Hei Pikemiten! Kestän helpostikin, varmaan muistamalla että niitä huonoja päiviä on ehkä kaksi, ja hyviä/neutraaleja 98 prosenttia ajasta 😺 Tai vastaavasti voin suhteuttaa sitä mitä kaikkea tai miten tärkeitä asioita koen saavani hänen kanssaan, verrattuna niihin muutamiin pieniin tapoihin joilla se minua rajoittaa. Pidemmässä suhteessa on ainakin mun kokemuksieni perusteella ihan normaalia että jotkin kumppanin piirteet alkavat ärsyttää. Ja niihin sopeutuminen (tai sopivien kompromissien etsiminen) on sitä huoltoa, jota suhteen ylläpitämiseksi joutuu tekemään.
Ymmärrän että käsityksen temperamenttisuudesta voi parin edellisen tekstini perusteella saada ja sen kyllä myös allekirjoitan, ja ehkä 'salaa töiden tekemisen' voi yhdistää sovinismiin (jos ymmärtää väärin, miksi hän paheksuu työntekoani) mutta narsismia kyllä ihmettelen...?
Temperamentinen hän kyllä on, tai ainakin kasvanut kulttuurissa jossa suuttumuksen osoittaminen on sallittua, tai ehkä jopa - ja nyt puhun kieli poskessa - jonkinlainen kansalaisvelvollisuus (jos miettii miten tärkeitä protestit ovat olleet maan historialle) 😉 Ja koska minä olen kasvanut perheympäristössä jossa suuttumusta ei ollut tapana osoitettaa, en ole tottunut siihen että joku voi olla vähän aikaa vihainen ilman että siitä seuraisi mitään kamalaa.
Tähän liittyy meillä molemmilla kulttuurishokkia tai oppimisen/sopeutumisen tarvetta: miinulla sitä että siedätän itseäni sille että joku lähipiiriini kuuluva puhaltaa kiukkua ulos sen sijaan että salpaisi sitä sisäänsä, hänellä sitä että joku lähipiiriin kuuluva saattaa mennä tolaltaan tai kokea kuormittavaksi jo sen että hän on vihainen, ja että hän joutuu ottamaan tämän huomioon siinä millä tavoin tunteitaan käsittelee.
Eli varovaisuudessani on kyse enemmän yliaktiivisesta mantelitumakkeesta (jos se oli se aivojen osa joka säätelee huolta/pelkoa) tai siitä että koen hänen kiukkunsa välillä vähän lapselliseksi kuin siitä että olisi oikeasti syytä pelätä.