Minun elämäni

Minun elämäni

Käyttäjä IisaMari aloittanut aikaan 27.12.2012 klo 14:20 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä IisaMari kirjoittanut 27.12.2012 klo 14:20

Ajattelin alkaa kirjoittaa tähän ketjuun omia ajatuksiani – vähän niin kuin maanvaiva kirjoitti omaansa. Jotenkin ihailin hänen rohkeuttaan kertoa omista ajatuksistaan avoimesti kaikille. Ehkä kaipaan juuri nyt jotain väylää, jonka kautta purkaa ajatuksiani ja tunteitani.

Lähiaikoina olen kieltänyt itseltäni tulevaisuuden ajattelemisen. Itsenäistyminen lapsuudenkodista ahdistaa niin, etten tee muuta kuin leikin olevani joku muu. Joku muu kuin se ahdistunut tyttönen, joka ajattelee tulevaa.

Välillä kyllä joudun miettimään tulevaisuuteen liittyviä asioita, ja silloin ahdistun. Varsinkin jos tekemättömiä asioita tuntuu olevan liikaa. On niin paljon kaikkea, johon kiinnittää huomionsa – mutten halua kiinnittää siihen huomiota.

Pääni sisällä on hirveä ristiriita: toisaalta haluan olla se äidin pieni tyttö, joka olen aina ollut, kun taas toisaalta haluaisin viimein kasvaa aikuiseksi. Olen kaksikymppinen, Herra Jumala! On viimein aika irrottaa ote äidistä.

Mutta miten teen sen?

Käyttäjä IisaMari kirjoittanut 13.09.2013 klo 09:58

Aa, olipas mukavaa huomata, että olit kirjoittanut vaihteeksi tähän _omaan_ "omaelämäkertaani" kommentin, Salaatti. 🙂

Räväkkyys ja suorapuheisuus ovat sellaisia piirteitä, joita saatetaan vähän vierastaa ja jopa pelätä toisessa ihmisessä. Kelle tahansa, joka tämän tekstin nyt sattuukin lukemaan, voin kuitenkin vakuuttaa, että minua ei tarvitse pelätä - ainakaan niin kauan, kuin minua ja muita paikalla olijoita kohtaan käyttäydytään asiallisesti. Pelaan muiden kanssaolijoiden pelisäännöillä: olen kohtelias niin kauan, kuin minua kohtaan ollaan kohteliaita. Jos taas joku on niin sanotusti p*skamainen minua kohtaan, koen, että tämä ihminen on näin käyttäytymällä antanut minulle sanattomasti luvan olla p*skamainen häntä kohtaan. Näin siksi, että uskon sanontaan: kohtele muita niin kuin haluaisit itseäsi kohdeltavan.

En rupea väen väkisin tätä keskusteluketjua pitämään tukinetin Aikuisen elämää -ryhmän etusivulla, mutta olen kiitollinen aina kun tätä ketjua kommentoidaan, sillä uskon, että moni voi tätä ketjua lukemalla saada uskoa omaan toipumiseensa mielenterveyden ongelmistaan. Kun lukija selaa koko ketjun läpi, hän huomaa, miten suuri muutos minussa on tapahtunut kuluneissa yhdeksässä kuukaudessa. Aloittaessani kirjoittamaan elämästäni olin vielä psykoosin vallassa, ja vaikka psykoosin aikana tänne kirjoittamani tekstit ovatkin edelleen mielestäni täyttä asiaa, tunnevaihtelut, jotka sairaana ollessani koin, toivat kirjoituksiini hyvin tunnepitoisen ja toisinaan jopa ahdistuneen sävyn. Siksi ne saattavat kuulostaa hyvin hämmentäviltä lukijoista, jotka eivät ole tällaista sairautta läpikäyneet.

Käyttäjä kirjoittanut 15.09.2013 klo 08:09

No minäpä kommentoin aikani kuluksi, kun samalla lämmitän hieman mökkiä.

Minä en pelkkää suorapuheisuutta, koska itsekin puhun suoraan. Käyn edelleen puheterapiassa, lähinnä lukihäröni vuoksi, niin hän on opettanut sellaisen ajatuksen, että voi miettiä parisen sekuntia kannaattako nyt joka asiaan sanoa mielipiteensä, jos ei juuri sinultta sitä mielipidettä kysytä.

Minusta jotenkin ei sovi yhteen sanat räväkkyys ja asiallinen. Sinä käytät sanoja jotka ovat kai sitä räväkkyyttä mutta ei ne sitä kyllä muiden paikalla olevien mukaan ehkä olekaan vaan asiattomia. Oteteen vaikka sana naikkonen, joka useimmat tietevät tarkoittavan sanaa herkkuperse. Eikä ole mikään kulttuuriero vaan ympäri Suomea se noin menee.
Jos sinä mukana räväkkänä ihmisenä sanoisit minua naikkoseksi, en sinua pitäisiä kohteliaana enkä edes sivistyneenä vaan peräti pitäisin sinua paskamaisena ihmisenä.
Jos taas sinulle asiasta huomauttaisin, niin sinä saattaisit sanomasti löytää tekosyyn olla minulle lisää paskamainen ja siitä sitä taas alkaisi kierrä jos kukaan ei olisi muuta kuin paskamainen toiselle. Koska kaikilla kai on oikeus ajatella sun mukaan.
"kohtele muita niin kuin haluaisit itseäsi kohdeltavan."

Oletko ehkä itsellesi ottanut etuoikeuksia muiden seurassa, koska olet räväkkä?
Ja muiden sun mielestä pitää se kai hyväksyä? Et sinä pelaa muiden kanssaihmisten säännöillä jos sinä räväkkäästi joukossa luettelet sivistymättömiä sanoja ja muut ei luettele.
Niin tiedän, että monien muiden mielestä minäkin olen samanlainen ja sen myönnänkin mutta yritän koko ajan muuttaa tapojani.

"Jos taas joku on niin sanotusti p*skamainen minua kohtaan, koen, että tämä ihminen on näin käyttäytymällä antanut minulle sanattomasti luvan olla p*skamainen häntä kohtaa"IM

Tässähä näyttää siltä, että sinä oikein hakemalla haet tekosyytä olla ihmiselle paskamainen.
Usein tuollainen ajatus niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan, on vaan taas tekosyy olla paskamainen toiselle ihmisille. Jos sinä huudat metsään haloo, se vastaa haloo. Eikä käännä haloota ajatukseen, hei kylläpä huusit paskamaisesti, miin huudan sulle takaisin, haista huilu.

Ja muuten paskamainen ei ole sen hienompi sana kuin paskamainen vaikka sen kirjoittaisi tähdellä.
Ja toiseksi muuten minusta olisi mukavaa vaihtaa sinun ja salaatin kanss ajatuksia jossain ketjussa. Mutta menee aika monta päivää että saan kirjoitetuksi ajatuksiani julkaisukelpoiseksi. Jos edes se aika riittää siihen, voi mennä vaikka viikko ja teille ehtii sinä aikana jo olla uudet ajatukset.

Käyttäjä kirjoittanut 15.09.2013 klo 08:51

Jäi vielä sellainen ajatus, että onko tuosta metsä vastaa kuin sinne huudetaan-lauseesta tullut nettimaailmassa sellainen oikeus olla oma itsensä lause. Mutta kilttinä ihmisenä tai toisia nuoleskeva ihmisenä ei uskalla olla oma itsensä muuten kuin käyttämällä tekosyynä ajatusta mie olen metsä ja vastaan kuten tänne huudettiin. Vaikka oikeasti sinne ei mitään edes huudettu vaan toinen vaan on omine mielipiteineen jossain metsän reunalla eikä huutele metsään mitään.

Käyttäjä Salaatti kirjoittanut 16.09.2013 klo 14:45

maanvaiva, vaikka tuo oli osotettu IisaMarille niin anteeksi, myös minä puutun keskusteluun.

Minä joskus pelkään suorapuheisuutta, joskus en. Riippuu yleensä kovasti tilanteesta. Tai toisaalta en minä sitä pelkää. Olen tai ainakin pyrin itsekin olemaan suorapuheinen, mutta ehkä en niin räväkkäällä tavalla. Ja joskus en uskalla. Mutta yritän koko ajan oppia puhumaan asioista niinku ne on. Arvostan suorapuheisuutta ihmisissä, minun mielestäni asioista kuuluu puhua suoraan eikä selän takana. Mutta juuri suorapuheisuus ja räväkkyys ovat varmaan se "pelottava" yhdistelmä koska sillon ne asiat tule niin suoraan kuin myös monesti silleen vahvasti. Tai miten sen selittäis? Silleen omalaatusella ja no, vahvalla tavalla.

Ja sitten just "naikkonen" esimerkiksi ei oo suorapuheisuutta, se on sitä räväkkyyttä tai ajattelemattomuutta tai tottumuskysymys tai jotain. On totta ettei se oo kulttuuriero, se tarkoittaa just sitä mitä tarkoittaa. Silleen aika jännä että IisaMari on jo toinen ihminen jonka kuulen käyttävän sitä. Yksi minun ystävä käyttää myös joskus ihan ystävällismielisesti sitä sanaa. Mutta nyt kun aattelee niin kyllä se oikeesti on asiaton, varsinki ku ei toiset ihmiset sitä välttämättä tajuu ettei ite tarkota sillä mitään.

Ääää... Mun ajatukset menee ihan solmuun vaan, ei niistä saa tolkkua.

Mut ei siinä räväkkyydessäkään oo mitään vikaa. Ihmiset on omanlaisiaan. Se on vaan hyvä. Minä en oo pistänyt pahakseni koskaan mitään IisaMarin sanomaa. Ok, joku muu on pistänyt mut se ei oo mun juttu.

Mutta tietty jos räväkkyys menee sillai liian pitkälle (en kyllä puhu nyt kenestäkään täällä tukinetissä) niin ei oo niin hyvä juttu.

"Niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan."
"Kohtele muita niinkuin haluaisit itseäsi kohdeltavan."
Minä aattelen nuo jotenki aika eri tavalla. Niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan, minä en aattele ittiä metsän paikalle, vaan huutajan. Ja ajattelen että haluan ja yritän huutaa nätisti koska haluan nätin vastauksen. Jos jaksaa huutaa monta kertaa nätisti niin kyllä se nätti vastaus sieltä vielä tulee. Ja toi toinen. Jos minä olisin jollekin paskamainen, niin haluaisin että mulle huomautettaisiin siitä. Tai ainaki vaadittais perusteluja. Koska en minä halua olla paskamainen ihmisille. Vaikka ymmärrän kyllä että siinä tulee vaan helposti vastattua samalla mitalla. Niin siksipä minun ei pitäis vastata paskamaisuuteen paskamaisuudella. Meneepä sekavaksi. Älysittekö pointin?

Olipa järkeä kirjottaa ees mun mielipide ku on niin sekava. Ja sitäpaitsi paraski puhuja oon... Tosiaan en koskaan oo paskamainen toisille, en. Oikeesti oon ja yleensä kadun sitä paljo jälkeenpäin. Ja muutenki muissakin asioissa niin paraski puhuja mutta ei anneta sen häiritä.

Jos sulla maanvaiva menee monta päivää kirjottaa ajatuksistas niin minä sen sijaan turhan usein kirjotan niitä sen kummemmin miettimättä. Niin että saisi vaikka miettiäkkin vähän enemmän. Mutta olisi kyllä mukavaa vaihtaa ajatuksia teidän kanssa. 🙂

Käyttäjä kirjoittanut 16.09.2013 klo 15:15

Olenpa nyt samaan aikaa koneella ja ei mulla menee monta päivää, että kirjoittaisin ajatuksia näihin ketjuihin. Mie kyllä kirjoitan lähes heti vastauksen mutta se on räväkkä, paskamainen, asiaton tms niin ettei se ole julkaisukelpoinen. Sitten en anna periksi vaan ajattelen, että osaanhan mie kyllä vastata kunnollakin ja asiallisesti. Siihen menee monta päivää välillä.

Minuakaan ei ole Iisamari loukannut, en siksi kirjoittanut. Minä ikäänkuin loukkaannuin toisten puolesta, mikä on kanssa yksi tekosyy olla paskamainen. Muka lukee, että nyt tuo loukkaa jotain sanoillaan ja puuttuu siihen. On muka rauhanvälittäjä mutta samalla saa aikaan kaaoksen.

Mie en ehkä ymmärrä oikein tuota räväkkyyttä mitä se on. Mie itse kiroilen paljon mutta en tukinetissä kuin vähäsen, koska ohjaajat siihen puuttuvat. Siksi olen aika pettänyt suorastaan kun joku saa käyttää räväkkäitä sanoja jotka mun mielestä ovat kauheampia kuin kirosanat.
Pitäisi kai olla, että mie saisin kiroilla koska olen lappalainen ja me kiroillaan paljon. Joku toinen saisi sanoa, nyt vaikka sen naikkosen, koska hänen mielestä se ei ole sitä mitä se on vaan pelkästään räväkkä sana.

Minä tuota sun metsäajatusta mietin että usein menee niin, että ihminen kertoo jostain asiasta mielipiteensä ja kun se eroaa toisen mielipiteestä, niin ajatellaan ettei tuo kiltisti vastaa.
Jokaisella pitäisi olla oikeus olla asioista omaa mieltänsä ja monet asiat on sellaisia, että niistä tulee kinaa ja ollaan eri mieltä. Eikä siinä huomaa vastata kiltisti mutta ei silti mene henk.kohtaisuuksiin, niin ei se toinenkaan saisi silloin ajatella, että onpa paskamainen ihminen ja nyt tulee kyllä takaisin oikein kunnolla, koska se ansaitsee sen.
Miksi toinen ansaitseee paskamaisen vastauksen mutta minä itse en muka sitä ansaitsisi.

Käyttäjä Salaatti kirjoittanut 16.09.2013 klo 16:10

Sehän on fiksua ja asiallista ja kunnioittavaa muita kohtaa että sensuroit vastauksia 🙂👍 Eikä sitäpaitsi haittaisi mitään vaikka jollakulla menisikin useampi päivä kirjotellessa.

En minäkään taida tietää mitä se räväkkyys on. Ainakaan kovin kunnolla. 😀 Hämärä mielikuva on mutta varsinki nyt ku pitäs oikeesti osata selittää ja tietää niin eipä tiiä.
Ja näin sen kyllä pitäis olla että joko kaikki siisti suutaan tai sitten ei kukaan.

Ja tuosta metsäjutusta kyllä tuli justiin hyvä mielipide. Itekkin oon tuota mieltä mutten jotenki osannu sitä ajatella äsken. Lukiessa vaan sitten tajusin että juu niinhän se meneekin.

Käyttäjä Salaatti kirjoittanut 17.09.2013 klo 14:57

IisaMari mitä sulle kuuluu? Mitä ajatuksia tästä?