Hei Joie ja Pikemiten, kiitos hyvistä toivotuksista.
Joie, mulle käy nykyään myös melko usein sitä että Tukinet ei avaa automaattisesti uusinta vaan jonkin vanhemman (tai vanhimman) ikkunan, enkä taida olla ainut. Kiitos huolenpidosta, olen ehdottoman samaa mieltä auttamismahdollisuuksien rajallisuuden ja vastuiden suhteen, ja voi olla että olet oikeassa myös siinä että liiallista vastuuta ottamalla ja asioita toisten puolesta liikaa järjestämällä teen ystävälleni karhunpalveluksen - mutta en ole ihan valmis uskomaan että ihmiset heittäytyvät tietoisesti uhrin/lapsen asemaan. Ehkä kyse on enemmän siitä, että se aikuisuuden (mitä se sitten pitääkään sisällään - itsetuntemusta ja -luottamusta, ehkä myös itsemyötätuntoa) kehittyminen on jäänyt joiltain osin ohueksi, ja siitä johtuu että ihmisten on vaikeaa seisoa omin jaloin. Mulle luonnollinen reaktio siinä vaiheessa on yrittää auttaa, ja toivoa että välittämällä ja tukemalla (niissä rajoissa kuin pystyn tai jaksan) voin auttaa jos en suoraan niiden ominaisuuksien kehittymistä, niin ainakin edesauttaa sellaisen turvallisen ympäristön luomista, missä se kehitys on mahdollista. Tämä sanottuna, vaikuttaa siltä että ystävärintamalla on asiat paremmin, tai sitten olen oppinut huolehtimaan rajoistani sen suhteen paremmin.
Kyllä maar pidän joululoman, ja päädyin tällä viikolla pitämään sairasloman lisäksi hieman ylityövapaita pois. Oli mukavaa viettää vähän rennompai päiviä myös terveiden kirjoissa - on melkein niin palautunut olo, että ehkä jaksan huomenna vaikka leipoa vähän ennen matkarumbaan sukeltamista. Voi olla, että joudun seurailemaan työsähköpostia hiukan, mutta aika isosta tulipalosta saa olla kysymys ennen kuin alan sitä joululomalla selvittämään.
Kiva kuulla juoksukuulumisiasi, ja tsemppiä harjoitteluun! Jos pystyt juoksemaan normilenkillä 15 km, puolimaratonin mittaisen matkan juokseminen (jos se tuntuu itseä kiinnostavalta tavoitteelta) kuulostaa minusta oikein realistiselta tavoitteelta - tapahtumassa saa virtaa muista juoksijoista ja järjestäjistä sen verran, että yleensä siellä pystyy venyttämään aiempaa maksimisuoritusta/matkaa hieman. Mä varmaan jatkan (joulun jälkeen) 4-5 kertaa viikossa rytmillä, niin että valtaosa harjoituksista on rasitustasoltaan tai pituuksiltasn kohtuullisia. Joka toinen viikko tulee pitkä lenkki (jota edeltää melko kevyt viikko), ja jos se tuntuu yhtä raskaalta tai raskaammalta kuin edellisellä kerralla, kannattaa jatkaa samalla tai vähän kevennetyllä ohjelmalla vähän aikaa. Tai tämä on ainakin suunnitelma (niistähän minä tykkään), katsotaan miten sitten käy kjn sitä pääsen oikeasti taas toteuttamaan.
Tuossa sun kuvaamassasi ohjelmassa kuulostaa tosi hyvältä sen monipuolisuus - mun pitäisi varmaan lisätä (tai siis korvata) yksi viikoittainen juoksukerta voima- /kehonhuoltoharjoittelulla, mutta joogaa lukuunottamatta en ole löytänyt riittävän motivoivaa tapaa sen tekeminen. Ulkona oleminen on vaan niin paljon kivempaa!