minäitse89 kirjoitti:
Että kun sitä täytyy vanheta. Viime aikoina olen sen kokenut varsinkin siten, että parikymppisenä ei ollut suurin piirtein mitään väliä mitä söi, kun jotenkin keho kesti kaiken. Ja en sano että 30 v. olisi jotenkin hirveän vanha ikä, mutta olen silti huomannut kuinka minun pitää tarkkaan aina valita mitä syön. Ja liikunnassa alkaa jo pikku hiljaa refleksit hidastumaan, vaikka ei nyt ihan vielä.
Saman olen huomannut minäkin. 🤔 Kun vielä reiluna parikymppisenä tuntui, että sai syödä melkein mitä vaan, eikä paino noussut. Ja jos nousikin, niin hyvin pienellä ja vaivattomalla korjausliikkeellä asia hoitui. Nyt painonhallinta on yhtä tasapainoilua, mutta tuloksia ei joko tule ollenkaan tai ne ovat pieniä ja hetkellisiä.
Nuorena sai myös syödä ihan mitä halusi ja vatsa kesti sen. Rasvaiset jouluruuat eivät närästäneet, eivätkä edes överiannokset valkoisia jauhoja sisältäneitä herkkuja saaneet vatsaa sekaisin. Toista on nyt: eka annos isänpäiväkakkua meni vielä, toisesta tuli ällö olo ja sitten vatsa protestoi koko loppuillan.
Entäs sitten liikunta! Kun ikävuosia oli jotain 20+, niin keho toipui nopeasti kovastikin ylimääräisestä rääkistä. Nyt jos kävellä löntystelen pari ylimääräistä kilometriä, niin heti on nilkka kipeänä, päkiät ärtyy, kantapäässä rakko ja lihakset (lue: läskit) jumissa.
Lisäksi väsymystä kesti ihan eri tavalla kuin nyt. Minulla on ollut aina uniongelmia, mutta nuorena sitä vain jaksoi puskea väsymyksenkin läpi. Pystyi ajatella, että kuolema kuittaa univelat. Kolmenkympin korvilla piti jo myöntää, että jos tämä meno jatkuu, niin velkojen maksu tulee ennakoitua aikaisemmin.
Nuoruuden lähteen löytymistä odotellessa. 😉