Nyt olen kaksi päivää onnistunut syömisissä. Jo siitä voi olla helpottunut. Ehkä ei ole tarvista mennä Nutrilettille, tosin kaaapissa olisi pusseja noin viikoksi. Jos jonkun/joitain aterioita korvaisi hetken niillä. Pääsisin eroon pusseista. Ehkä, ehkä...
Paino on tullut eilisestä alaspäin. Milloinkohan kehtaan alkaa puhua oikeasti painostani täällä. Luultavasti se ei ole edes tarpeen. Ellei sitten kun olen päässyt tavoittteeseesin, johon on reilut kymmenen kiloa. Sen piti onnistua kesäksi, mutta huti tuli. Sairaalassa olin pitkään, ja nyt en ole saanut pudotusta alkamaan. Toivottavasti tämä syöminen on nyt mahdollista pitää.
Mietin ruokavalioita. Pitäisikö alkaa karppaamaan. Tiedän siitä liian vähän. Tämä Painonvartijoiden systeemi on siitä hyvä, että syödään "normaalisti". Tosin lasketaan ja merkitään jokainen suupala, mutta kuitenkin. Moni on kuitenkin hyötynyt karppaamisesta. Pitänee ottaa siitä selvää. Tosin nytkin kai syön sen suuntaisesti. Proteiini ensisijaisesti maidosta ja kalasta, hiilihydraatit pitkälti vihanneksista, rasva levitteistä ja pellavansiemenöljystä ja kalasta. Se kuulostaa ainakin musta aika oikealta. Hiilihydraattia ei juuri tule makaroonista tai riisistä. Perunaa syön tosi harvoin. Nyt olen parina päivänä syönyt kumpanakin 100 g keitettyä makaroonia. Sen pistearvo on 1½ pistettä.
Päivänruokamäärä on noin 18-20 pistettä. 100 g lohta on 4 pistettä, pala leipää pisteen, teelusikallinen 40 % margariinia o,5 pistettä, ruokalusikallinen pellavansiemenöljyä ehkä noin 1 ½ pistettä, 200 g rahkaa 2 pistettä, 100 g rejuustoa 1 piste ja 1 dl kaurahiutaleita eli annos puuoa 1 piste... Näistä mun ruokavalio pitkälti muodostuu. Osaan pistearvot ulkoa!😋
Tuohon 18-20 päivän pistemäärään ei lasketa suurinta osaa kasviksista ja vihanneksista. On tietenkin pisteellisiäkin, kuten avokado, mutta noin pääsääntöisesti...
Yksi piste vastaa ehkä noin 60 kcal:a. Pistearvoon tosin huomioidaan kalorimäärän lisäksi ruoan sisältämä rasva. En ole tätä saanut paremmin auki. Mutta päivän kalorimäärä on ehkä noin 1200 kcal lisättynä kaikilla syödyilla vihanneksilla ja hedelmillä, mitkä tekevät sitten jo aika paljon. Juuri äsken söin appelsiinin, mikä teki kalorilaskurin mukaan noin 100 kcal:a. Eli hedelmät lisää energian saantia huomattavasti yli tuon laskennallisen 1200 kcal:n.
Tämän systeemin osaan, miksi siis vaihtaa toiseen. Ellen sitten vakuutu toisen paremmasta toimivuudesta?! No näillä nyt vielä mennään. Ja lisätään ehkä se Nutrilett johonkin kohtaan...