Minä soitin kerran valtakunnalliseen kriisipuhelimeen ja se oli todella heikko kokemus, valitettavasti. Olin lähtenyt kotoa kävelylle itsemurhakirje taskussani ja olin jo suunnitellut tosi tarkkaan, miten ja missä sen teen niin, että se varmasti onnistuu. Silti vielä matkalla tapahtumapaikalle ajattelin, että onko itsemurha kuitenkaan oikea ratkaisu. Niinpä soitin sinne kriisipuhelimeen. Se ihminen ei tajunnut ollenkaan, kuinka vakava paikka oli. Tai ehkä tajusi, muttei osannut auttaa. Sanoi vain, että kyllä se kävely varmaan auttaa ahdistukseen. Sanoin, ettei muuten auta. Olen sen verran paljon viime aikoina kävellyt. Ja että olen muuten nyt matkalla tekemään itsemurhan. Ei osannut sanoa mitään. Niinpä lopetin puhelun ja menin metsään ja otin lääkkeet ja menin hankeen makaamaan. Puhelimen suljin. Parin päivän päästä aloin heräillä sairaalassa. Ei ollut siis mitään apua ainakaan tuolla kertaa kriisipuhelimesta. Toivottavasti siellä on myös ihmisiä, jotka todella osaavat auttaa. Ja toivottavasti joku muu on saanut sieltä apua.
Ytritän kovasti miettiä, miten voisi tuota voimakasta vihaasi helpotettua, mutta en oikein tiedä. Kuulostaa siltä, että sen intensiteetti on kutakuinkin sama kuin minun kokemallani voimakkaalla itseinholla, enkä kyllä tiedä, mitä sillekään tekisi.