Tuli tuosta painosta ja lääkkeistä mieleen että pudotin aika äskettäin painoa syömällä vähemmän. Olin kokeillut lääkettä, joka oli sivuvaikutuksena nostanut jo ennestään noussutta painoani jonkin verran. En tykännyt siitä. Lääke oli lopetettu. Halusin ylimääräistä painoa pois. Monet entiset vaatteet eivät mahtuneet enkä halunnut hyviä vaatteita heittää pois. Turhaa rahanhukkaa minusta heittää hyviä vaatteita pois ja ostaa uusia, enkä muutenkaan tykännyt siitä, että oli painoa sen verran enemmän. Se ei ollut oma normaalipainoni, jos nyt sellaista edes voi olla.
Jos on käytössä lääke, joka nostaa painoa, en usko, että sitä vastaan on mitään tehtävissä. Lääkärin pitäisi neuvoa, miten aineenvaihduntaa saisi muutettua suhteessa ongelmalääkkeeseen. He eivät koskaan neuvo tällaista. En tiedä asiasta oikeasti, mutta jotenkin tuntuu tältä. Ainakin minulla tuo hankala lääke sai aikaan valtavasti ruokahaluntunteen lisääntymistä. Kehoni ei enää kertonut, milloin on nälkä, vaan se ylläpiti näläntunnetta, vaikkei keho tarvinnut mitään syötävää. Se on kauheaa. Oli koko ajan nälkä. Jos on tuollainen lääke, ei painoa minusta voi mitenkään pystyä pudottamaan. Mutta tämä on vain oma käsitykseni omasta kokemuksestani, ja jollain toisella voi onnistua.
Sitten jäi lievä painokiusa jäljelle.
Aloin syödä kaikkea vähemmän. Joskus katsoin pakkauksista, paljonko kaloreita oli ja arvioin karkeasti siitä. Esimerkiksi pähkinöitä otin vaan sen verran, että pysyy kalorimäärä tarpeeksi alhaisena. Välillä en jaksanut laskea niitä muutamaan päivään vaan menin arvailemalla. Siitä pidin kiinni, että söin oikeaa ruokaa oikeisiin aikoihin, vähintään aamupalaa ja lounasta oikeisiin aikoihin. Huomasin, että oikeissa ruuissa kannatti syödä esim. kanaa ja kasviksia reilusti. Kana pitää nälkää minulla poikkeuksellisen hyvin, samoin pähkinät. Pelkillä kasviksilla tuli heti nälkä uudestaan (en osaa tehdä proteiinipitoista) ja olisin napostellut koko päivän jotain. Liha oli kanan lisäksi ok. Kala ei pitänyt nälkää, mutta söin sitäkin välillä, koska uskoin sen sisältävän jotain tarpeellisia aineita, ja jotain pähkinöitä lisäksi.
Punnitsin itseni joka aamu. Paino heittelehti vähän, kai se on normaalia. Mutta jos se useampana aamuna peräkkäin oli nousemassa, kiinnitin enemmän huomiota siihen, mitä söin. Söin enemmän varsinkin kanaa. Proteiinia.
Eineksistä voi katsoa pakkauksesta, paljonko siinä on kaloreita. Jos kaksi sellaista syö päivässä, voi vielä syödä jotain muutakin. Niistä lähtee ruokanälkä.
Makeita juomia en käytä enää ollenkaan. Juon pelkkää vettä kylmänä juomana ja kahvia tai teetä ilman sokeria kuumana juomana. Jos haluan makeaa, syön sokerin mieluummin kiiinteänä, kuten suklaakonvehteja tai piirakkaa tai jälkiruokaa ja kaikkea, millä nyt ihmiset herkuttelevat. Tuntuu, että silloin saan samasta sokerimäärästä enemmän nautintoa ja koen ihan konkreettisesti syöväni herkkua.
Ei tämä toimi kaikille. Minulle se toimi. Paino putosi entisiin lukemiin muutamassa kuukaudessa.
Liikuin sen minkä jaksoin, mutta jostain lukemani perusteella päättelin, etten ikinä liikkumalla saisi painoa pudotettua. En ole muutenkaan kovin liikunnallinen ihminen enkä saa siitä mitään nautintoa. Kärsimystä se vain minulle on. Kun silti joskus liikuin, tuli vaan kovempi nälkä liikkumisesta, ja sitten söin selvästi enemmän. Liikkuminen toimi minulla suurin piirtein päinvastoin kuin mitä yleensä sanotaan.
Eli vähät välitin liikkunnasta ja pyrin nielemään vähemmän kaloreita kuin omanpainoiselleni oli laskennallinen tarve. Katsoin sen netistä suurin piirtein ja aika suurpiirteisesti arvioin kaikkea.
Ei ollut väliä, mistä kalorit tulivat, mutta oli mukavampaa, kun ei ollut näläntunnetta, joten suosin niitä ruoka-aineita, mitkä pitivät nälkää parhaiten. Minulle kaloreita oli helpointa jättää pois juomista. En kokenut menettäväni siinä juuri mitään. Kiinteä ruoka piti nälkää parhaiten, proteiinit varsinkin.
Nyt paino on pudonnut vielä hiukan lisää tahattomasti, koska kehoni jotenkin tottui tuohon syömistapaan. Herkuttelen välillä ylimääräistä ja yritän tasapainottaa sillä. Jos vaikka käyn syömässä jotain valmista ruokaa, syön ihan kunnon läjän jälkiruokaa myös. Tai syön kotona jäätelöä ison kupillisen. Työläintä on pitää kiinni kunnollisen oikean ruuan syömisestä. Pitäisi olla enemmän voimia jaksaa tätä arkea.