Klassinen musiikki hengenpelastajana.

Klassinen musiikki hengenpelastajana.

Käyttäjä minäitse89 aloittanut aikaan 20.08.2018 klo 20:33 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä minäitse89 kirjoittanut 20.08.2018 klo 20:33

Haluaisin avata keskustelun klassisesta musiikista. Nimittäin uskon että se voi pelastaa monia henkiä, enkä nyt vitsaile. Se saa aivoihin sellaisen selittämättömän tilan tai en tiedä onko se aivoissa vaan jopa sielussa. Se on pelastanut mun hengen monta kertaa. Kun on ollut erittäin synkät ajatukset, niin olen pistänyt klassista stereoista ja olen saanut edes vähän balsamia haavoille. Voin sanoa että se voi oikeasti olla teille jokaiselle eduksi jos vain ryhdytte sitä kuuntelemaan. Mielessänne saattaa välähtää taivas. Enkä nyt laske leikkiä. Olen iloinen jos saan jonkun täällä kiinnostumaan klassisesta musiikista, se on oikeasti tärkeää…

Hyviä kuuntelu hetkiä!🙂

Käyttäjä minäitse89 kirjoittanut 04.06.2019 klo 16:55

Itse pidän myös Jussi Björlingistä. Varsinkin jouluna kuuntelen paljon O Helga Nattia. Se on kyllä hieno. 🙂

Itse en oikeen diggaa tuosta rahinasta, mutta maku asia. 😀 Mun makuun sopii paremmin puhdas ja kirkas äänenlaatu...

Käyttäjä minäitse89 kirjoittanut 23.06.2019 klo 16:50

Oletko Nott kuunnellut Sibeliusta? Itse fanitan häntä kyllä todella.

On ihmeellistä miten taitava säveltäjä hän oli. Jotenkin hänen sinfonioissaan on mystinen tunnelma. Jotain peri suomalaista niissä on, tavallaan melankoliaa mutta myös toivoa.

Hän on minulle kyllä se suurin säveltäjä. Ja kun kävin Ainolassa, niin siellä tuli aivan ns. uskonnollinen fiilis. Suosittelen käymään siellä. :)👍

Käyttäjä Nótt kirjoittanut 23.06.2019 klo 20:16

Moikka!

En ole kauhean paljoa kuunnellut Sibeliusta. Finlandia on luonnollisestikin vaikuttava ilman sinivalkoisia silmälasejakin, Jääkärimarssissa on tiettyä iskevyyttä, eikä Ateenalaisten laulukaan huono ole. Pidän myös Metsänhaltijasta, hyviä ovat myös Kuningas Kristian II, Joutsikki ja Rakastettava on aivan 😍.

Niin ja vaikken olekaan joululaulujen ystävä, niin On hanget korkeat nietokset on kaunis. 🙂

Käyttäjä Nótt kirjoittanut 24.06.2019 klo 16:55

Ai niin, unohtui kirjoittaa, että Ainola on ollut jo pitkään kotimaan matkailun must see -listalla. Rakastan vanhoja rakennuksia ja talon miljöökin vaikuttaa aivan ihanalta.

Olen joskus pikkulikkana käynyt Sibeliuksen syntymäkodissa Hämeenlinnassa, mutta siitä minulla ei ole juurikaan muistikuvia. Menisin mielelläni uudemmankin kerran.

Käyttäjä minäitse89 kirjoittanut 25.06.2019 klo 14:47

Kannattaa käydä, et varmasti pety. 👍

Itse tykkään kuunnella sinfonioita, Brucknerin, Mahlerin, Sibeliusta, Beethovenia, Elgaria...

Myös kamarimusiikkia kuuntelen. Oopperaan en vielä ole päässyt täysin sisälle.

Piano musiikki myös lähellä sydäntä... 🙂

Käyttäjä Nótt kirjoittanut 26.06.2019 klo 17:43

Minulla menee juuri päinvastoin, että ensin tulee ooppera ja laulettu klassinen musiikki yleensäkin (esim. kuoromusiikki 😍, myös viihteellisempänä versiona), sinfonioista en niin ole saanut otetta.

Käytkö konserteissa vai kuunteletko enemmän kotona? Itseäni harmittaa miten olen laiska lähtemään minnekään, vaikka miten olisikin mielenkiintoinen konsertti.

Entä pidätkö musiikin ulkopuolella myös muuten taiteista? 🙂

Käyttäjä minäitse89 kirjoittanut 26.06.2019 klo 21:06

Käyn konserteissa.Mutta kuuntelen myös paljon kotona. 🙂

Pidän kyllä esim. taide-elokuvista ja maalauksista. Luen myös paljon romaaneja. Tällä hetkellä Dostojevski on lempikirjailija. 🙂

Käyttäjä minäitse89 kirjoittanut 09.07.2019 klo 13:45

Anton Bruckner on kyllä suosikki säveltäjäni. Hänen sinfoniat ovat massiivisia ja uskonnon sävyttämiä. Ne ovat kuin portti johonkin selittämättömään.

Sibelius toinen suosikeista, mutta tällä hetkellä ykkönen on Bruckner. 🙂 👌

Käyttäjä minäitse89 kirjoittanut 19.07.2019 klo 18:14

Olin tänään klassisenmusiikin konsertissa. Soittivat Uuno Klamia ja mm. Sibeliusta. Tuli jotenkin välillä aivan taivaallinen olo kun kuunteli Klamin Lemminkäisenkehtolaulua. Minuun vaikuttaa musiikki niin valtavasti ja on aina vaikuttanut. Siinä on välillä jotain niin Jumalallista etten pysty sitä oikein sanoin kuvailemaan. Aivan kuin klassisen musiikin takana olisi todellakin jokin suurempi voima. En nyt osaa sitä tämän paremmin selittää... 🙂

Käyttäjä minäitse89 kirjoittanut 25.07.2019 klo 16:05

Ainoa todiste minulle Jumalasta, tai ainakin varmin, on se että meillä on klassista musiikkia. Ei se nyt ole todiste sinänsä, mutta itse koen sen niin. Se kertoo jotain siitä kuinka tärkeää musiikki minulle on.

Tai vaikkei olisi Jumalaa, niin ainakin on klassinen musiikki... Mutta toivon silti ettei tämä olisi ainut elämä...

  • Muokattu kirjoittajan toimesta 4 vuotta, 9 kuukautta sitten. Syy: Korjailu
Käyttäjä minäitse89 kirjoittanut 01.08.2019 klo 15:42

Olen joskus ajatellut sitä että minkä takia usein musiikkia ylipäätänsä ei arvosteta? Ehkä se on sitten siitä kiinni että jotkut vaan tykkää toisista asioista..? Vai?:)

Sen takia välillä ihmettelen sitä, koska minulle musiikki on niin tärkeää. On aina ollut. Se on vain yksi ominaisuus. En ole varma mistä se kumpuaa, mutta näin se vain on...

Käyttäjä Nótt kirjoittanut 02.09.2019 klo 16:28

Moi, minäitse89! 🙂

Mikä kolahtaa tällä hetkellä?

Itsellä:

Prokofiev - Ritareiden tanssi

Monteverdi - Tornate, o cari baci

Delibes - Sous le dôme épais eli aina niin ihastuttava kukkaisduetto

Populaarimusiikin puolelta:

HAEVN - We Are (Symphony tales) 😍

 

Hyvänen aika, oli tarkoitus vastata esittämääsi kysymykseen musiikin arvostuksesta, mutta unohdin. 🙄

Siis minä olen ihmetellyt samaa. Luulen, että musiikkia ja yleensäkin taiteita kyllä pidetään arvossa, mutta samalla ne nähdään vapaa-aikaan kuuluvana luksuksena ja viihteenä. Vieläkin aina silloin tällöin kuulee puhuttavan, että taiteilijan työ ei olisi "oikeaa" työtä. Samalla tavalla jatkuvasti väännetään taiteiden tuista ("konserteissa käyvät maksakoot itse lippunsa!"), mutta esimerkiksi verovaroilla tuettu urheilu ei vaikuta nostavan niin suuria tunteita.

Tai ehkä kulttuuri jää jalkoihin, koska ajatellaan, että ihmiset tyydyttävät kulttuurin nälkäänsä omaehtoisesti. Siispä turhaa sitten panostaa taideaineiden opetukseen kouluissakaan, jolloin ne jäävät jalkapuolen asemaan. Ja se, ettei niitä opeteta kouluissa voi edelleen laskea niiden arvostusta.

  • Muokattu kirjoittajan toimesta 4 vuotta, 7 kuukautta sitten. Syy: Lisäys
Käyttäjä minäitse89 kirjoittanut 02.09.2019 klo 22:00

Moi.

Nyt oon kuunnellu Dvorakia lähinnä. Myös Smetanan Ma Vlastia.

Ja Robert Schumannin koko tuotanto on kyllä hienoa kuunneltavaa. 🙂

Käyttäjä Nótt kirjoittanut 03.09.2019 klo 15:27

Iso kiitos tuosta Ma Vlastiasta! 😃 Olen etsinyt ikuisesti nimeä tutulle ja pitämälleni sävelelle ja nyt se löytyi!

Sinulta kannattaa nähtävästi säännöllisin välein kysyä, että mitä kuuntelet.

Käyttäjä minäitse89 kirjoittanut 04.09.2019 klo 09:02

Eipä mitään. Kirjoitin sen vähän väärin se on Ma Vlast, mutta kuitenkin. 🙂