää viikkoa 🌷

Käyttäjä saloka kirjoittanut 10.05.2021 klo 13:25

Kiitos keskustelua. ❤

Oon nyt korjannu roskia, tiskikone hyrrää, lattia on pyyhitty. Vähän aikaa tässä lepään ja sit meen kuorii ja pilkkoo pottuja ja porkkanoita ruuaksi. Iltapalan kans tarvii katella., ku leipä loppui. Mul olis 2 kurkkua. Vois kattoo jos tekis sorbettii tänään.

Kyl toi siivominen vie voimia. Vaik ei paljoo ookka tehny.

Parin tunnin pääst alkaa peli, jonka ajattelin kattoo. Samalla tehä käsitöitä, jos jaksaa istua.

Mut kaipa sitä ruokaa on pakko mennä tekee, ei se muuten valmistu.

Käyttäjä Zirkoni kirjoittanut 10.05.2021 klo 23:41

Hei. Jos on masennusta tai muuta mt-pulmaa niin moni asia mikä ns. terveestä ihmisestä on helppoa ja yksinkertaista voi olla sairastuneelle kovakin ponnistus. Viittaan tohon suihkussa käymiseen ja siivoomiseen mitkä mainitsit.
Sairastan masennusta itsekin ja joskus oikeesti miettii et miten joku pienikin asia voi viedä niin paljon voimia, että tuntuu kun olis suuremmankin työrupeaman tehnyt.
Varmaan itselle pitää antaa armoa ja tehdä silloin kun on jaksavampi olo ja pienissä osissa. Mulle rutiinit ainakin auttaa jonkinverran (ei ehkä pahimmassa masennuksessa). On joku selkee päivä milloin tehdään jotain et se jää muistiin ja rytmittää arkee, siinä kuitenkin on liikkumavaraa kokonainen päivä.. et milloin on jaksavin hoitamaan asian. Suihku vois olla sellanen mihin tollasta rutiinii vois olla hyvä kokeilla. Hygieniasta huolehtiminen on tärkeetä ja vaikuttaa varmasti mieleenkin, jokaisel toki riippuu monesta jutusta kuinka usein suihkua tarttee. Mä sanoisin et kyl varmaan ainakin 3krt/viikossa vähintään pitäis käydä, oli elämäntilanne mikä tahansa.

Voin jotenkin samaistua ihan älyttömästi toho sun tuntemukseen isästäs. Vanhemmat vanhenee ja onhan ne yleensä tosi rakkaita ihan kaikesta huolimatta ja aiheuttaa surua ja huolta kun tulee terveysongelmia ja muuta. Mieli on kyl jännä miten se työstää asioita vaikkei niit miettiskään tietoisesti.. valmistelee tulevaan jollainlailla. Jokainenhan meistä lähtee täältä joskus, ja normaaliin kiertokulkuun taitaa kuuluu se et lapsi joutuu hautaamaan oman vanhempansa.
Kyl sitä tuntuu musertavalle edes pohtia. Ehkei liikaa kannatakaan, kun suru koittaa niin suree sen aikaa kun sille on tarve. Jos ei rakastaisi ollenkaan ni ei tuntis suruakaan ja kaipausta.. siks se on lopulta aika kaunistakin surua, kun kertoo rakkauden määrästä jota on tuntenut.
Ihminen poistuu fyysisesti täältä, mut muistot ei kuole koskaan, niitä kukaan ei vie sulta pois.
Hyvä et sun isällä on tulossa lääkäriaika. En tarkkaan tiedä sun isäsi terveystilannetta tai muutakaan, niin on vaikee alkaa sanomaan mitään. Mut kun ihminen alkaa olla viimeisillään niin yleensä syöminen vaan jää jossain välissä. Sun isäsi ei kuitenkaan petikunnossa taida vielä olla? et ehkei kyse oo vielä ihan noin viimeisestä merkistä ennen kuolemaa? Mitä isäsi tekee yöllä kun ei nuku?

Yrittääkö äitisi suojella tyttöäsi näkemästä huonovointisempaa isoisää?
Isoisä on varmasti tosi tärkee ihminen tyttösi elämässä.. toivottavasti hän saisi nähdä hänet kaikesta huolimatta.

Toivottavasti en säikäytä sua puhumalla kuolemasta noin suoraan, se ei oo tarkoitus. Ajattelin vaan kun pohdit sitä paljon niin vähän pohdiskella myös "ääneen".

Voimia kovasti sulle, yritä nauttia tulevista aurinkoisista päivistä ja saada valosta vähän lisäenergiaa. 🙂 Mukava kuulla et oot jaksanu pienesti puuhastella jotain.

Käyttäjä saloka kirjoittanut 12.05.2021 klo 15:50

Zirkoni, ei isävielä opetipotilas, mut eihän liiku paljoo. Katotaan miten täällä kaupungis alkaa arki sujuu, kun huomenna tulevat viikon lomalta. Ensi viikolla onkin isän lääkäri. Emme tiä mitä odottaa. Hyvää taikka huonoa.

Kyl mun tyttö tietää isoisänsä tilanteen, sen mitä mäkin tiiän. Pidän hänet ajan tasalla kokoajan, just siksiettei mikään tule yllätyksenä.

Ei se haittaaettä puhut suoraan.Olen menettänyt jo nuorempana tärkeitä ihmisiä, joten tiiän mitä ehkä tulee eteen. Mut silti tuntuu että se tulee olemaan hyppy tuntemattomaan.

 

 

Tein tilauksen. Tilasin lisää jarruliimaa, isän sukkiin, nyt 2 putkiloa. Sit hiukan äitille lankoja ja itelle lapaslankoja. Tulevat kai perjantaina tai maanantaina perille.

En oo tänään jaksanu tehä mitään, en ees ruokaa vielä. Pitäis varmaan jauheliha mennä paistaa ja keittää makaronia kylkeen. Tehdä muutamaksi päiväksi ruokaa. Vois sitä kattoo jos pakkases on jotain kasvita joukkoon. HMP ehkä on pussillinen. EIlen oksensin pitsat pois ja oon muutenkin oksennuskierteessä. Illalla sit söin nuudelipaketin ja säilyke ananasta ja mandariinia, jotka maistu pesuaineelle.

Jotenkin oon itkuherkässä tilassa.Pelkkä tytön kanssa kirjoittaminen saa kyyneleetsilmiin.Samalla olen julmetun väsynyt ja saamaton. Äiti varmaan kommentoi tota roskasäkkiä,joka ei o vieläkään ulkona. Ollu yli viikon jo menemässä roskikseen.

Tyttö eilen kirjoitti snäpis, et olenko ihan varma ettei mulla o 2suuntaista.Hän on kuulemma ihan varma että mulla on se. Mäen osaa ottaa kantaan. AInut mihin voin ottaa kantaan on se että mulla on psykoottisia oireilujatällä hetkellä. painin niiden kanssa aamusta aamuun jne. Kerroin tytölle siitä ja sitä että pelkään että tämä menee siihen vaiheeseen että en ite tiedä tai tunnista ja että joku muuei tiä kuinka paha tilanteeni on. TÄllä hetkellä pärjään oireilujen kanssa, mutta kun tulee joku uusi haju, niin soitan tutulle ja sit pähkäillään onko se totta tai ei ja mistä se tulee. Noihin ötököihin, kukaan eivoi tehä mitään. Pitää vaan yrittää hillitä ettei raavi ihoa rikki.

Mut kaipa mun on mentävä ennen peliä sitä ruokaa laittaa tulee....

Kiitos kun jaksoit lukea tänne asti 💗

Käyttäjä saloka kirjoittanut 12.05.2021 klo 19:17

tuntuuniin yksinäiseltä tällä hetkellä. Ketään eihalua puhuu taiei ehi puhuu tai ei vastaa.

Tunnen nenässänijonkun ihme hajun. Se ei ole roskis, koska siellä ei haise. Ulkoa ei tuu, tarkistin. Yhtäkkii tuli seja on ollut jo joku 10 minuuttia ja koko ajan tässä missä istun. Missään muualla ei haise. Olenko tosiaan tulossa hulluksi?

Sain valmiiksi isän toiset sukat. En tiä teenkö vähään aikaa sukkia, ainakaan jämälankasukkia. En oikeastaan tiiä mitä alkaisin tekee seuraavaksi. Tos olis toi alunen,jota pitäisi tehä.

Alan huomaamaan että hengitän nopeesti ja raskaasti. Yritän rauhottaa itteäni, mut se on vaikeeta kun samalla haistaa jonku ihmeen hajun.

Käyttäjä saloka kirjoittanut 13.05.2021 klo 00:13

Hajun alkuperää en o vieläkään selvittäny. Ehkä oon va sekoomassa.

Päätöksien teko on vaikeaa, joten olen päättänyt olla päättämättä mitään. Huomasin et se tilauski meni reisille. Olis pitäny tilata 2x samaa lankaa, nyt mul tulee va yksi. Mitä mä siitäkin tekisin, en mitään.

Aloin vääntämisen, puhelinsoiton ja arpomisen jälkeen tekee eripari lapasia. Onneks mul on ig:ssä ylhäällä silmukkamäärä ja puikot, ettei tarvii sitä arpoo. Otin laatikosta 2 kerää lankaa., sama värierä ym, eli samaa lankaa. Mut en sit löytäny samaa kohtaa niistä tai olis jäänny va puol kerää käyttöön. Näin niistä tulee siis samapari-eripari lapaset.

Ajattelin jättää hetkeks noi sukkien teon ja tehä ainakin nä yhet lapaset täs. Sen jälkeen voi taas tehä vaikka sukkia. Pitäis yhet tossukat ja yhet karuselli-lapaset päätellä ja laittaa ne valmiiden joukkoon, samalla laittaa parit yhteen, ettei ne vaan katoais mihinkään. Mul on tapana tehä molemmat parit sukkia ja lapasia, mut sit niistä katoaa toinen pari jonnekkin.

Kello on taas yli puolen yön. Onneks aamulla saa nukkuu, eikä "norsu"mies häiritse.

Mut joo, mä alan koittaa nukkuu....

Käyttäjä saloka kirjoittanut 14.05.2021 klo 12:23

olen niin rätti väsynyt ja heikossa kunnossa, ettei äiti tajua sitä va pakottaa mut lähtee hänen kans kauppaan. Olen nukkunut melkein 12 h viime yönnä, enemmänkin olis menny, mut olin kellon laittanut soittaa. Jos alan äitille jotain valittaa, tulee sieltä takas et kyl hänki,mut hänen on pakko jaksaa. Mä oon koko viikon yrittänyt jaksaa ja jaksaa,mitään muuta en sit olekaan yrittänyt. Vielä olisi siivoamista,mut en taida onnistuu maanantaiseksi siivoaminen. Nytkin pitäis siivoo, mut tossa kun laitoin ja tyhjensin tiskikoneen, hupeni voimat niin että jos olisin jatkanu vielä niolis taju tai jalat lähtenyt. En tiiä sit johtuuko tosta ilmasta sitten tämä. TÄytyy kai mennävaihtaa valmiiksi vaatteet, jollen saa mitenkää saa sitä menoa peruutettuu. Mä en ymmärrämiksei äiti voi ite yksin mennä. EI hän mua siellä o ennenkään tarvinnu. Autossa istumme hiljaa omilla puolin ja kaupassa kuljemme erii reittii. MIhin siellä mua tarvitaan? Mut nyt meen lepämään taas vaihteeksi...

Käyttäjä saloka kirjoittanut 14.05.2021 klo 16:39

"kädenväännön" ja puheluiden jälkeen, päätin etten lähtenyt kauppaan, vaikka kuinka olisi asiaa sinne. Päätin ettääiti saa kuinka vihata mua ja olla mullevihanen.

Söin tossa ruuan ja tuli huono olo enemmän. Päätä sattuu ja voimat on veks.

TOivottavasti huomenna ois hiukan ees parempi päivä. Maanantaina tukih. tulee ja silloin on pakko olla jokseekin okei.

Käyttäjä saloka kirjoittanut 14.05.2021 klo 21:05

äitin kanssa ollaan ihan jees. Kun hän tuli kaupasta, olin pysääkillä vastassa lakanapyykin kanssa. IStuskelin n. 25 minuuttia pysääkillä odottamassa. Mielessä kävi kaike maailman ajatukset.

Söin ruuan lopun ja huomenna pitää tehä taas jotain muuta. Tekiskö samaa mun hmp korvais kukk- ja parsakaalilla. Sitä mulla pitäisi olla pakkasessa.

Mulla on nyt suunnitelma täksi illaksi ja huomiseksi. Katon vielä bb:n ja sitten kömmin sänkyyn. Laitan herätyksen vähän ennen 12, kun silloin alkaa suomen peli. Katon sen ja sen jälkeen alan kai tekee ruokaa ja kattoo mitä muuta tekisin. Vois tosin hetiherättyy laittaa astiakoneen päälle, kun se kerta on täytetty jo.

Oma fiilis on ,no jaa. kipuinen, väsynyt. Mut taistelen vastaan.Maha on vielä on oireileva.

Käyttäjä saloka kirjoittanut 15.05.2021 klo 16:50

Tänään on ollut hiukan parempi päivä, eiliseen verrattuna. Sain kukat kasteltuu, isän toisiin sukkiin jarrut ja ruuan tehtyy. Ruuaksi keitin va makaronia ja paistoin jauhelihaa. Olokin on suht ok,pientä huonoo oloo ja päätä särkyy. Huono olo on vaan siitä että söin.

Hiukan ketuttaa, se miten mua kohellaan. JOudun lauantaina kattoo isää koko päivän. Mietin miten hän pärjää yksin sitten kotona, kun mä oon omassa. En mämuuta ku käyn siellä. Nyt vielä kun isä ei näköjään syö täällä kaupungissakaan oikee.Sanoin tänään äitille että varaa isälle sitten juotavaa. AI nii,sit on se siskon kissakin vielä. Kaikkimuut lähtee mökille talkoisiin. SIellä pitää varasto kaataa maantasalle. Isää ei voi ottaa mukaan.

Laitoin päivällä parvekkeen oven hiukan auki. On tullu hiukan raitista ilmaa koko ajan. Ehkäse on auttanut etten ole niin väsynyt. Mut sen huomasin, että mun täytyy alkaa noita teelajeja katella ja ottaa makuteet käyttöön. Tehä niistä ns. jääteetä. ALkaa toi kuuma/lämmintee jo hikoiluttaa meikäläistä ja se tekee tukalan olotilan.

Kattelin kukkiani taas,kun kastelin niitä. Nyt tohon yhteen kukkaan on tullu alku, yksikukka puhkasi nuppunsa auki ja siinä on yksi kukka monen nupun keskellä. Juurtumassa olevat kultaköynökset on hyvin juurtuneet ja sit toi yks kukka on kans hyvin juurtunut, missä on alku jo. Uusia lehtiä on tullut moniin kukkasiin. Onneks ne ei o paljoo kärsinyt tästä masisjaksosta.

Tyttö on edelleen sitä mieltä että en sairasta masennusta.Että sairastan jotain muuta mielenterveysongelmaa. En tiiä mitä siihen sanoa. TÄllä hetkellä dg on pitkittynyt masennus. TIedä sitmitä sekin tarkoittaa,muuta kun että eilen eipuhjennut masis, vaansiitä on kohta 20 vuotta.

Mun täytyy kattoo,jolleitä huono olo mene pois,ni tarviikomun mennä sohvalle maate. Ei o vaan kivaa koko ajan pelätä että oksentaa. Enkä taho oksentaa, kun muutenkin syön vaan n.1-2 kertaa päivässä. Ehkä mun kannattaa mennä sohvalle lepää ja kattoo illemmalla, jos jatkan noita lapasten tekoo.Nekinmeni päin mäntyy, kun kerässä langat on väärin päin,eliväritkin menee väärinpäin. Mut en jaksa enää alkaa toista tai molempie purkaa kun on yli peukalon jo tehty. Kyl ne joku sit käyttää,joskus.

Mut nyt sinne sohvalle ja kattoo vielä eht-turnauksen loppu peliä. Vaikkasuomi eisiinä pelaa, ni on ainakin jotain katotavaa...