Painonhallinta

Painonhallinta

Käyttäjä Jardin Prive aloittanut aikaan 13.07.2015 klo 10:06 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä Jardin Prive kirjoittanut 13.07.2015 klo 10:06

Hei.

Ajattelin aloittaa ketjun, johon kaikki voivat vapaasti kirjoittaa. Ajatukseni on, että voimme keskustella painonhallinnasta, laihdutuksesta ja siitä, mikä on tavoitteemme. Toivon, ettei tähän ketjuun tulisi kovin laihdutus-vastaisia viestejä. Niin, että positiivinen asenne painonhallintaan ja laihduttamiseen säilyisi.

Itse aloitin tämän laihdutus-prosessin kesän alkupuolella. Käytän ensisijaisesti Nutrilettia. Välillä olin hetken normiruoalla. Kiloja on jokunen tippunut, mutta nyt junnaa paikoillaan. Ehkä siksikin ajattelin aloittaa tämän ketjun, että voisin saada motivaatiota tähän omaan painon pudottamiseeni. Vaikka mieli on maassa, on mulla kuitenkin motivaatiota laihduttamiseen. Ja näin se on helppoa. Ja hei, tämä ei ole mikään Nutrilett mainos! Olen ollut aikanaan Painonvartijoissa, ja menisin uudelleen, jos se olisi vielä Suomessa.

Minkälaisia kokemuksia teillä on? Oletko laihduttanut joskus tai laihdutatko nyt? Miten olet onnistunut? Mitä muuta aiheen tiimoilta on mielessäsi? Kirjoitellaan…🙂

Käyttäjä Jardin Prive kirjoittanut 03.04.2016 klo 06:53

En saa loppumaan tyhjän syömistä. Pisteitä vain ropisee ja luovutan niiden laskemisen. Sairaalassa oli helpompaa. Ruoka-aikojen ulkopuolella ei syöty. Nyt nuo ruoka-ajat pitäisi saada toimimaan kotonakin. Otan aina välipalan välipalaa: pala leipää, tuorejuustoa, toinen pala leipää, ja sitten se kolmas... En tiedä, miten saisin itseni taas ruotuun! (Ja painokin vain nousee siitäkin, kun vatsa ei toimi.)

Eilen kävin sentään vähän kävelemässä. Mieli ei tehnyt, mutta menin kuitenkin. Tänään sataa vettä. Ei ylennä sekään nyt mieltä. Ja uloslähtö vain menee kauemmas...

Käyttäjä Jardin Prive kirjoittanut 04.04.2016 klo 05:34

Nyt aamusta paino näytti ihan kohtuulliselta. Vähemmän kuin toissa-aamuna. Tulee helpottunut olo. Ehkä tästäkin projektista selvitään... Eilen sain syötyä järkevämmin, mutta edelleen tulee syötyä liikaa. En tiedä, miten sen saisi pois. Pitää seurailla.

Mulle on ominaista listata kaikki. Niinpä mulla on nyt jääkaapin ovessa lista, johon merkitsen syömiseni (ruoka, ruoan paino ja piste-arvo), painopäiväkirja (aamun paino, päivän liikkumiset, muuta homioitavaa) sekä lääkelista. Aika tarkkaa, mutta ei mielestäni mene vielä pahasti yli kohtuuden. Haluan, että asiat ovat järjestyksessä. Ja asiat ovat paremmin hallittavissa, kun ne on listattu kirjalliseen muotoon, ja ovat seurattavissa. Ehkä tämä on yksi piirre kontrollintarpeestani...

Käyttäjä Jardin Prive kirjoittanut 05.04.2016 klo 08:00

Söin illalla liikaa, vaikka päivä meni ihan hyvin. Nyt aamusta oli painoa poissa 200 grammaa. En kyllä usko eilisen kohdalta laihtumiseen...

Eilisen ruokailut meni oikeastaan aika hyvin. Söin ruoka-aikoihin ja kohtuullisia annoksia. Ihan normiruokaa. Nyt on vain ostettu jääkaappiin keinomakeutettua jogurttti ja juustoa. Ostin levitettävää raejuustoa sekä ruohosipulilla että ilman. Ajatelin, että sillä saan leivänpäälllystä ilman pisteitä. Yllättävän hyvää.

Eli jotain olen taas sairaalan jäljiltä oppinut. Oikeat annoskoot. Ja sen ettei jääkaappiin pidä ostaa mitään sellaista, mitä ei pidä syödä suoraan pakkauksesta...😋

Masennus ja painonhallinta eivät ole helppo yhdistelmä. Kun ei itsestään välitä, oikeastaan melkein itseään vihaa, niin syöminen menee ääripäästä toiseen. Ei jaksa eikä niin halua edes halua itselleen hyvää. Mutta inhoaa itseään niin paljon, että jotain on tehtävä. Kuri on pidettävä, ja kun siihen ei pysty tuntee todella epäonnistuvansa.

Inhoan itseäni tällaisena. Yksi läskikasa. Joka on jo aikanaan kertaalleen laihduttanut nämä kilot, ja taas sama projekti edessä. Ja kun kuvittelin kesään mennessä tämän olevan ohi! Että saan kauniit kesävaatteet päälle. Ja se siitä sitten! Että vihaan itseäni. Ja sitten menen vielä sairastumaan vaikeaan masennukseen ja sairaalaan kuukausiksi!😠 Onneksi edes paino ei siellä noussut. Mutta millä saan sen taas lakamaan laskea??!!

Vihaan!

Käyttäjä saloka kirjoittanut 05.04.2016 klo 17:01

JP, mulla on ruokahalu kadonnu täysin. Osastolla syön kun ruoka-aika, mut kotona jarruttelen. Mun käsitys ruuasta on väärä. Pidän sitä pakonomaisena. JOkainen sanoo mulle, että mun on pakko syä, pakko syä. No mä sit syön, ni ne on hiljaa. TÄnäänkin oli perunamuusii, onneks sain ite annostaa sitä. Keittiöhenkilökunta sit paukautti 2 isoo makkaraa mun lautaselle. Nou nou nou... Yksikin olisi riittänyt. Loppu lautasen täytinkin sit höyry porkkanoilla ja kurkulla. Silti tuli paha olla ja teki mieli oksentaa, mut en oksentanut.

TOiset sanoo että osasto lihottaa. Mulla se on laihduttanut. Olen syönyt välillä "listan" ulkopuoleltakin ja yritän syä hedelmii. Et en mä o nälkää nähnyt. Liikkumista en voi harrastaa. Tai kävin mä tossa vesijuoksussa kuukauden joka viikko ja nyt meen taas pari kertaa. Mut mun nilkat on nii kipeet et tuun hulluksi. Hoitajat pakottaa kävelee välillä...

Käyttäjä Boodis kirjoittanut 05.04.2016 klo 20:00

Olen laihduttanut, tietenkin epäterveellisellä tavalla.

15-vuotiaana aloin laihduttamaan, koska en viihtynyt kehossani ja halusin olla laihempi.
Laihduttamista pitäisi osata hallita ja syödä oikein, mutta itse en kyennyt tehdä niin.
Laihdutin olisiko ollut 6 kg. Terveydenhoitajalla tuli sitten ilmi, että olen alipainossa ja lähellä anoreksiaa sairastamassa. 16-17 vuotiaana tapa jäi ja olen syönyt vähemmän mitä yleensä pitäisi. Pitäisi syödä 5 isoa/6 pientä ateriaa päivässä ja yleensä söin vain 1-2 ateriaa päivässä, harvoin 3. Syön välillä pahaan oloon makeaa terveellisen sijaan. Tapa on edelleen säilynyt ja on todella huono, huomaan sen itsekin. En vain osaa enää irrottaa otetta siitä, koska ajattelen kehoani jatkuvasti. Paino oli nyt jouluna hieman noussut ja saan paniikkikohtauksen kehostani, kun painoa on noussut peräti 1,5 kg.

Unohdin mainita, että 16-17 vuotiaana minulla oli tavoitteena päästä yhteen tiettyyn painoon, joka olisi ollut erittäin vakava! Olisin tarvinnut pudottaa vain 4 kg, että olisin ollut tavoitteessani. Onneksi en sinne asti päässyt, koska pelkästään 39 kg painossa tuntui aika heikolta.

Kuitenkin nyt ollaan painossa 42,5 kg ja painoindeksi näyttää: 15,44 (Merkittävä alipaino)

Haluan sanoa ihmisille, että älkää missään nimessä laihduttako epäterveellisesti ja liikaa! Mieliala vaihtuu ja on koko aika huoli omasta kehostaan eikä mikään muu ole ajatuksena kuin laihduttaminen. Olette just nyt kauniina tuollaisina!! 🙂👍

Käyttäjä Jardin Prive kirjoittanut 06.04.2016 klo 20:01

Boodis kirjoitti 5.4.2016 20:0

Olen laihduttanut, tietenkin epäterveellisellä tavalla.

Unohdin mainita, että 16-17 vuotiaana minulla oli tavoitteena päästä yhteen tiettyyn painoon, joka olisi ollut erittäin vakava! Olisin tarvinnut pudottaa vain 4 kg, että olisin ollut tavoitteessani. Onneksi en sinne asti päässyt, koska pelkästään 39 kg painossa tuntui aika heikolta.

Kuitenkin nyt ollaan painossa 42,5 kg ja painoindeksi näyttää: 15,44 (Merkittävä alipaino)

Haluan sanoa ihmisille, että älkää missään nimessä laihduttako epäterveellisesti ja liikaa! Mieliala vaihtuu ja on koko aika huoli omasta kehostaan eikä mikään muu ole ajatuksena kuin laihduttaminen. Olette just nyt kauniina tuollaisina!! 🙂👍

Hei, Boodis! Ja tervetuloa kirjoittamaan laihduttamisesta. Sinulla on siitä kokemusta ehkä liikaakin.

Mulla on jotenkin "anorektinen minäkuva" Olen ylipainoinen, mutta haluaisin olla alipainoinen. En vain pysty siihen. Tai ensin pitäisi päästä tästä - haluaisin kirjoittaa "tästä läskistä" - ylipainosta eroon... En kelpaa itselleni tällaisena. Inhoan itseäni. Painon suhteen haukun itseäni. En todellakaan koe että olisin kaunis tällaisena. Toisille ihmisille sen voin sanoa, mutta en itselleni.

En saa aloitettua painon pudottamiseta sairaalan jäljiltä. En pysty syömään vahemmän. En tiedä, mitä tehdä! Aika terveydenhoitajalle on liki kuukauden päästä. Siihen mennessä mun on saatava tämä projekti taas käyntiin. Voi, hemmetti!

Käyttäjä Jardin Prive kirjoittanut 07.04.2016 klo 13:24

Eilisestä painosta vähän tultu alaspäin. Ehkä nämä "onnistumiset" motiviovat jatkamaan. Ystävä joka mut pitkästä aikaa näki, arveli mun laihtuneen viime näkemästä, mutta muutosta ei ole valitettavsti oikeasti tullut...

Nyt on mies täällä. Ja pitää lähteä kauppaan. Vain järkeviä ostoksia...

Käyttäjä Laikacomehome kirjoittanut 07.04.2016 klo 23:13

Heippa!
Mä olen lähemmäs 20v. ja mulla ei oo ennen ollu ongelmia mun painon kanssa. Mutta nyt tässä viimesen puolen vuoden aikana on alkanut tuntua että mun täytyis laihtua. En siis ole edes ylipainoinen, mutta en pidä itsestäni. Mun minä-kuva ei oo koskaan ollutkaan kovin mahtava, mutta nyt tuntuu siltä että kaikki hajoaa käsiin. Mun ruokahalu vaihtelee todella rajusti, jonain päivinä en syö mitään koko päivänä ja joinain päivinä syön kaapit tyhjäksi ja poden sitten pahaa oloa siitä. Mulle on joskus sanottu että mulla on taipumusta anoreksiaan, mutta en usko että tämä ainakaan vielä sitä olisi. Oon siis 170cm pitkä ja painan jotain 65kg.😯🗯️

Käyttäjä Jardin Prive kirjoittanut 08.04.2016 klo 07:11

Laikacomehome kirjoitti 7.4.2016 23:13

Heippa!
Mä olen lähemmäs 20v. ja mulla ei oo ennen ollu ongelmia mun painon kanssa. Mutta nyt tässä viimesen puolen vuoden aikana on alkanut tuntua että mun täytyis laihtua. En siis ole edes ylipainoinen, mutta en pidä itsestäni. Mun minä-kuva ei oo koskaan ollutkaan kovin mahtava, mutta nyt tuntuu siltä että kaikki hajoaa käsiin. Mun ruokahalu vaihtelee todella rajusti, jonain päivinä en syö mitään koko päivänä ja joinain päivinä syön kaapit tyhjäksi ja poden sitten pahaa oloa siitä. Mulle on joskus sanottu että mulla on taipumusta anoreksiaan, mutta en usko että tämä ainakaan vielä sitä olisi. Oon siis 170cm pitkä ja painan jotain 65kg.😯🗯️

Hei, Laikacomehome! Mukava, kun kirjoitit!

Mulle on melkein yllätys, että voi olla joku muukin, jolle paino on samanlainen "ongelma" kuin mulla. Eli että on tietyllä tavalla "taipuvainen" anoreksiaan, vaikka ei sitä tosiaan ole, ainakaan vielä. En minäkään pidä itsestäni. Enkä varmaan pitäisi itsestäni laihanakaan, mutta olisinpa edes laiha.

Oon kertaalleen tässä vuosia sitten laihduttanut itseni normaalin mittoihin. Silloin olin edes kohtuu tyytyväinen itseeni. Se taisi silloin riittää. Mutta nyt olisi tuohon matkaa vielä reilut 10 kiloa. Pelkkkää läskiä. Enkä ehdi ennen kesää! En saa edes laihduttamista alkuun!

Ehkä mun pitäisi suoda itselleni tämä "tauko". Olenhan vasta juuri äsken kotiutunut sairaalasta useamman kuukauden hoidosta. Mutta kaiken pitäisi toimia, ja mieluiten heti!

Käyttäjä Laikacomehome kirjoittanut 08.04.2016 klo 13:47

Kannattaa pitää sitä taukoa, jos oot kerran justiinsa päässyt sairaalasta. En suosittelis lähtee laihduttamaan heti.

Mä oon nyt parin päivän aikana tosiaan yrittäny raahautua salille, ja mun tyttöystävä on varsin hyvä motivaattori, ko nostaa enemmän ko minä 😳 en oo luultavasti koskaan ollu kovin hyvässä kunnossa mut nyt vois alkaa tekemään töitä sen eteen.

Käyttäjä saloka kirjoittanut 08.04.2016 klo 17:23

tunnin olin vesijumpassa. Tehtiin pieniä liikkeitä. Mun piti olla varovainen, kun alaselkä on jumis ja nilkat edelleen kipeet. Lopuksi menin kauaksi aikaa saunaan istuu ja miettimään asioita.
Kotona sit ootti muuttohässäkät. Saa nostaa ja kantaa ja mennä ja tulla.

Käyttäjä Jardin Prive kirjoittanut 10.04.2016 klo 08:48

Hei, Laikacomehome ja Saloka!

Kirjoititte molemmat liikkumisesta ja kuntoilusta... Jotain minäkin teen tai tulen tekemään... Mulla on viljelypalsta ensimmäistä kesää, ja siellä on maata käännettävänä ja rikkauohoista kitkettävänä. Tekemistä riittää, ja mies "uhkaili", että tulen saamaan kipeän selän, ja jalat. Tulee varmasti oleman rankkaa...

Mulla paino vain nousee. Vaaka näytti nyt aamusta kaksi kiloa enemmän kuin eilen, mutta toisaalta vatsa ei ole toiminut useampaan päivään.

Yritän kyllä jo aloitella laihduttamista, mutta jotenkin tämä on nyt tosi tahmeaa. Pelkään, että nyt näin kotona paino alkaisi nousemaan hurjasti, jos en pidä kirjaa syömisistäni. Sairaalassa oli jotenkin niin paljon helpompaa. Ruokailujen ohi ei juuri ollut herkkuja... Tai juustoja, tai leipää, tai rahkaa... tai oikein mitään. Päivä menee nyt hyvin, mutta illasta repeää.

Tuntuu nyt niin vaikealta. Ja mulla on useampi viikko ennen kuin mulla on aika terveydenhoitajalle painoasioissa. Haluaisin niin kovin jotain pois. Mutta en tiedä, mitä tehdä.

Ehkä tuo maan kääntäminen ja rikkaruohojen kitkeminen tekee hyvää myös tämän asian suhteen. Saan liikuntaa, ja kalorit palavat. Jotain positiivista...

Käyttäjä saloka kirjoittanut 10.04.2016 klo 12:14

siirryin taas sokeriin, kun tarviin sitä energiaa täällä kotona. Käytän ossalla sit hermesetasta. Kävin mä vaa´allakin tänään, mut ei se ihmeitä kertonut. Saispa noi säryt ja kolotukset pois.

Käyttäjä Jardin Prive kirjoittanut 11.04.2016 klo 07:46

Hei, Saloka! Mun pitäisi taas ostaa sokerin sijaan stevia-sokeria, jossa on vähän vähemmän kaloreita kuin sokerissa. Ihan pelkkiin makeutusaineisiin en mene. Sulle tuo "sokeri-lisä" on varmaan tarpeen...

Paino on eilisestä aamusta yli pari kiloa vähemmän. Paino heittelee nyt niin.

Syömiset pitäisi saada kuriiin. Ehkä mun pitäisi säännöllisesti saada syötyä lounas kunnolla, ehkä se auttaisi siihen, ettei illasta tulisi niin kova ruokahalu. Ei mulla iltaisin ole edes oikeasti nälkä, syön vain. Mikähän siihen auttaisi?!

Käyttäjä Liiza2 kirjoittanut 11.04.2016 klo 12:50

Stressihormoni nostaa painoa, pitäisi olla stressaamatta. Proteiinia kun syö esim kaurapuuron kans raejuustoo tms, niin mielestäni se pitää nälkää loitolla kauemmin kuin pelkkä kaurapuuro. Proteiinistahan paljon puhutaan, liikaakin kun unohdetaan sitten esim kasvikset vähemmälle. Appelsiineja "saa" popsia montakin jos maistuu, ne mielestäni täyttää vatsaa😋

Kohtuus kaikessa kuitenkin ja sitkeyttä roppakaupalla.