Opiskelu, suorittaminen ja häpeä

Opiskelu, suorittaminen ja häpeä

Käyttäjä Mustajoutsen aloittanut aikaan 20.12.2013 klo 20:52 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä Mustajoutsen kirjoittanut 20.12.2013 klo 20:52

Hei,

Kirjoitan nyt aiheesta joka on ollut elämässäni läsnä aivan liian kauan. Olen yliopisto-opiskelija, jolla on opinnot venyneet ja vanuneet ja pitkittyneet. Minulla on diagnosoitu keskivaikea masennus 4 vuotta sitten, ja siitä asti olen saanut apua (onneksi!). Olen käynyt siis terapiassa jo neljä vuotta! Silti tuntuu että on yksi asia josta en vain pääse eroon: häpeä ☹️

Minua hävettää aivan tavattomasti. Oikeastaan olotilaani sekoittuu häpeää, raivoa, katkeruutta, ahdistusta ja pelkoa. Minua hävettää se, että en ole vielä(kään) valmistunut. Olen ollut kirjoilla yo:lla 10 vuotta. Minua ahdistaa tulevaisuus: työn haku, taloudellinen tilanne, elämänvalinnat. Olen katkera. Olen katkera ihmisille, jotka saavat aikaiseksi asioita sen enempää miettimättä, ”tarttuvat vain toimeen”. Itselleni on vaikeaa löytää motivaatiota suorittaa opintoja loppuun (minulta puuttuu enää n. puolet gradusta), sillä työtilanne on aivan kamala. Etenkin tällä alalla. Olen kateellinen niille nuoremmille opiskelijoille, jotka vielä jaksavat luottaa siihen että ”kunhan teen opinnot ja gradun, saan kyllä töitä ja -tadaa- elämä automaattisesti lutviutuu hyväksi”. Tekisi mieli huutaa että ei lutviudu, mikään ei takaa kellekään nykyään mitään. Työtilanne on kamala. Ehkä saatat saada palkattoman harjoittelun, tulla hyväksikäytetyksi ja poltetuksi loppuun ennenkuin sinut korvataan toisella hyväuskoisella nuorella.

Tunnen itseni aivan kamalaksi, katkeraksi ämmäksi. Minäkin haluaisin jaksaa ja uskoa ja repiä sen motivaation tehdä asioita jostakin. En vain pysty, en.