Olet sinä kyllä symppis. 🙂 En nyt itse ajatellut asiaa noin syvällisesti, kun viime viestini laitoin, kunhan vain ajattelin osoittaa kiintymykseni sinuun kutsumalla sinua ystäväkseni.
Tietenkin jos asiaa haluaa ruveta tarkemmin pohdiskelemaan, niin koskaan en voi kokea nettiystäviäni ja -kavereitani niin läheisiksi ihmisiksi kuin ystävät ja kaverit, joita näen kasvotusten. Toisen olemuksen, eleitten, ilmeitten ja äänensävyn - toisin sanoen asioiden, jotka kasvokkain tapahtuvassa viestinnässä helpottavat toisen itselle välittämän viestin sisäistämistä - näkeminen on itselleni tärkeää. Vaikken koekaan ulkoisen olemuksen olevan minulle ihmisen sisimpään verrattuna kovin merkityksellinen asia, ne ovat osa toista ihmistä, ja haluan tuntea minulle läheiset ihmiset läpikotaisin.
Toki netissä on se hyvä puoli, että ihmiset uskaltavat paljastaa sisimpänsä avoimemmin. Siitä taas seuraa se, että tiedämme monesti nettiystävistämme ja -kavereistamme monia sellaisia asioita, joita emme ehkä koskaan saa tietää niin sanotuista tosielämän ystävistämme ja kavereistamme. On oikeastaan aika sääli, että pelkäämme todellisen minämme paljastamista toisillemme niin paljon, että tarvitsemme internetin anonyymin maailman uskaltaaksemme avata sydämemme maailmalle.
Toisaalta vika ei ole pelkästään meissä itsessämme yksilöinä, vaan hyvin suurelta osin tässä maailmassa. Täällä on totuttu kulkemaan ihmisten ilmoilla yllään katukuvaan sopiva naamari, jonka rakoillessa muut naamari yllään kulkevat tyypit alkavat katsoa oudosti ja lähettävät sitten - pahimmassa tapauksessa - mielisairaalaan korjauttamaan naamarimme. Suurin osa meistä ei varmaan edes tiedosta, miten paksu naamari meillä kaikilla onkaan päällä, kun tuolla muiden kaltaistemme seassa liikumme.
Saatamme jopa katsoa itseämme peiliin naamari yllämme tajuamatta sitä itse. Emme ole usein rehellisiä toisillemme, mutta kysymys kuuluu: olemmeko rehellisiä edes itsellemme? Se on kysymys, johon voimme saada vastauksen vain ja ainoastaan omasta sisimmästämme, syvällisen itsetutkiskelun ja aitojen ajatustemme ja tunteittemme silmästä silmään kohtaamisen kautta.
Mutta vielä tuohon viestiisi palatakseni: saatan olla erossa läheisimmistäkin ystävistäni monta kuukautta ja sitten taas palata heidän luokseen, jolloin ystävyytemme jatkuu taas tavalliseen tapaan. Olen myös leikitellyt ajatuksella, että muuttaisin johonkin toiseen maahan vaikkapa vuoden ajaksi kertomatta kellekään läheiselleni määränpäätäni tai edes sitä, että ylipäätään aion lähteä ulkomaille vuodeksi. Sitten palaisin sen vuoden päästä takaisin Suomeen ja katsoisin, ketkä läheiseni sietäväisivät pärstääni vielä tällaisen katoamistempun jälkeenkin.
Sellaisista kärsivällisistä läheisistäni voisin olla varma, että he ainakin ymmärtävät minua täysin, jos jotkut tässä maailmassa. 🙂 Tosiystävyys säilyy, vaikka ystäväänsä ei näkisi pitkään, pitkään aikaan ja vaikka hän olisi kuinka kaukana.
Lämpimin terveisin
IisaMari