Tänään on ollut vaikea päivä. Ehkä siksi, että siitä piti puhua heti aamuyhdeksältä hoitajan kanssa. Ei se ainakaan helpottanut oloa. Pikemminkin alkoi kiukuttamaan se, mitä tälle tilanteelle voidaan tehdä. Lääkemuutoksista ei juuri ole hyötyä, kun sairaudenkuva on lääkeresistentti. Jotenka ei ihan hirveästi houkuta kokeilla taas jotain uutta.
Näistä on jo kokemusta: Cipramil, Cipralex, Venlafaxin, Sepram, Lamotrigine, Ketipinor, Lito, Abilify, Voxra, Brintellix, Risperidon. Näiden lisäksi vielä ne, joita en muista ja liuta tarvittavia lääkkeitä. Tällä hetkellä lääkelistalla on vain litium ja ketiapiini ja toivoisin asian pysyvän niin.
Päiväosastojakso tai ylipäätään mikään osastojakso ei tule kysymykseen. Haluan olla kotona, koska lapsilla on kesäloma ja mieskin työskentelee etänä, joten koko perhe on kotona. Ja olen aivan loppu kaikkeen, etenkin reissuihin, joten haluan vain olla kotona. Olen ollut niin monta kertaa osastolla, että tiedän kyllä, milloin se on oikea vaihtoehto.
Toiveissa olisi sähköhoito. Sähköä olen saanut noin kolmekymmentä kertaa ja se yleensä onkin auttanut. Paitsi ylläpitosähköstä oli enemmän haittaa kuin hyötyä. Hoitajani konsultoi lääkäriä ja ilmoitti, että lääkärini soittaa minulle ylihuomenna. Tässä vaihtoehdossa piilee kuitenkin ongelma. Neuromodulaatioyksikkö on ollut suljettuna koronakevään, joten jonon täytyy olla hirmuinen. Olisin kuitenkin avoin tälle vaihtoehdolle viis haitoista. Niiden suhteen peli on jo menetetty aikaa sitten.
Jään nyt odottamaan soittoa lääkäriltä ja hänen ehdotustaan tilanteen ratkaisemiseksi. Uusi lääkärini suosii terapeuttisia menetelmiä, mutta jos hän niitä minulle ehdottaa, sanon suoraan, että ei kiitos. Ehkä keskivaikeassa masennuksessa tai toipumisprosessissa niistä voisi olla paljon hyötyä, mutta en ole lähelläkään sitä tilannetta.